Christina 3 Startet 6.August.2014 Link til dette innlegget Startet 6.August.2014 Hei. Har en Delco Remy dynamo som begynnte å lyse svakt nå i ferien. Jeg har både lade-spg og strøm. Ved fullladet batterier lyser(dvs gløder) den ikke, men ved belastning begynner den å lyse (som f.eks når batteriene er litt nedtappet.) Får for høy spg på D+ som går til ladelampa. (15-16 v) Andre siden av ladelampa ligger det 14 V som den skal.....går til batteri. Skiftet remmer for sikkerhetsskyld men hjalp ikke... Jeg får altså 2-3 volt over ladelampa slik at denne gløder litt... Kan det være noen av diodene som har tatt kvelden ? Sitér dette innlegget Link to post
Pobeda Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Det høres ut som det kan være en av magnetiserings diodene som begynner å "fante" seg så det spørs om dynamoen er moden for reparasjon eller bytte. mvh.Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Ja den er nok det Får ta den ut en dag og sjekke litt... Er det greit å evn sette inn en til bil ? Ser de har noe rimelige på BT på 100A? Sitér dette innlegget Link to post
Pobeda Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Marine dynamoer skal vel normalt sett være "gnistsikre" men hvis du har en dieselmotor, og dynamoen sitter i god avstand til evt, mulige drivstofflekkasjer burde det være greit. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Ikke sikkert det er dynamo det er noe galt med, men det var jo veldig høy spenning da. Kanskje regulator, men når noe av strømmen velger å gå gjennom ladelampe fremfor å gå den veien den skal gå, kan det vel være noe langs den kretsen som ikke er helt bra. Normalt går den jo fra B+ på dynamo til batteri og derfra til nøkkel og ladelys. For mye motstand der, så begynner ladelys og gløde til tross for at lyset også er en motstand. Batteriene fylles og lampen slukker fordi det går mindre strøm (amper) etter hvert som de lades, og dermed går strømmen den riktige veien. Du kan ha feil på hovedveien for strømmen for å si det slik. Skilledioder, skillerele, sensekabel til dynamo hvis du har osv. kan vel også føre til noe lignende, alt etter hvordan det er koblet. Sjekk spenning på B+ på dynamo og + pol på batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 11.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Ja nå har jeg hatt ut dynamoen og demontert den i biter. Det viste seg at det var den ene terminalen til likeretterdioden som hadde løsnet. Fikk loddet den på igjen, vasket hele dynamoen, alle delene og satt den sammen igjen. Var faktisk en helt grei jobb. Glad jeg gikk på det selv istedet for å sette det bort på et verksted.... Testet den i båten igår og den leverte 76A med litt gass og 30A på tomgang ...Ladelampa lyste ikke.... Må si meg fornøyd med det. ( Dette var rett etter oppstart da...sank litt etterhvert. ) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Bra det løste seg, og bra at løsningen kommer frem på forumet. Synes mange glemmer og gi resultatet når noe har lykkes. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Tusen takk hegra Ja og i tillegg har jeg laget et blogginnlegg om dette med en del bilder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.