Jump to content

Ny el-fordeling i båten

tombok

Recommended Posts

Travel kveld i båten og ved dreibenken...

Denne gamle kabelsalaten bilde

skal byttes ut med denne: -og et nytt bryterpanelbilde

Når jeg er igang tror jeg jammen jeg skal koste på meg å tegne opp et lite koblingsskjema også, for å gjøre ting enklere for meg selv og evt andre senere. Tror denne jobben med el-anlegget kommer til å føles bra senere, det var endel slitne sammenkoblinger i den gamle salaten :worry:

Kjøpte også nylig en brukt vhf der den ene festeskruen til braketten manglet, og i mangel på noe bedre og fordi det var enklere enn å lete etter tilsvarende laget jeg denne i messing. Jeg har ikke mye greie på hvilke metaller som går greit sammen, og gjengene i radioen ser ut til å være stål. -Håper dette ikke gir noen konflikt med ekstrem irring og korrosjon?bilde

Nå er det meste av jobben gjort, og gud vet hvor mange meter gammel kabel som er kastet, både fordi den var blitt dårlig og som bare lå der og førte til ingenting.

Men da jeg tok det siste i dag så jeg en kabel der den ene enden gikk til en kjølbolt, men den var ikke tilkoblet noe annet. Bør den ene polen gå til kjølen? .Jeg har ikke noe opplegg for landstrøm i båten.

Er ikke sikker på merket, kjøpte klemmene og skinnen på ahlsell. De to store på hver side tar 6 kvadrat og de 12 imellom har plass til 4 kvadrat.

Kan godt ta bilde av ferdig resultat neste gang jeg er i båten. Det er dog et lite reir, siden jeg har ca 40cm ekstra kabel fra vegg til klemmer og 30cm mellom klemmer og bryterpanel. Tenkte det kunne være greit at hele stasen kan trekkes ut hvis jeg må gjøre noe der i urolig sjø...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...