Krimart Startet 6.August.2014 Link til dette innlegget Startet 6.August.2014 Hei, har nettopp kjøpt en liten seilbåt med en 4Hk Yamaha 2takt på. Motoren har gir, men når jeg skal bakke med den kan jeg ikke sette den i revers, jeg må jeg vri motoren 180 grader, hvis ikke løfter den seg opp så prpellen pisker i luft.. Den har en låsekrok som går inn på bolten som låser trim-en, men når motoren står rett fremover er det en pinne som løfter opp denne kroken slik at den ikke låses. Hvordan unngår jeg at motoren løfter seg i revers? Skru ut/sage over pinnen? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Det er vel en bøyle du må dra i for å kunne tilte motoren til å stå oppe av vannet. Hvis denne er treg, vil det kunne hende at den delen som skal låse motor ved bakking havner i feil spor. Sjekk om den nederste delen av bøylen har havnet feil på et tidspunkt. Husker ikke helt nå, men løft motor helt opp, og prøv å dra bøylen til deg / fra deg og se hvordan den går i hakkene der den skal låse. Litt vanskelig å beskrive dette, men hvis du ser under bak motor, tror jeg du vil kunne prøve og feile litt for å forstå hvordan dette skal stå. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Ja, det er en bøyle, men når motoren står i forover-posisjon løftes denne av en pinne som sitter på nedre del av motoren. Vris motoren til siden går bøylen ned og motoren låses. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Her er et bilde, pinnen jeg snakker om ved pilen. Denne står mot en plate som løfter opp krokmekanismen når motoren står i foroverposisjon. I følge instruksjonsboken skal motoren ikke kunne tiltes opp når den er snudd 180 grader (stemmer med min) eller når den står i revers (stemmer ikke med min, den "tilter seg selv"). Er det en eller annen mekanikk som skal (skulle) gjøre at denne pinnen senker seg når motoren settes i revers? Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Den pinnen er enden på nedre gearstag. Justeringen er innenfor en gummiplugg på siden av stammen. Men hvis forover - fri - revers fungerer riktig er nok den justeringen som den skal så se først på dette bøyle greiene og haken Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 ja, sjekk at enden på bøylen ikke har havnet bak hakkene du ser på tegningen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 (redigert) Hei, har fått løst problemet nå ved å flytte trimposisjons-bolten et hakk og smøre pinnen med litt WD40. Redigert 7.August.2014 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Flott Sikkert lurt å smøre pinnen med vannbestandig grease, for at ikke skal bli mer korrosjon. WD40 bra til øyeblikksløsninger, men beskytter ikke over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.