Mastiff Startet 7.August.2014 Del på Facebook Startet 7.August.2014 Det fulgte et 50 amperetimers Exide Maxxima 900C-batteri (forhandles vel av Sønnak i Gnore) med båten, men etter to sesonger hos meg og ukjent antall sesonger hos forrige eier dør det i løpet av noen dager. Så da er det nok på tide å bytte. Jeg lurte på om det var det nymonterte stereoanlegget, men det drar bare 0,1 ampere, noe som tilsvarer 2,4 i døgnet. Og med 50 amperetimer oppgitt i batteriet bør ikke det tømme greia fra mandag til torsdag...etter at jeg kjørte tre timer på søndag og én time på mandag. Jeg ladet det fullt opp i forrige uke med lader, for sikkerhets skyld, men det gikk mistenkelig fort fra tom til fullt ifølge laderen (3-4 timer med en fislete 2 amp lader), så det er nok selve batteriet. Motoren lader med minst 14,2V (Biltema-voltmeter), og det bør holde på en Optimax 75-hester. Og kjøring av starteren senker spenningen øyeblikkelig fra 12, noe til ned på 10-tallet. Så jeg går ut fra at det kan holdes likvake for det batteriet. Men er det noen grense for hvor høydt jeg kan gå i amperetimer på et nytt batteri? Jeg har en lensepumpe som trengs når det regner kraftig, og i september, når agnet er fisket de to siste ukene i august, skal båten stort sett ligge og vente på hummerfisket. Og da syns jeg egentlig det er greit å ha så mye kapasitet der som jeg får plass ti li batteriboksen (som er ca. 18x30 cm). Det vil si Biltemas 802752, på 75 amperetimer. Kan jeg uten problemer stappe inn et sånt batteri istedenfor det på 50? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Hvor mange Ampere kan ladesystemet til motoren gi? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
christian j Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 (redigert) Det skal gå helt fint hvist du passe på å få toppladet det av og til,dynamoen klarer ikkje det . Jeg kjøpte et lite solsellepanel på jula , funker utmerket til og vedlikeholdslade batteriet når båten ligger lenge uten bruk:-) