Jump to content

Fiske med stang fra båt?

Ulk Boble

Recommended Posts

For inntil to uker siden, trodde jeg at harpesnører fra båt skulle være langt mer effektivt enn stang generelt. Nå har jeg snudd helt om, etter to uker med elendig, nærmest fullstendig fraværende fiske med harpe. Jeg har prøvd det meste, og forstår ikke hvorfor fisken ikke biter på. Det var nemlig en såpass brå overgang, at jeg er veldig åpen for innspill, om hva det kan dreie seg om. Den første dagen fikk jeg for eksempel en Lange på ca 4 kg, og en sei på kanskje 5, med agnet harpe. Da brukte jeg frossen makrell-filet, og resultatet var overveldende. Jeg fikk disse to fiskene på første utslipp, samtidig.

Etter dette har det bare gått nedover og nedover. Noen dager har jeg ikke fått så mye som et napp, til tross for at jeg har prøvd populære steder, mange forskjellige typer agn osv. Derfor har jeg lurt på om det har dreid seg om støy fra motor, eller at det har kommet litt rust på noen av slukene osv osv. Alle teoriene mine rundt det dårlige fisket har blitt avkreftet.

Så kommer en mann i nabo-båten i går med en lange på minst 30 kg. Jeg tror han hadde fisket dette med stang, ettersom jeg så at han hadde noen solide stenger. Langen var så stor at det måtte to mann til ved siden av hverandre for å holde den ved foto.

Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av en solid havfiskestang, og den vil i hovedsak bli fisket med fra båt. Men jeg hadde liksom fått for meg at en fiskestang knekker dersom den får en stor fisk, og at harper var mye bedre for storfisk. Så kommer altså denne mannen med en lange som kunne ha mettet en familie året ut.

Det jeg lurer på, er om noen kan anbefale en fiskestang som er skikkelig sterk og solid, men som ikke skal koste mer enn 1500-2000. Jeg hører rykter om Shimano Beastmaster, og at dette er den beste. Kan noen bekrefte eller avkrefte?

Er det eventuelt noen som har noen tips eller tanker om hvorfor jeg ikke får fisk?

Jeg pleier ofte å agne slukene på harpen, og lurer på om dette kan være årsaken? Jeg begynte med det nylig, ettersom jeg leste at det ville åpne for mange andre fiskearter, i tillegg til de vanlige.

Jeg fisker mye med stang fra båt. Personlig kjøper jeg alltid stang og snelle separat. Anbefaler at du kjøper deg snelle med fot teller, du kan da ved hjelp av kart/ GPS/ ekkolodd vite hvor dypt du fisker. (Torsken er f.eks stor sett langs bunn.) Noen ganger biter fisken andre ganger ikke. Fisken svømmer konstant, og det som gjerne definerer hvor den samler seg er tilgang på mat. Jeg har noen fiskeplasser der jeg fisker ved strøm fra sør og anrdre plasser om det kommer strøm motsatt. Det eneste som funker er å prøve å feile til du lærer lokalområdet ditt å kjenne... Men ett tips er å finne bratte kanter og vegger under vann (finner du i kart og på gps) fisker du langs disse er muligheten større for å få fisk, som gjerne svømmer langs disse brattkantene for å finne mat som strømningene langs disse fører med seg.

Når vi fisker utaskjærs leter vi ofte etter båer, her er det ofte fisk å få :thumbsup:

Jeg fisket en del på hytta med harpe, men etter å ha prøvd stang synes jeg det er mye mer behagelig å fiske med. Krokene kan du vel feste på begge typene så at du får mere fisk på stang enn harpe tror jeg ikke. Men stanga knekker sjelden. På tv-en tar de jo fisker på flere hundre kilo på stang;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du klarer ikke knekke en god havstang om du fisker med noenlunde fornuft... Jeg gjør klar ferdige snører på alt fra 1,5 til 5 meter med alt fra 3-5 kroker/jigger på og ett godt lodd i form av en sluk/pilk på 300-800 g i bunn. Alt etter hvor eller hva jeg fisker etter. Noen ganger dorger jeg og da må jeg ha tyngre lodd! Disse setter jeg på etter hvor jeg er og bruker ikke lengre tid på det en du bruker på å skifte en sluk. :thumbsup:

bilde

Redigert av ashfirelate (see edit history)

Sett på bremsen på snella, og la fisken rase ut. Før eller senere stopper den, og du kan begynne å sveive inn.

Hold stanga horrisontalt ( eller litt oppover) slik at stanga er med på å dempe 'slag' fra fisken. Regn med flere slike utras...

Hvor hardt du skal bremse, avhenger av snøretykkelse osv. Dess smekrere utstyr, jo mere tid må du bruke for å få opp fagsten...

Mulig jeg banner i kjerka, men, jeg har kjøpt 2-3 sett (stang og havsnelle) på billigsjapper. 3-4 hundre kroner pr. stk. Byttet ut snøret med multifill. og de har fungert bra i flere år...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg er lykkelig eier av et par Beastmaster stenger, og dette er bra greier, jeg har dessverre ikke Beastmaster havfiskestang, kun andre typer, men Shimano Beastmaster AX fåes for rundt 1500,- hos Skitt Fiske.

