Jump to content

Er folk uvitende om fartsgrenser?


roeren

Recommended Posts

Eller bare later de som? Eller gir de blanke? Minst halvparten av dem jeg ser i sundet her, kjører for fort i følge fartsbegrensningene.

 

Er det slik at mange av dem som har investert i noe hurtiggående, synes de må utnytte båten maksimalt, fartsgrenser eller ei? Eller er det mange som (overfor seg selv og de nærmeste) unnskylder seg med at "alle andre gjør det!"? Ville det hjelpe om det kom påminnelser i form av skilt og plakater i alle båthavner og på alle brygger, og flere fartsskilt i sund og småfjorder?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er så enkelt som at det har jo ingen konsekvenser. Det ville vært likedan på veiene uten kontroller. Havet er blitt en slags frisone, man trenger ikke tenke der.

 

Er det noen som hørt om noen som har blitt stoppet, eventuelt noen som har fått straffereaksjoner?

Link to post
Share on other sites

Noen er nok uvitende om fartsgrensene. De aller fleste ser ut til å følge dem (ifølge mine observasjoner). Og så er det en del som tilsynelatende rett og slett gir faen. Ovenfor dem som gir faen, så vil nok hverken skilt eller plakater hjelpe.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde det samme i sommerferien ved Kvennværet på Hitra.

Her er det stor satsning på fisketurisme mot tyske fritidsfiskere.

Tilgjengelig er da bredbunnede fjordflyttere med plass til adskillige fiskere og tilhørende fangst.

 

Etter å ha lagt til på yttersiden av gjestebryggen starter arbeidet med tilberedelse av kveldsmat. En normal og trivelig aktivitet etter en lengre tur - Inntil - Jeg hører en motorbåt går utover og etter noen sekunder hiver båten seg så kraftig i fortøyningene at maten hagler veggimellom, jeg skaller hardt og bestemt inn i karmen på et skap.

Ramler ut i kabinen og ser en H*****ES båt av ovennevnte type strene utover i adskillig mer enn foreskrevet hastighet.

 

En 12-år gammel Glennfiddich klarer etter hvert å roe ned temperaturen slik at matlagingen kan utføres og fortæres.

 

En times tid senere kommer samme båten innover - I SAMME HASTIGHET!

Nå er all normal høflighet satt til side. Jeg springer ut på bakdekket, fullstendig klar over at dette er den samme gjengen turister på tur inn igjen.

Roper så det gir gjenlyd over hele Kvennværet at "DERE MÅ FOR INN I SVA***STE FØRBA**A H***VETE SE TE Å SENKE FARTA".

Med tegn signaler og åpenbart et uttrykk som kunne gitt øyeblikkelig innleggelse på dertil egnet helseinstitusjon, senkes farten prompte.

 

Jeg konkluderer med at god gammeldags trøndersk bannskap er et universelt språk som forstås over den ganske verden. Ingen andre tilfeller av umotivert høy fart resten av helgen.

Redigert av kodalse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja.

 

Passerte gjennom Sotenkanalen i sommer og opplevde vel der at det er om å gjøre å kjøre saktest. Nå husker ikke jeg helt hva fartsgrensen er satt til der, men mener det er 5 knop. Når vi da er nede i 3 knop fordi noen venter på brua i stedenfor å vente i avsatte soner, blir det antydninger til kaos. det er ikke alle båter som har styrefart ned til 3 knop.

 

Ellers opplevde jeg vel i sommer at de fleste tar hensyn så langt det lar seg gjøre.

 

Utsagnet til grawis får stå for egen regning, den kunne vært spart

Link to post
Share on other sites

Førerne av youghurtbegerne er egoister, er ikke verre enn som så. Jeg synes jeg har blitt flink å ikke irritere meg over slikt, man kan jo ikke la slikt tull ødelegge seilturen for seg, men det er ikke alltid like enkelt.

 

Er vel enkelte som bør la være å uttale seg....... :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Det har vel vært en del oppslag rundt omkring i avisene i sommer som viser eksempelvis at 6 av 10 respekterer og overholder stort sett fartsgrensene og så kan man jo bare gjette seg til hva som er tilfelle med de 4 av 10. Tror det var folk i Vest-Agder som kom aller dårligst ut og da er det ikke snakk om sommergjester, men de som faktisk bor der.

 

Har forøvrig ikke sett en enste fører av vannscootere i sommer som har overholdt noen fartsgrense på noe punkt, og jeg har sett ganske mange av disse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si at vi Nordmenn er de verste til og bryte fartsgrenser eller ikke ta hensyn. Var nedover indre leia på svenskekysten og soten-kanalen i Juli.Der møtte jeg ikke en eneste Norsk båt som holdt for høy fart. men derimot Svensker i alle båt størrelser, de hadde det travelt de. var sik sak mellom robåter . kajakker og selvfølgelig oss Nordbagare. Rart det gikk bra :pray: En av oss i følge ble så frustrert over den svenskene oppførselen at istedenfor og hilse dro han ned buksa og hilste med ræva bar :lol:. Konklusjonen på hasardkjøringen ble til at vi fant ut at Svenskene må jo ha mye mindre ferie en oss Nordbagare. :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ytterst på hurumlandet sliter tydeligvis endel med å vurdere avstand til land ifm. fartstilpassing. Jeg registrerer allikevel at en del av de store har blitt flinkere til å holde avstand til bryggeanlegget vårt når de passerer. Det kan ha noe med at seilforeningen har lagt ut en stor blå plastkanne endel meter ute, og da faller det naturlig å legge seg utenfor denne...

