Jump to content

Er folk uvitende om fartsgrenser?


roeren

Recommended Posts

Da har du nok vært mer uheldig enn meg. De fleste jeg har møtt har enten allerede kjørt sakte, eller holdt avstand. Men klart, har også møtt ett par som hadde fått seg sitt livs utskjelling om jeg hadde møtt dem på land umiddelbart etter møtet....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Både i Røyken og Hurum er det 5 knops grense 150 meter fra land, holmer og skjær som er synlige. Men det syndes mye på dette området. Folk gidder ikke engang holde avstand til robåt når de passerer langt over fartsgrensen. Bare en gang har jeg opplevd en båt som reduserte farten da den passerte meg, det var en båt fra RS.

Link to post
Share on other sites

Få inn retten til å kjøre båt i førerkortet som egen "bokstav", kjører du 8-10knop i 5 knop sone mister du lappen.

 

Enklere kan det ikke gjøres.

 

Trenger ikke mange VG oppslag til sommeren om folk som har blitt landkrabber og fotgjengere etter å ha blitt tatt i fartskontroll i 5 knopsonen, før man ser en effekt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Problemet slik jeg ser det er at 5 knop er forbannet sakte og helt menigsløst de fleste dager i året mange steder for
oss som har en mindre planende båt.
Ikke drar vi skadesjø og hjemme er det 30 km/t i gata med et langt mere komplisert traffikkbilde
Hvorfor skal jeg da ferdes i gangfart på steder der "veien" er flere hundre meter brei  og helt tom ?
Det hender faktisk man skal noe og ikke har tid til sitte dagen lang å la hummla suse bak roret på tomgang selv om det er koslig det også til sine tider.

De få fjompenissene som har reagert på  min kjøring er gjerne gamle gretne gubber i halvplanere som skal ut å trekke teiner.
Tror de er misunlige fordi "ungdommen"har mere flyt i teine trekkingen.
Bølger kan de ikke bry seg om da de kjører selv store deler av dagen med halve Oslofjorden på slep.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet slik jeg ser det er at 5 knop er forbannet sakte og helt menigsløst de fleste dager i året mange steder for

oss som har en mindre planende båt.

Ikke drar vi skadesjø og hjemme er det 30 km/t i gata med et langt mere komplisert traffikkbilde

Hvorfor skal jeg da ferdes i gangfart på steder der "veien" er flere hundre meter brei  og helt tom ?

Det hender faktisk man skal noe og ikke har tid til sitte dagen lang å la hummla suse bak roret på tomgang selv om det er koslig det også til sine tider.

 

Jeg føler at du argumenterer for forskjellige fartsgrenser for forskjellige typer båt. Men det blir vel litt det samme som å si at fartsgrensene er uforståelige for en motorsyklist siden han stopper på en brøkdel av lengden til en lastebil og at motorsykkelen kan manøvrere lett unna hindringer lastebilen ikke har sjanse til å komme unna.

Link to post
Share on other sites

Jeg også skjønner at man må ha fartsgrenser enkelte steder og at man ikke kan ha forkjellige fartsgrenser ut i fra båtyper eller tid på året da det er håpløst i håndheve.
Virklighetsoppfattningen kan også variere fra person til person.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen bryr seg om at noen tøyer litt på fartsgrensen når det åpenbart ikke er til ulempe for andre.
Dette for bli en sak mellom vedkomende og politiet.
Det er sikkert de samme mennskene som er venstrefilryttere på motorveien og nesten plent nekter å legge seg inn før etter en liten evighet for å slippe forbi raskere trafikk.
Tutta har mere rett enn hun tror når hun sa at det var typisk norsk å være politi.

Jeg har derimot stor forståelse for at andre syntes hekksjøen min er plagsom når jeg låner foreldrene mine sin 40 foter.
Denne blir ført på en helt annen måte enn min flatbunnede 19 foter.
Jeg vet faktisk ikke om en eneste 5 knop grense der det er en god ide å føre denne 40 foteren i plan eller tett opp til andre båter for den sakskyld.

Konklusjonen er at jeg ikke er uvitende om fartsgrenser men jeg hører ikke til de som driter i det for å sette seg selv først.
Først kommer hensynet til andre og så kommer mine behov. Et sted på veien kan disse linjene krysse hverandre uten at ikke knop måleren nødvendigvis står på tallet 5 eller 30 som er fartsgrensen der jeg ferdes mest.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at 5 knop kan virke lite noen plaaser, akkurat som at 70 sone på veier det var 80 på før er tullete, på dager med lite trafikk er det ikke noe problem å khøre i 90 der.

 

Men nå er de engang bestemt disse fartsgrensene, og de må man følge enten man synes de er dumme eller ikke.

Regelverket kan ikke ta hensyn til alskens båttyper, det ville blitt umulig å håndheve på en rettferdig måte.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

2. De har ikke fått med seg at makshastigheten de fleste steder er 5 knop hvis du er nærmere land enn 150 meter.

 

 

Hvor har du funnet den regelen? Meg bekjent er bare dette tilfellet I deler av Oslofjorden og noen steder på Sørlandet? Det var riktignok oppe et lovforslag som anbefalte noe slikt for et par år siden, men det ble forkastet.

 

Jeg har prøvd å finne litt ut om fartsbegrensninger I mitt nærområde, men det er neiggu ikke lett å finne...

