Jump to content

4Hk Yamaha 2-takt, løfter seg i revers

Krimart

Recommended Posts

Hei,

har nettopp kjøpt en liten seilbåt med en 4Hk Yamaha 2takt på. Motoren har gir, men når jeg skal bakke med den kan jeg ikke sette den i revers, jeg må jeg vri motoren 180 grader, hvis ikke løfter den seg opp så prpellen pisker i luft.. Den har en låsekrok som går inn på bolten som låser trim-en, men når motoren står rett fremover er det en pinne som løfter opp denne kroken slik at den ikke låses. Hvordan unngår jeg at motoren løfter seg i revers? Skru ut/sage over pinnen?

Det er vel en bøyle du må dra i for å kunne tilte motoren til å stå oppe av vannet. Hvis denne er treg, vil det kunne hende at den delen som skal låse motor ved bakking havner i feil spor.

Sjekk om den nederste delen av bøylen har havnet feil på et tidspunkt. Husker ikke helt nå, men løft motor helt opp, og prøv å dra bøylen til deg / fra deg og se hvordan den går i hakkene der den skal låse.

Litt vanskelig å beskrive dette, men hvis du ser under bak motor, tror jeg du vil kunne prøve og feile litt for å forstå hvordan dette skal stå.

Her er et bilde, pinnen jeg snakker om ved pilen. Denne står mot en plate som løfter opp krokmekanismen når motoren står i foroverposisjon.

bilde

I følge instruksjonsboken skal motoren ikke kunne tiltes opp når den er snudd 180 grader (stemmer med min) eller når den står i revers (stemmer ikke med min, den "tilter seg selv").

Er det en eller annen mekanikk som skal (skulle) gjøre at denne pinnen senker seg når motoren settes i revers?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...