Jump to content

Seglbåt på 30-35 fot, kva skal eg velgja?

Kloppine

Recommended Posts

Hei

Eg og min familie har lyst på båt. Me er 1 stk mamma, 1 stk pappa og 4 krapyl i alderen 2 til 13 år som stort sett trivst godt ilag. Me har nesten ingen segleerfaring (ei veke i Kroatia), men min kjære meiner han har lese det som kan lesast om segling, det manglar berre å setja det ut i livet. Noko me gjerne vil, så dermed kjem behovet for båt:)

Me har vore og sett på nokre båtar siste vekene og oppdagar stadig ting som er lurt å tenkje over før ein bestemmer seg. Me har vel landa på at me ynskjer oss noko slikt som dette :

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50195904&searchclickthrough=true ,

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50502780&searchclickthrough=true ,

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49986600&searchclickthrough=true

men tykkjer det er vanskeleg å velgja. Dvs me har valgt mange gonger, det er vel heller å slutta å velgja, som er problemet...

Er det nokon her som vil anbefale den eine framfor den andre? På førehand takk for hjelpa inn i seglinga si forunderlege verden:)

Mvh

Kloppine

Guest Avmønstret#

Du gjorde det ikke lett :-)

Rattstyringen er festdreper på Gamblingen , særlig for dere som er mye med seilbåt så er rorpresset via rorkult gull verdt. Det forteller svært mye om seiltrimmen.

Ellers er alder på motor og seil/rigg sin tilstand avgjørende.

willingen så velholdt ut men jeg fatter ikke hvorfor den er påspandert sju lag epoxy, blir skeptisk, plastpest ?

Nova syns jeg bare er kjedelig på en måte.

Første tanke var at Novaen er en velbygd og god båt, men her var det lite utstyr, og seilgarderoben var knapt nok omtalt så det ville jeg satt et spørsmål ved.

Gamblingen er nok en traust og sikker båt, det så ut til at utstyret var bra, og de hevder seilene er gode, dog uten å si hvor gamle de er.

Se på begge to, men om seilgarderoben på Gamblingen er så god som de skryter av, så vil nok det være en god og trygg familiebåt.

Aileen ll

Første seiler jeg kjøpte tenkte jeg at båten måtte ha senge plass til hele familien og at den var trygg, men erfaring viser det seg at cockpit er nr 1 når det gjelder plass, og vedlikehold/ motor, seil osv. Dette er svenske trange båter, hjelper ikke at de er 34 fot når de bare er ca 310cm bred. Sjekk ut maxi 95, denne er større enn de fleste med sine 31 fot.samt at den er billigere også, sjekk også maxi 108. Se på nyere båter som bavaria og benetau, disse er litt dyrere men på langsikt er de verd og bruke penger på oppgraderinger. Det er noe garantert dere kommer til og gjøre er og bruke mye penger for at båten skal tilpasse familien deres.

I Maxi 95 får man jo i tillegg en helt egen kabin til ungdommene, og med cockpittelt på så får du også et et eget rom mellom "ungdomshybelen" og resten av gjengen. Vi hadde en sånn og har nå oppgradert til Maxi 108,

95'en er i tillegg veldig lett å seile og få til å gå bra uten at man må ha allverdens kunnskap om trim osv. Seilte lett i 6 knop uten å trimme noe videre. Det forstår jeg nå som jeg har fått en båt med litt mer komplisert rigg.

Og den har verdens største cockpit. Plass til 8 rundt bordet. Trygg. Dyp, beskyttet i all slags vær.

Guest Avmønstret#

Willingen har garmin plotter, ekko, og ny ikke montert HD radar. Det er gode greier.

Vanlig kjøleskap i Gamblingen er et minus, funker ikke underveis med mindre havet er flatt og kun når du krenger ene veien. Har prøvd selv og forbannet det kjøleskapet utallige ganger når alt innhold seilet rundt på dørken.

Hei

Alltid vanskelig å gi råd angående seilbåt, som kjent noen liker mor og andre liker dattera.

Et praktisk tips er å finne en båt med størst mulig cockpit, da det er der du, din familie og alle fallene vil tilbringe mye tid :)

På en slik aldrende dame som du tydelig vis er på jakt etter, får du i de fleste tilfeller en meget trygg, stabil og godt konstruert båt.

Grunnet alder er det som tidligere sagt, sjekk seil, stående rigg og løpende rigg.