 

Ellers så kan selv små planende båter lage plagsomme bølger I stor fart, det er bare førerne selv som ikke registrerer dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det synes litt uklart hva som egentlig er utfordringen her?

 

Enkelte med små båter og/eller saktegående båter blir tilsynelatende provosert over bølger produsert av båter som har større hastighet enn de selv opererer med. Noen av disse hyler så høyt, f.eks. på båtplassen, at lett kan se ut som om dette er et generelt problem.

Det er det ikke.

 

Når man forsøker å stigmatisere folk basert på hvilken båttype de har valgt å være på sjøen i, da mistes all troverdighet.

 

Når de er sagt så er det naturligvis noen som oppfører seg lite hensynsfult når de er på sjøen.

Men det gjelder også de med liten eller saktegående båt.

 

Jeg får egentlig mer og mer tro på praktisk opplæring, både for at de som fører båter med stort fartspotensiale skal bli mer bevist sitt skadepotensiale. Men også for at de med midre båter skal få et realistisk bilde på hva de kan forvente, og må akseptere, når de er på sjøen.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I år har jeg ikke vært plaget av noen campingvogner med uerfarne skippere som gir f. Har nok sammenheng med at ferien ble tilbrakt på andre siden av nordsjøen. Jeg er også overbevist om at ingen av disse idiotene hverken leser eller skriver på båtplassen. De som har ett oppegående forhold til sjø og båtliv senker ikke andre båter med hekkbølgen, eller skader båter som ligger til kai (de holder avstand til begge). Hadde alle brukt innsiden av hodet så hadde det ikke vært nødvendig med alle disse reglene. Forstår 5 knop fartsgrense, småbåter begynner å grave opp sjø i denne farten. At 40 fotere går i 7 knop i 5 knops grenser ser jeg ikke som ett problem. Men mange bryter fartsgrenser litt, hadde regelen vært 7 knop hadde de uerfarne kjørt i 9 knop.

 

Nå på høst/vinter er det litt mer fritt frem. Fra nå og utover er jeg ofte eneste båten på fjorden. Plager ingen med å ligge i 30 knop 30 meter fra land (langt fra brygger og bebyggelse), skal ikke være noen fartsgrenser her heller. Og de fleste som bruker båten høst og vinter forstår båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du funnet den regelen? Meg bekjent er bare dette tilfellet I deler av Oslofjorden og noen steder på Sørlandet?

Fartsgrensene finnes i Lovdata. Og det er vel det som er noe av problemet.

Det er ikke veldig enkelt å finne fram i den jungelen av forskrifter. Og en må søke på hvert enkelt distrikt for å finne det man leter etter.

I Mossesundet hvor jeg har båtplass, gjelder også 5 knops fartsgrense.  Det er det mange som ikke bryr seg om, selv om det der er skiltet tydelig..

Og det merkes i havna. :headbang:

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kanskje nettopp noe av problemet, at alle kommuner kan lage sine egne regler ja. 

Det må jo være forskjellige regler. I Oslofjorden og ned til Kristiansand er det mye båter, og behov for regler da det viser seg at for mange ikke tar hensyn. Rundt Stavanger og Bergen er det også behov for noe restiksjoner da det er mye båter der. I resten av landet er det lite behov for regler da det er nesten tomt for båter. (Vet der er noen båter i alle byene langs kysten, men ikke nok til at det skaper store problemer, ja jeg har vært inn om de fleste).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For å øke forvirringen så vil maritime nasjonalparker fra Færder og nedover til Grimstad medføre en del 5 knopssoner i hva de i loven (forskriften) kaller "begrensede områder avmerket som vernesone E på kartet". 

 

b) I avgrensete områder på sjøen avmerket på vernekartet som sone E, innføres hastighetsbegrensning på 5 knop i medhold av havne- og farvannsloven.

 

Men det gjøres unntak for fiske, redning osv, men ikke taxibåter såvidt jeg kan se:

 

Bestemmelsene i pkt. 6.1 er ikke til hinder for: a) Motorferdsel ved gjennomføring av militær operativ virksomhet og tiltak i samband med ambulanse-, politi-, brannvern-, rednings- og oppsynsvirksomhet, samt gjennomføring av skjøtsels- og forvaltningsoppgaver bestemt av forvaltningsmyndigheten. Bestemmelsen gjelder ikke øvelseskjøring. b) Motorferdsel i forbindelse med yrkesfiske.
Link to post
Share on other sites

Ikke enkelt dette her med 5 knop.

Er det fart gjennom vann eller over grunn?

Begge deler eller.....?

Isåfall må det vel være bundet valg; gitt at en båt MÅ ha 5 knop gjennom vann for å ta sikker styring, så blir fasit

2knop over grunn i 3 knops motstrøm og 8 knop over grunn i 3 knops medstrøm.

 

Hva sier Lovdata, politiet og Båtplassens medlemmer?

Link to post
Share on other sites

Kommunene må gjerne ha rett til å innføre fartsgrenser til lands og til vanns, Men det burde da vert satt i system slik at Kystverket  merket aktuelle steder.

 

På landeveien er det noen generelle fartsgrenser, krydret med et utall andre mer spesifikke fartsgrenser.

Men alle er merket langs veien.

 

Det er ikke nødvendig å slå opp i lovdata for hver kommune man måtte finne det oportunt å kjøre gjennom.

 

Ellers synes det som om bølger er et vesentlig argument for 5 knop eller mindre, da må det være fart gjennom vannet. Det er tross alt den farten som produserer bølger.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...