Jump to content

Båt reise fra Bergen til Kristiansand, hvor lang tid tar det ?

Barnato

Recommended Posts

Jeg traff en i gjestebrygga i Kristiansand for noen år siden, som hadde startet i Bergen kl 0800 og var i Kr.sand kl 2200. En båt på 35-40 fot med to motorer som gjorde den farten, men det var flatt hav til Lista og vind i hekken herfra til Kr.sand. Han hadde sendt kona med fly ned.....jeg tror det var fordi han egentlig hadde regnet med at turen ble langt mer krevende. Jeg ville satt av minst fredag til søndag, under forutsetning av bra værmelding. Vår egen erfaring ble bla at vi ble liggende værfast 2 dager på Hidra utenfor Flekkefjord i 2010 grunnet kuling derifra og på Jæren/Boknafjorden. Der kan fort skje. Der er Sletta (kort overfart nord for Haugesund), Boknafjorden (Skudesneshavn til Tananger), Jæren (Tananger til Egersund) og Lista, som er de krevende "værstrekkene" på turen.....og kanskje også Siragrunnen. Er været noenlunde så er rådet å gå langt ute; gjerne flere nautiske mil, både forbi Jæren, Siragrunnen og Lista.

Oppsummert ville jeg satset på en luke på noen dager med bra meldinger, hatt med en kyndig co-pilot og selvsagt sørget for det nødvendige ekstrautstyret som dieselfiltre, drivreimer, impeller osv. Og gjør deg kjent med båten før du tar ut. Du får deg garantert noen overraskelser med ny båt.

Billigste diesel bunkrer du under Askøybroen i Bergen og i Egersund(landets billigste).

Kan du si noe mer om hvilken båt dette er, evnt link til Finn-annonse mm?

Lykke til! Det er en flott tur,

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...