Knut N Eriksen Startet 6.August.2014 Del på Facebook Startet 6.August.2014 Hei har en Nidelv 18 med en AQ 145 B motor i. Har byttet topp pakning på den og montert registerreim slik at alle merkene står rett, har også fått igjen forgasserne etter overhaling hos Forgasserservice og montert de. Desverre er det ingen tegn til at den starter når eg kinner,nye tennplugger (volvo orginal) og har sjekket at eg har gnist. Pluggen va tørr når eg tok den ut. prøvde også med litt startgass inn i forgasserne mens eg kinnet men ingen tegn til at den ville starte. Håper at noen her inne kanskje har noen gode råd og komme med. Mvh Fortvilt båt eier Knut N Eriksen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Jeg har samme motor. Vi slet også med å starte selv med gnist. Har du sjekket alle minuskablene helt i fra batteri frem til fordeler? Er kondensatoren på fordeleren byttet? Ikke minst, får den bensin? Står alle kabler rett og er du sikker på at fordeleren ikke er snudd 180 grader? Du burde også laste ned manualen for motoren som ligger her inne hvis du ikke har den. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Ta av innsugslokket, se ned i forgasserne mens en gir et markant pump med gassen. Du skal se at det spruter bensin ned i forgasserne, det vises tydelig. Da vet du at det er bensin helt fram til flottørkammerne. Hvis ikke, har du ikke fått pumpet bensin/nok bensin fram til forgasserne. Det er en mekanisk bensinpumpe originalt på disse motorene, så det kan hende du må kinne litt. (Men pass på den gnist sikre starteren, den blir fort varm, kjenn på temperaturen med jevne mellomrom så du ikke ødelegger den i ditt forsøk på å få start...) Og som Torsen67 skriver, platina og kondensator er følsomme og viktige komponenter. Lån/kjøp den en tenningslampe (Biltema 250kr) og sjekk at tenning er riktig justert. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
adeneo Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 (redigert) Dersom motoren ikke i det minste hoster og harker og går noen runder med startgass, så er det et tenningsproblem du har. Du har sjekket at du har gnist på pluggene, så da må vel det neste være å sjekke at du får gnist på rett tidspunkt. Redigert 6.August.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Husk at gnist ikke er gnist uansett. Er kondensatoren dårlig så kan den gi gnist, men den er bare for svak til at du får tenning. Men sjekk bensintilførsel først på den måten Bodehode beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Har du forresten kjørt en komp-test etter at du satte på regreima? Setter du på denne feil så vil ikke stempel slå i ventilene på denne motoren. Bare så du vet det;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bolla Pinnsvin Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 har selv en Nidelv 18 med AQ 145B. Etter skifte av regreim hadde jeg også problemer med start. Båtplassen har servicemanualen for denne motoren i dokument arkivet, se side 46. Sjekk om motoren din har USA utførelse av det elektriske anlegget. På generatoren er det en tilkobling med en motstand. Denne gir spenning til coilen. Sjekk denne. Dette er en vanlig kabel-sko (innstikk) og er veldig lett å komme borti ved service av denne typen og blir fort løs. Det var synderen på min motor. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Knut N Eriksen Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Hei, har ikke byttet kondensatoren, men har hatt av fordeleren og den såg bra ut, pusset og justert stiften også. Får kjøpe en ny kondesator og prøve. Regner jo med at den får bensin i og med at forgasserne er ny overhalt men skal sjekke det, syns bare det var merkelig at den ikke tok etter startgassen heller. Får sjekke bensin tilførselen og evt ta en komp test. Har tenningslampe men får jo ikke justert riktig før den starter. Sitér dette innlegget Link to post
Knut N Eriksen Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Fikk også et tips om at kamakslingen kunne stå 180 grader feil. At den vekslet på sylinder nr 3 istedenfor sylinder 1 når eg monterte register reimen. For då blir det jo veldig feil sjøl om alle merkene stemte når eg monterte register reimen. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Om merkene på registerreima stemte med merkene på reimskivene så skal ikke kamakselen være 180 grader feil. Om du har tatt av fordeleren, satte du den riktig på plass igjen? Husk at rotoren vrir seg når fordeleren senkes på plass. Da blir tenningstidspunktet feil. Drei motoren til stempel 1 er på topp på kompresjonsslaget. Åpne fordelerlokket og sjekk at rotoren står ca. ved kabelen som går til tennpluggen på sylinder nr. 1. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 (redigert) Kammen går en halv runde runde for hver runde veivakselen går, slik at kammen kan settes 180 grader feil, men det retter man ved å vri fordeleren 180 grader, problem solved. Redigert 7.August.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.