Min mening er at Daiwa er det beste innen havfiskestenger, og du får disse for rundt samme prisen, men Saltist Braid Special, som flere ganger har vært best i test, koster 2500,-

For en god snelle må du regne med rundt det samme, fra 1500,- til rundt 3-4 lapper, og Daiwa og Shimano er gode valg også der.

Skal du fiske bunnfisk er ofte et paternoster takkel effektivt, og skal du fiske anadrome arter som laks og ørret er gjerne wobblere og trolling effektivt, men husk at det er regler for antall stenger og kroker per båt.

Selve fiskingen kommer nok helst av erfaring, og er vanskelig å lese seg til, men du må selvfølgelig bruke bremsen og ha noe du kan ta opp fisken med, snøret holder ikke dersom du bare sveiver rett inn og forsøker å løfte en 10 kilos torsk opp i båten etter snøret, selv om multifilament tåler mye.

Skal du fiske med multi, anbefales det alltid å bruke en fortom i for eksempel fluorcarbon.

Alt i alt så blir det mye billigere å kjøpe fisken i butikken enn å fiske den selv, da man gjerne blir litt bitt av utstyrsbasillen og innbiller seg at man må ha alle mulige typer agn og stenger.

Det skal også nevnes at det varme været ødelegger noe, fisk flest liker seg best i litt kaldere vann enn det er nå, og de flytter seg derfor ut i fra kysten til dypere havområder når vannet blir så varmt.

Redigert av adeneo (see edit history)
Guest Avmønstret#

De Har havfisket med stang sammen med en gjeng på nordvestlandet i mange herrens år. Glem tipsene om billig utstyr, vi har prøvd og feilet.

Shimano osv som er vist til er bra greier. Vil du ha lange og brosme må du ofte dypt. Foretrekker selv å fiske med bom med oppheng og makrell som agn.

Finn en sjappe som har solide oppheng, en del får de knyttet på bestilling. Vanlig kinavare holder ikke lenge. Ordentlige snapphvirvler og hvirvler pluss svære kroker av typen som bøyer innover og kroker godt. Store kroker for å slippe å sveive opp flere hundre meter med en ørliten fisk på.

Selv orker jeg ikke å sveive lodd noe særlig over 500g, da venter jeg heller til det er mindre strøm eller fisker grunnere.

Så kan du selvsagt ha andre oppheng til andre typer fiske. Men den store Langen og Brosma ligger på dypet. Fisk gjerne på flo og finn kanter ned mot bunn, helst med stein/fjell, er bunnen myk så flytt til et annet sted. Dunk loddet mot bunnen mens du fisker så lokker du og har kontroll på bunnen.

Gå til fiskersiden .no så kan du lese deg opp.

Dybde har jeg glemt å nevne. Vi fisker vel sånn ca på 150-250 meter. Med litt strøm osv bør snella ha kapasitet på 400m for å komme ned, syns jeg. 300 er ørlite snaut og ei større snelle gjør sveivinga og fisket lettere.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Tja kommer an på hva du kaller billig utstyr Pinkvin... Selv er det meste av utstyret mitt billig utstyr i noen av tjåmmiene mine sine øyne... Men det funker like bra som deres betraktelig mye dyrere utstyr...

Har en del Shimano, Pen og Abu... Pleier å legge ut ca 1200-1500 for stang og samme for snelle. Komer stang, snelle og sene på rundt 3000, syntes jeg det begynner å bli dyrt nok. Dette blir som nevn sett på som billig utsyr fra mange, men har for min del fungert fullgodt, mot betraktelig dyrere utstyr...

Settet jeg linket tidligere i tråden (Shimano Beastmaster CX Boat stang med Shimano TLD 20 snelle.) er bra utsyr som man kan ha i mange år. Selv bruker jeg heller penger på å ha flere gode sett en ett eller to veldig dyre sett.

Det å kjøpe billig blir fort dyrt, denne stanga tror jeg nok ikke du klarer å knekke http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=52367&WebSiteMapNodeID=1004005

Kombinert med en Shimano Tld 20 http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=40717&WebSiteMapNodeID=1004005 så har du utstyr i mange år fremover.

1200,- dyrere en kombopakka til komplettfritid, med samme snelle, Shimano Beastmaster CX Boat stang og 300 meter sene...

http://komplettfriti...ombo-havfiske-2

Nå er det jo stor forskjell på dorging med dyprigger og pilking\anfiske fra båt.

Personlig synes jeg Tldsnella har litt liten sveiv,altså tung å sveive med når det er litt vekt i andre enden. Uten pristak hadde jeg gått for ei Shimano Tekotasnelle.

Siden du har et tak på 1500-2000,- ville jeg lagt mest penger i snella,og heller ei billigere stang.

Finn ei stang som er ca 7-8 fot og ikke for stiv,det er ikke moro å fiske med og du mister endel fisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...