Jump to content

Volvo Penta aq 145 som ikke starter.


Knut N Eriksen

Recommended Posts

Hei har en Nidelv 18 med en AQ 145 B motor i. Har byttet topp pakning på den og montert registerreim slik at alle merkene står rett, har også fått igjen forgasserne etter overhaling hos Forgasserservice og montert de. Desverre er det ingen tegn til at den starter når eg kinner,nye tennplugger (volvo orginal) og har sjekket at eg har gnist. Pluggen va tørr når eg tok den ut. prøvde også med litt startgass inn i forgasserne mens eg kinnet men ingen tegn til at den ville starte.

 

Håper at noen her inne kanskje har noen gode råd og komme med.

Mvh Fortvilt båt eier Knut N Eriksen.

Link to post

Jeg har samme motor. Vi slet også med å starte selv med gnist. Har du sjekket alle minuskablene helt i fra batteri frem til fordeler? Er kondensatoren på fordeleren byttet? Ikke minst, får den bensin?

Står alle kabler rett og er du sikker på at fordeleren ikke er snudd 180 grader?

Du burde også laste ned manualen for motoren som ligger her inne hvis du ikke har den.

Link to post

Ta av innsugslokket, se ned i forgasserne mens en gir et markant pump med gassen.

Du skal se at det spruter bensin ned i forgasserne, det vises tydelig.

Da vet du at det er bensin helt fram til flottørkammerne.

Hvis ikke, har du ikke fått pumpet bensin/nok bensin fram til forgasserne.

Det er en mekanisk bensinpumpe originalt på disse motorene, så det kan hende du må kinne litt.

(Men pass på den gnist sikre starteren, den blir fort varm, kjenn på temperaturen med jevne mellomrom så du ikke ødelegger den i ditt forsøk på å få start...)

Og som Torsen67 skriver, platina og kondensator er følsomme og viktige komponenter.

Lån/kjøp den en tenningslampe (Biltema 250kr) og sjekk at tenning er riktig justert.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

har selv en Nidelv 18 med AQ 145B. Etter skifte av regreim hadde jeg også problemer med start.

 

Båtplassen har servicemanualen for denne motoren i dokument arkivet, se side 46. Sjekk om motoren din har USA utførelse av det elektriske anlegget.

 

På generatoren er det en tilkobling med en motstand. Denne gir spenning til coilen. Sjekk denne.

Dette er en vanlig kabel-sko (innstikk) og er veldig lett å komme borti ved service av denne typen og blir fort løs.

 

Det var synderen på min motor.

 

lykke til

Link to post

Hei, har ikke byttet kondensatoren, men har hatt av fordeleren og den såg bra ut, pusset og justert stiften også. Får kjøpe en ny kondesator og prøve. Regner jo med at den får bensin i og med at forgasserne er ny overhalt men skal sjekke det, syns bare det var merkelig at den ikke tok etter startgassen heller.

Får sjekke bensin tilførselen og evt ta en komp test. Har tenningslampe men får jo ikke justert riktig før den starter.

Link to post

Om merkene på registerreima stemte med merkene på reimskivene så skal ikke kamakselen være 180 grader feil. Om du har tatt av fordeleren, satte du den riktig på plass igjen? Husk at rotoren vrir seg når fordeleren senkes på plass. Da blir tenningstidspunktet feil. Drei motoren til stempel 1 er på topp på kompresjonsslaget. Åpne fordelerlokket og sjekk at rotoren står ca. ved kabelen som går til tennpluggen på sylinder nr. 1.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...