Lars H. Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 En trenger jo ikke å ha med seg en papirutgave, et bokmerke i PC'n eller pad'n, smarttelefonen osv rekker jo. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Johannes Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Enig i det Lars H. Det blir litt tungvint å ta med utskrift av dette når man skal på ferietur fra f.eks. Ålesund til Tønsberg. Men det kan jaggu være krevende nok å finne ut hvor disse begrensningene gjelder i områder hvor man ikke er kjent. Det er slett ikke alle som har henvisning til sjøkart heller, i alle fall ikke i i overskriften. Dette systemet kan i beste fall fungere for lokalkjente, men sannsynligvis vil det fortsette å fungere slik som i dag. Altså ikke i det hele tatt ! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Jo, det kan virke med enkle metoder. Innenfor Tønsberg, Nøtterøy, Tjøme og Stokke kommune er fartsgrensa 30 knop. Innenfor 100 meter fra land er fartsgrensa 5 knop. Særskilte fartsbegrensninger er tydelig merket. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Innenfor Tønsberg, Nøtterøy, Tjøme og Stokke kommune er fartsgrensa 30 knop. Hvor langt ut er dette? Vurderer å kjøpe en båt der høy marsjfart er 40 knop. Hadde ikke tenkt at det var noen utfordringer hvis en går utenfor fuglehuk, så ned forbi færder før en dreier mot Svenner. Er man her i faresonen? Høyst sannsynlig hadde jeg gått gjennom Nøtterøy og vrengensundet fordi det er hyggeligere, og der har jeg ingen problem med å holde under 30 knop, saktere der det er merket og trangt. (99% av turene gjennom området er med seilbåt, der rammer en inn fartsbøter, så liten problemstilling). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 https://www.tjome.kommune.no/Handlers/fh.ashx?MId1=390&FilId=1442 Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 (redigert) Jeg tror ikke problemet er at folk er uvitende, men at de gir blanke f..... i fartsgrensene fordi det aldri er fartskontroller med påfølgende saftige bøter. Man har plikt til å holde seg orientert om fartsgrensene der man ferdes, og i dag er det relativt enkelt vha. alle "duppeditter" som er lette å ha med seg. I Oslofjorden kan f.eks. appen Småbåtguiden benyttes, samt andre apper. På PC f.eks. denne linken. Jeg tenker det ville "gjøre susen" med all villmannskjøring, for eksempel inn mot Sandvika fra Hareholmen og innover, hvis det ble foretatt fartskontroller der en gang i blant. Der feier det daglig drøssevis med båter i begge retninger i 20-30 knop. Redigert 24.September.2015 av ReodorF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Det er utvilsom høyest båttetthet i Oslofjorden, men kysten er faktisk noe mer omfattende Ellers er det utvilsomt en sammenheng mellom atferd og konsekvens, også på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.