Jump to content

Bunnstoff på trimplan

tertitt

Recommended Posts

Kanskje kobberholding bunnstoff og syrefaste trimplan ikke er en veldig god kombinasjon?

Dette skal ikke være noe problem med den nye SeaJet 034 Emperor i alle fall, for den går på metall også.

Ellers er det galvanisk korrosjon som medfører etsing og groper på trimplan. Dette kan motvirkes ved å montere sinkanoder på flapsene.

Lotus her på baatplassen ga meg i en tidligere tråd følgende framgangsmåte for å få bunnstoffet til å sitte på trimplan. Har siden fulgt hans råd, og etter det sitter bunnstoffet som støpt, og det verken gror eller etser på flapsene:

1) Først behandle med saltsyreoppløsning (som fås i alle malersjapper). OBS! Verne hud / øyne!!!! Spyle av med ferskvann.

2) Deretter gjerne både pusse med slipepapir og avfette med Lynol om du føler for det. (Kanskje overflødig, etter saltsyrebehandlingen...)

3) Deretter prime med 2-komp. epoxyprimer

4) Til slutt bunnstoff, jeg anbefaler SeaJets nye 034 Emperor som også kan brukes på metall.

(Men her ligger jo uansett primeren mellom stålet og bunnstoffet, så det er ikke noe problem.)

Kan i parantes bemerke at kompisen i båthavna tok opp båten sin for noen dager siden for ettersyn. Han hadde montert splitter nye trimplan av syrefast stål for et år siden. Mot mitt råd, monterte han IKKE sinkanoder i fjor. Mot mitt råd brukte han heller ikke primer, bare pælma på bunnstoff og sjøsatte båten, som nå har ligget et år ute. Ved opptaket nå kunne vi konstatere at bunnstoffet var helt eller delvis borte fra flapsene, og det var store groper med tæring på trimplanene, et par steder har det nesten gått helt gjennom! Til og med noen av de gjenomgående festeskruene for flapsene mot skroget hadde begynt å få spor av tæring, rene katastrofen var her altså under utvikling!

Det hører med til historien at kompisen nå er i gang med å montere sinkanoder, pluss at han skal saltsyrevaske og så prime med 2-komp. epoxyrprimer, før bunnstoff. Av skade blir man klok! Men lytter man til erfarne båtfolk :wink: slipper man også skaden! :smash:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...