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Ytterst på hurumlandet sliter tydeligvis endel med å vurdere avstand til land ifm. fartstilpassing. Jeg registrerer allikevel at en del av de store har blitt flinkere til å holde avstand til bryggeanlegget vårt når de passerer. Det kan ha noe med at seilforeningen har lagt ut en stor blå plastkanne endel meter ute, og da faller det naturlig å legge seg utenfor denne...

 

Nå er vel ikke fritidsbåtene det største problemet der Smiley. Det kommer mange store båter som gir på i det de har passert staken ved Holmsbu og da snakker vi bølger......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si at vi Nordmenn er de verste til og bryte fartsggnsene men derimot Svensker i alle båt størrelser, de hadde det travelt de. var sik sak mellom robåter . kajakker og selvfølgelig oss Nordbagare. :yesnod:

 

Så det samme når jeg gikk nordover nå i begynnelsen av August og har opplevd det samme tidligere. De værste er båter rundt 30 fot med blått skrog. Tror det er fastboende og hyttefolk, som bruker båten som transportmiddel og ikke som ferie opplevelse,

Passerte gjennom Sotenkanalen i sommer og opplevde vel der at det er om å gjøre å kjøre saktest. Nå husker ikke jeg helt hva fartsgrensen er satt til der, men mener det er 5 knop. Når vi da er nede i 3 knop fordi noen venter på brua i stedenfor å vente i avsatte soner, blir det antydninger til kaos. det er ikke alle båter som har styrefart ned til 3 knop.

 

Sote kanalen er fender sone i juli. Var værre i "gamle" dager. Da gikk alle sotekanalen og det endte med kork ved brua. Nå er det mange større båter som går utaskjærs

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi har også gjennom jetteen på Hurumsiden sett at alt for mange er fartsblinde når de kommer til den femti meters stor åpningen tett inntil Hurumsiden. Akkurat her ligger det endel båter å fisker noe som også burde vekke noen tanker til å dra av på gassen.

Så i dag at RS passerte gjennom jetteen i rolig fart mot sin hjemmebase på Borgen.

Når strømmen er mest stri kan faktisk fem knop være dårlig styringsfart. Det kan være gaske rotete strøm der i perioder.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke fritidsbåtene det største problemet der Smiley. Det kommer mange store båter som gir på i det de har passert staken ved Holmsbu og da snakker vi bølger......

Faktisk er de store bilbåtene/containerskipene langt snillere mot bryggeanlegget enn endel 40-60fotere, sikkert mest fordi de går mye lengre ut, men også fordi jeg opplever at de ikke drar opp all verdens sjø. De går jo ofte tomme ut igjen, og det er da farten er høyest....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si at vi Nordmenn er de verste til og bryte fartsgrenser eller ikke ta hensyn. Var nedover indre leia på svenskekysten og soten-kanalen i Juli.Der møtte jeg ikke en eneste Norsk båt som holdt for høy fart. men derimot Svensker i alle båt størrelser, de hadde det travelt de. var sik sak mellom robåter . kajakker og selvfølgelig oss Nordbagare. Rart det gikk bra :pray:

 

Samme erfaring fra de siste to årene. De styggeste situasjonene var det større lyxige båter med svensk flagg på hekken som stod for. Så et titalls episoder som hadde passet godt inn i filmen Göta Kanal 1.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg sier det slik jeg opplever det. Jeg mener, når de flytende yoghurtbegrene kommer susende i 20 knop gjennom trange sund, så har vi i grunn ikke mange alternativer for hvorfor de holder på slik:

 

1. De forstår ikke at en planende båt flytter mye sjø, og at hekksjøen kommer til å skape plage for andre i nærheten, som beskrevet i andre innlegg her.

2. De har ikke fått med seg at makshastigheten de fleste steder er 5 knop hvis du er nærmere land enn 150 meter.

3. Eller de har fått med seg begge deler ovenfor, men finner ut at det medfører for mye ulempe for dem å ta hensyn til disse forholdene.

 

Alternativ 1 og 2 blir egentlig for dumt, jeg tror ikke yoghurtbegerførere flest er så ignorante. Da gjenstår bare alternativ 3. Eller er det andre alternativ jeg har oversett?

Link to post
Share on other sites

At det er folk i store, planende båter som ikke aner hva hekksjøen deres gjør eller rett og slett gir faen (unnskyld nordnorsken) er det ingen som nekter på. Men de aller fleste later til å ha grei kontroll på hva de driver på med å kjører hensynsfullt. Å ta utgangspunkt i noen hensynsløse idioter og generalisere ut ifra det synes jeg rett og slett er idiotisk og direkte ufint!

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...