Motor og drivlinje, samt elektrisk anlegg. Bruk tid på å sette deg inn i alle "Petter Smart" løsningene som er valgt og gjort ombord. Sjekk for fukt (luker, ventiler og glugger), skrog gjennomføringer, få båten på land for å sjekke undervannskroget, ror og propell for skader.

Det er alltid kjekt å kunne ha litt privatliv også ombord, så jeg tror jeg hadde kikket på noe som lignet på denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49333187&searchclickthrough=true

Hvis du planlegger å ha båten en stund er det greit for de voksende barne å kunne trekke seg tilbake å kunne drive med sitt i fred og ro :)

Oj, for ein respons! Tusen takk for at de vil dele erfaringane dykkar med oss, det er utruleg god hjelp i. Me har tenkt å sjå på den du nevnte, Bjoove, i helga faktisk. Og me har lurt litt på denne: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=50281993&folderId=2948582

På ein måte er eg einig i at det er kjekt med eige soverom til dei to eldste, samtidig tykkjer eg det ser så koseleg ut i Nova'en og Gambling'en. Korleis er salongløysinga i Gambling'en, vert det trangt rundt bordet eller er det kun positivt med ei slik planløysing?

Mvh

Kloppine

Vær obs på at Norlin-kontruerte båter regnes bl.a. de aller beste i beg. av 80- tallet. Både maxi og linge- båter er 70-talls båter som ligger på et tidligere utviklingstrinn . Maxibåtene var litt revolusjonære i sin tid med hensyn til plass og pris, men ikke i forhold til kvalitet og seilegenskaper. Jeg seilte forbi en Maxi 95 i beg. av 80-tallet med min Albin Vega i en regatta...ble lett sjokkert. Men som langsomseilende volumbåt ok.

Guest Avmønstret#

Har tilfeldigvis en sånn båt selv :-) Solide båter, stikker ikke særlig dypt (1.60) pga blykjøl, som er veldig kjekt om man dunker i bunn og ellers også når man skal i uthavner osv. Ny Selden rigg er et stort pluss, disse hadde/har Isomat rigg som kan være vanskelig å få deler til nå. Vindø verftet gjorde interiøret på disse så det er flotte greier, om man liker den stilen. Innredningen er helt klassisk, "dobbel" stikkøye bak på styrbord side, svær plass i salongen, noe trang do men du kan slå døra over slik at den stenger mot salongen og dermed ha god plass og egentlig en egen lugar med garderobe og do. Sover fint to voksne i baugen, det gjør jeg og kona. Du kan slå ned salongbordet og få en virkelig stor dobbelkøye der. På andre siden i salongen har du en stormkøye med nett, noe kort men gjør nytta i nøden eller passer fint for en unge.

Båten er overraskende kjapp i lite vind med original brøkdelsrigg og storseilet må reves tidlig ellers blir den veldig logjerrig. Denne har vel enda mer seil(?). Vi har bare hatt den siden sist høst og jeg har ikke seilt den mye vind men motoren brukes lite da den seiler så godt i lite vind at seilfarten fort er minst like god som motorfart. Lå mellom 7 og 7,5 gps knop over lengre strekk på en vakker slør over Oslofjorden i sommer.

Cockpiten på båter fra denne epoken med smal rumpe er jo begrenset men vi spiser ute rundt cockpitbordet 4-5 mann uten problemer. En merker godt at svenskene kunne seile når en bruker cockpit. Ting "bare stemmer" når du seiler. Du sitter godt og trygt, alt du trenger av vinsjer og skjøter er naturlig på rett plass osv. En herlig båt å krysse med i god vind.

Ting jeg ville sjekket:

1: Foringer på ror osv. Er det slark så er det en del jobb.

2. Lekkasjer rundt vinduer? Ikke på vår båt men flere har vært plaget med dette, sikkert mye jobb

3. Lekkasjer fra skrudd teak i cockpit? Ser at den er fjernet i denne båten, kan være en fordel...

4. Sjekk om stussen som holder akslingen før propellen sitter som den skal, den har vistnok vært løs og blitt festet på vår båt engang, aner ikke hvorfor.

5. Løft dørkplata utenfor do og sjekk trevirket under inndredingen. Når båten står på land har vann en tendens til å renne fremmover og legge seg her = råte

6. Er "bakplata" mot cockpit, dvs den rundt/ved nedgangen i god stand? Vår er råtten i nedkant da vann må ha trengt inn ovenfra, tipper den ikke har vært tildekket ved vinteropplag noen sesonger.

Original Yanmar i vår båt går som en klokke men ser av kvitteringer at det er gjort en jobb med gearkassen en gang på 90 tallet.

