Erik Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Jeg byttet til led. Alt lys i hele båten trekker nå mindre enn en lampe før (ca 9 stk). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Dinamo Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Jeg byttet til led. Alt lys i hele båten trekker nå mindre enn en lampe før (ca 9 stk). Dette stemmer vel ikkje heilt, Erik? Eg meiner å ha lest om virkningsgrad på LED at 7 - 8 lamper trekker omtrent samme strøm som ein gjorde - med samme lysstyrke. Uansett so er det ein formidabel forskjell Magne Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 (redigert) Jeg husker ikke antallet eksakt, kan være 8 ?. Hadde ihvertfall fått meg battmeter, og testet før og etter skifte av pærene, og det var omtrent likt og ihvertfall ikke over på en lampe før (Halogen?) og alle lamper i alle rom i båten etterpå. Uansett er det en betydelig besparelse i ampereforbruket å hente her. Jeg opplever at med 100W solcelle så er batteriene fulladet neste morgen til jeg står opp etter å ha brukt lys, TV og kjøleskap kvelden før, ihvertfall i solskinn og fint vær. Tilsvarende er batteriene omtrent fulladet etter en dag med seiling med kartplotter, autopilot og VHF på. Om vinteren med Varmeaparat nesten hele døgnet og vesentlig kortere dager så holder ikke solcellene tritt, men utladingen går uansett senere enn før. Ligger en hel helg før 200AH er på 50 %. Jeg har ikke hatt landstrømkabel ombord siden Solcellene kom ombord. Nå kjøpte jeg samtidig en 100 Amp Balmar dynamo i tillegg, men den har ikke hatt så veldig mye å gjøre egentlig. Redigert 7.Januar.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 En G9 halogen er vel på 11w. Gamle glødepærer på omtrent det samme. CO sine G9 gir et supert lys, varmhvit. Plasse fin gjengivelse av lakkert mahogny og teak. Bruker Båtsystemers led hvor det var gamle glødepærer. -der må man ha den på 1,3w for godt lys. 0,9w gir litt for blåhvitt lys. 12v lysrørarmatur, over bysse, byttet jeg til led armatur på 2,4 w. Jeg har 9 lamper ombord. Med gamle pærer så trakk det over 100w. Nå er det en plass mellom 10 og 15w, uten å finregne. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 En kort strømbalanse-regning for en nattseilas: VHF standby : 0,45 A Tricolor topplanterne : 3,5 W dvs. ca 0,3 A Dybdeinstrument 0,022 A Lys i kompass ?? Dvs < 1A Legger jeg til autopilot ligger forbruk på ca. 2A Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 I helgen fikk solcellepanelet mer juling enn det har fått før, med orkan i kastene. Er som sagt knyttet fast med flaggline gjennom utstansede hull som jeg har satt minimaljer i. Var svært spent på om det skulle holde i været. Ville egentlig ta det inn, men tilkoblingen hadde størnet, så jeg fikk ikke koblet det fra . Panelet i myk plastikk holdt fint, men to av flagglinene var nappet av , men var bare å erstatte dem, så var alt OK .. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.