bc45 Startet 6.August.2014 Link til dette innlegget Startet 6.August.2014 Begynner å bli lei av all gjørma som følger med kjettingen når vi har ligget på svai. Har sett flere båter (på avstand) med vannslange på fordekket og jeg kunne tenke meg å få montert en selv. Er litt usikker på hvilken løsning som er best, så lufter planen litt her. Først litt om vann og strøm i båten. Den har to vanntanker hvorav en ligger under køya i baugen. I forkant av den fremre vanntanken står batteriet til baugthrusteren. Forbruksbatteriene og bryterpanelet ligger i salongen. Planen min er som følger: - koble meg på vannrøret fra den fremre tanken med et t-stykke, legge vannrør fremover langs vanntanken - koble røret inn på el-pumpe som får strøm fra batteriet til thrusteren via sikring og vanntett bryter som monteres øverst i ankerbrønnen - borre hull inn til ankerbrønnen, koble vannrør (slange) på enkel vannkran festet øverst i ankerbrønnen Ulempen med denne løsningen er at jeg ikke får slått av pumpen i baugen med hovedstrømsbryteren, men så lenge vi husker å slå av bryteren i ankerbrønnen så går det jo bra. Høres denne planen grei ut eller er det noe jeg ikke har tenkt på? Bør jeg for eksempel ta strømmen fra forbruksbatteriene via bryterpanelet? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Har tenkt på en enklere løsning, pumpe med bryter, koblet til stømmen til ankervinsjen. Løs slange ned til saltvann og slange til å spyle kjetting. Enkel instalasjon. Vil heller ha mye trykk på saltvann enn ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Jeg har en slik spyling på dekk. Den har separat vannpumpe som er koblet både med skroggjennomføring slik at man kan spyle med saltvann og også et T-stykke inn på vanntanken slik at den kan vendes til å spyle med ferskvann. Rørene er plastrør som føres i bunn av båten og inn i ankerbrønnen. Der er det også en stengekran for vannet før tilkoblingen som sitter på toppen av brønnen. Jeg har separat bryter til pumpen i sikringsskapet sammen med alt annet som går på 12 Volt. Pumpa belaster forbruksbanken. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
bc45 Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 (redigert) Pacuare: Ja, det kan være en god idè. Da holder med et lite hull til ledningene. Høres umiddelbart mye enklere og smartere ut. Ulempen er at pumpen blir liggende i ankerbrønnen og kanskje litt mer utsatt. Redigert 6.August.2014 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Jeg har en slik spyling på dekk. Den har separat vannpumpe som er koblet både med skroggjennomføring slik at man kan spyle med saltvann og også et T-stykke inn på vanntanken slik at den kan vendes til å spyle med ferskvann. Rørene er plastrør som føres i bunn av båten og inn i ankerbrønnen. Der er det også en stengekran for vannet før tilkoblingen som sitter på toppen av brønnen. Jeg har separat bryter til pumpen i sikringsskapet sammen med alt annet som går på 12 Volt. Pumpa belaster forbruksbanken. En ganske avansert løsning mao. Har ikke lyst til å bore i skroget, så saltvann må i så fall hentes via slange. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Har samme opplegg som Vanntro, dog kun sjøvann. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bc45 Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Kunne tenke meg å ha litt godt med trykk på vannet. Ser at Maritim har mange varianter blant annet denne som klarer 45 liter/min. Den er også selvsugende opp til 1,5 meters høyde http://www.maritim.no/vvs/pumper/spylepumpe/marco-impellerpumpe-45-liter-min-12v Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 (redigert) Jeg hadde en egen pumpe (Jabsco Par Max 460psi) for spyling av fordekk og dollbord etter at skipshunden hadde møkket til med skitne labber. Den brukte sjøvann. Det hentet den fra et T-stykke jeg satte på slangen mellom dassen og inntaket fra sjøen. Redigert 6.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Murphy's law Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Fra utendusj på badeplatform har eg tilkopplet med gardena slangkopplinger.... Slang fra ca 12 meter, dekker hele båten. Enkelt, billig og funker. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
bc45 Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Fra utendusj på badeplatform har eg tilkopplet med gardena slangkopplinger.... Slang fra ca 12 meter, dekker hele båten. Enkelt, billig og funker. Skrur du bare av dusjhodet og kobler på gardenaslange? Hvilken kobling bruker du i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Problemet är väl att det behövs både tryck och rejält flöde för att få kättningen ren. Själv spolar jag/hustrun kättingen med en slang med vårt tankvatten, men det är inte speciellt effektivt plus att det kostar ett antal liter färskvatten att spola 25 meter kätting. Så förmodligen måste man tänka sig sjövattenspolning, och helst skall ju kättingen sköljas innan den går i i ankarboxen. Hur är Din spolning arrangerad rent praktiskt VannTro? Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Jeg har sjøvannsopplegg på min båt, men jeg synes jo ut fra det du skriver at den løsningen du foreslår selv er grei nok. Slipper for mye løse dingser og det går ikke så mye vann til spyling av kjetting uansett. Ville brukt et spylemunnstykke da får du mer effekt og sparer vann. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 (redigert) Hur är Din spolning arrangerad rent praktiskt VannTro? Jeg har dørk-luke nede i gangen mellom toalett og gjestekabin. Der står pumpen og skroggjennomføringen med kran, samt kranen man åpner om man ønsker ferskvann. Man åpner den kranen man ønsker(fersk eller saltvann) og dernest slår man på pumpa. Så går man på fordekket og kobler til slangen og åpner kranen som står på skottet til ankerkjettingen. Man bør selvfølgelig kanskje vente med å aktivere pumpa til man er klar til å spyle, men den skal tåle å gå litt uten gjennomstrømning. Om man ønsker å skifte mellom salt og ferskvann, bør pumpa stoppes og man må ned og veksle over med kranene. Koblingen til slangen står ved siden av lokket til ankerbrønnen(nedfelt i det opphøyde fordekket til høyre litt ute av bilde) og man setter på vanlig Gardena-kobling på den. Redigert 7.August.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ebonita Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Tack VannTro, ungefär som jag föreställde mig. Får fundera vidare på detta i vinter... :confused: Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Kan ta noen bilder i helgen og legge ut om du vil se på opplegget ebonita. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Murphy's law Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) @bc45: Eg ligger idag og imoro på bryggen/vågen i Bergen. Kor er din hjemmehavn? Eg skal tar bilder fra gardena utstyr min og legg den på båtplassen seiner idag. Redigert 13.August.2014 av Murphy's law (see edit history) Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Murphy's law Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) Her er bilder.De 2 mørkslange er original, de lysslange er tilleg til spylgreie... Eg har montert en Y koppling på kaldferskvannledning. https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24972/p8130009.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24972/p8130011.jpg KISS.....(keep it stupid simple) Redigert 13.August.2014 av Murphy's law (see edit history) Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
ebonita Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Kan ta noen bilder i helgen og legge ut om du vil se på opplegget ebonita. Yeapp VannTro, bilder är uppskattade och sparar egna failures.... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Glemte det i helgen Ebonita, men det er snart helg igjen. Skal huske å knipse litt da. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Jeg har høytrykks saltvannspumpe fra egen skroggjennomføring med tilkobling mot Gardena -nippel på akterdekket. Dette brukes mest til spyling og rengjøring etter fisking og sløying. Kan med fordel også brukes til å spyle anker og kjetting. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.