Det originale el-anlegget er ryddig og greit om det ikke er klattet for mye på.

Fantastisk lett å manøvrere, svinger på femmøringen, også uten bruk av motorkraft pga av det store roret og den direkte følingen du får med rorkult.

En ukomplisert og solid båt med tradisjonelle løsninger. Men alt handler vel egentlig om vedlikehold på en båt fra denne epoken.

Det er i utgangspunktet veldig vanskelig å råde andre i hvilken båt de bør velge, men generelle råd kan en prøve å gi. Har en oppfatning av at trådstarter holder til på Vestlandet, og da er en god, og sterk motor et must. Med Nordakuling og strøm i mot er nok motorkraft uvurderlig. Ang Mambaen kan det virke som det sitter en sjøvannskjølt motor i den siden det ikke er varmt vann om bord. Det bør sjekkes. Jeg hadde sjekket ut denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50299368&searchclickthrough=true

Dette er svenske trange båter, hjelper ikke at de er 34 fot når de bare er ca 310cm bred.

lingebåtene er vel ikke så svenske, men novaen er. det er riktig at typiske 70-talls-konstruksjoner er trange, og franskmenne var vel tidligst ute med bredde og mer plass, ja. hadde selv en 27ft jeanneau fra 1980 m separat toa, kartbord og "stor" dobbelkøye i separat akterkabin. meget imponerende innredningsløsning på 27 ft.

willingen her ha også en grei løsning m. sjøkøyer.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg er ingen seiler men har kamerater som har hatt flere seilbåter opp gjennom åra. Har seilt first 31 og Dehler 31, men da jeg kom opp i maxi95 ble jeg veldig overrasket over hvor stor cockpit var! Om båten skal brukes på godversdager eller at alle 6 skal være med å seile så hadde jeg verdsatt uteplassen i maxi'en. Men smaken er som kjent delt...

Kk

Guest Avmønstret#

toa hvor man kan sitte helt alene (helt separat avlukke) er gull verdt. synes ihvertfall jeg ...

Du kan fint sitte med lukket dør i mamba 311. Endog reise seg og dra opp buksa, men syns det er vesentlig lettere å bare lukke til salongen og nyte både lys fra luka foran og alle plass en trenger i "gangen". Døra lukker begge veier.

Mtp seiling og sjø så er en trang dass kjekt, enkelt å kile seg fast når jobben må gjøres :-)

Jeg vil nok ha tatt en titt på Mambaen. Det er er velbygget båt med en fin treinredning som en knapt ser på dagens båter. Den er også rask og velseilende og kan krysses med i motsettning nåtidens seil i mast båter. Og blykjøl er å regne som spesialutrustning i dag.I utgangspunktet et bra og litt underpriset båt etter min mening.

• 2 uker senere...

Då vart det båtkjøp på oss i helga! Me endte opp på Mambaen.

Me fekk den for 140 000,-, så eg trur me kan vera fornøygd med det. Skjønt me vart litt småkvalme med det samme me hadde tøffa ut frå brygga. Det tok kanskje eit kvarter så gjekk alarmen på motoren og det var røyk over alt! Absolutt ingen god følelse... Men selgjaren ordna opp for oss, både med tauing siste biten innatt til brygga og byte av noko som heitte impeller? Det var ikkje noko alvorleg vart me fortalt,så me lyt stole på det. Bra det rauk med ein gong og ikkje på veg frå Stavanger til Bergen. Fekk iallfall testa at segla virka;-) Takk for hjelp til valg av båt, no gledar me oss til å få teke den i bruk :-)

Guest Avmønstret#

Gratulerer!

Normalt ikke alvorlig om impeller ryker men skjønner ikke helt hvorfor det skulle ryke sånn, ville sjekket om eksosslanger osv har smeltet pga mangleende vann og dermed kjøling. Lukta det svidd gummi/plast?

Tipper en hadde glemt å åpne for kjølevannet?

Selv åpner og lukker jeg alle ventiler for hver tur, menhar de åpne hele døgnet når jeg er i båten.

Normalt har du en for vann inn på do, en for setik ut, en for vask ut på do. Og så er det to under nederste hylle i gryteskapet i byssa. De er lett å overse men vær særlig obs på den som går til saltvann i ene vasken. Opplevde at fotpumpa til saltvannet sprang lekk i sommer, pumpa var en rusthaug men det var vanskelig å se uten å skru den ut.

Så er det bare å få opp seilene og nyte en god seiler :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...