Jump to content

Vannslange på dekk for spyling av anker/kjetting


bc45

Recommended Posts

Begynner å bli lei av all gjørma som følger med kjettingen når vi har ligget på svai. Har sett flere båter (på avstand) med vannslange på fordekket og jeg kunne tenke meg å få montert en selv. Er litt usikker på hvilken løsning som er best, så lufter planen litt her.

 

Først litt om vann og strøm i båten. Den har to vanntanker hvorav en ligger under køya i baugen. I forkant av den fremre vanntanken står batteriet til baugthrusteren. Forbruksbatteriene og bryterpanelet ligger i salongen.

 

Planen min er som følger:

- koble meg på vannrøret fra den fremre tanken med et t-stykke, legge vannrør fremover langs vanntanken

- koble røret inn på el-pumpe som får strøm fra batteriet til thrusteren via sikring og vanntett bryter som monteres øverst i ankerbrønnen

- borre hull inn til ankerbrønnen, koble vannrør (slange) på enkel vannkran festet øverst i ankerbrønnen

 

Ulempen med denne løsningen er at jeg ikke får slått av pumpen i baugen med hovedstrømsbryteren, men så lenge vi husker å slå av bryteren i ankerbrønnen så går det jo bra.

 

Høres denne planen grei ut eller er det noe jeg ikke har tenkt på? Bør jeg for eksempel ta strømmen fra forbruksbatteriene via bryterpanelet?

 

 

 

 

Link to post

Jeg har en slik spyling på dekk. Den har separat vannpumpe som er koblet både med skroggjennomføring slik at man kan spyle med saltvann og også et T-stykke inn på vanntanken slik at den kan vendes til å spyle med ferskvann. Rørene er plastrør som føres i bunn av båten og inn i ankerbrønnen. Der er det også en stengekran for vannet før tilkoblingen som sitter på toppen av brønnen.

Jeg har separat bryter til pumpen i sikringsskapet sammen med alt annet som går på 12 Volt. Pumpa belaster forbruksbanken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har en slik spyling på dekk. Den har separat vannpumpe som er koblet både med skroggjennomføring slik at man kan spyle med saltvann og også et T-stykke inn på vanntanken slik at den kan vendes til å spyle med ferskvann. Rørene er plastrør som føres i bunn av båten og inn i ankerbrønnen. Der er det også en stengekran for vannet før tilkoblingen som sitter på toppen av brønnen.

Jeg har separat bryter til pumpen i sikringsskapet sammen med alt annet som går på 12 Volt. Pumpa belaster forbruksbanken.

En ganske avansert løsning mao. Har ikke lyst til å bore i skroget, så saltvann må i så fall hentes via slange.

Link to post

Jeg hadde en egen pumpe (Jabsco Par Max 460psi) for spyling av fordekk og dollbord etter at skipshunden hadde møkket til med skitne labber. Den brukte sjøvann. Det hentet den fra et T-stykke jeg satte på slangen mellom dassen og inntaket fra sjøen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Problemet är väl att det behövs både tryck och rejält flöde för att få kättningen ren.

 

Själv spolar jag/hustrun kättingen med en slang med vårt tankvatten, men det är inte speciellt effektivt plus att det kostar ett antal liter färskvatten att spola 25 meter kätting.

Så förmodligen måste man tänka sig sjövattenspolning, och helst skall ju kättingen sköljas innan den går i i ankarboxen.

 

Hur är Din spolning arrangerad rent praktiskt VannTro?

Link to post

Hur är Din spolning arrangerad rent praktiskt VannTro?

 

Jeg har dørk-luke nede i gangen mellom toalett og gjestekabin. Der står pumpen og skroggjennomføringen med kran, samt kranen man åpner om man ønsker ferskvann.

Man åpner den kranen man ønsker(fersk eller saltvann) og dernest slår man på pumpa. Så går man på fordekket og kobler til slangen og åpner kranen som står på skottet til ankerkjettingen.

Man bør selvfølgelig kanskje vente med å aktivere pumpa til man er klar til å spyle, men den skal tåle å gå litt uten gjennomstrømning. Om man ønsker å skifte mellom salt og ferskvann, bør pumpa stoppes og man må ned og veksle over med kranene.

 

Koblingen til slangen står ved siden av lokket til ankerbrønnen(nedfelt i det opphøyde fordekket til høyre litt ute av bilde) og man setter på vanlig Gardena-kobling på den.

bilde

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kan ta noen bilder i helgen og legge ut om du vil se på opplegget ebonita.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Her er bilder.
De 2 mørkslange er original, de lysslange er tilleg til spylgreie...

Eg har montert en Y koppling på kaldferskvannledning.

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24972/p8130009.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24972/p8130011.jpg

 

 

KISS.....(keep it stupid simple)

Redigert av Murphy's law (see edit history)

VHF, LRC, D5L/A

Link to post

Glemte det i helgen Ebonita, men det er snart helg igjen. Skal huske å knipse litt da.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har høytrykks saltvannspumpe fra egen skroggjennomføring med tilkobling mot Gardena -nippel på akterdekket. Dette brukes mest til spyling og rengjøring etter fisking og sløying. Kan med fordel også brukes til å spyle anker og kjetting.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...