Jump to content

Hvordan beregne avstand uten søkort (google maps på sjøen ..)

Danske

Recommended Posts

Hei - er fersk inne båtlivet, kjøbt en snekke. Nå skal den hjemover og jeg må berenge hvor lang tid det vil ta. Jeg kan naturligvis måle det op på søkort, men tenkte der kanskje var et online verktøy som "google maps for båt ..." konkret skal vi kjøre båten fra Svelvik til Høvik og om noen kan si hvor mange sømil der er på den distansen, vil jeg også sætte pris på det. Vi kan sikkert sejle 5-6 knob ... så greit å vite hvor lang tid turen tar.

Kommet en ny funksjon på google maps som lar deg måle avstander. Høyreklikk på et punkt og du får opp en meny, velg "measure distance" (heter sikkert noe annet om maps er satt til å bruke norsk). Mulig at det funker best (eller bare) i Chrome. Du kan merke en rute som består av flere sammenhengende rette linjer, og får opp totalavstand i km.

Vær litt obs på at slike web kart som oftest bruker en merkator projeksjon på kartene sine, dette kan føre til unøyaktige distanser i kartet spesielt på lange distanser på grunn av at merkator har en skalering som varierer etter breddegrad. Har de en målefunksjon i kartet sitt så får man jo håpe denne kompenserer for dette forholdet. Fordelen med denne projeksjonen er at en konstant kurs blir en rett linje på slike kart.

Måler man bare distanser for korte mer lokale strekk så vil det nok ha liten praktisk betydning men planlegger man å seile halve Norge rundt kan feilen bli betydelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...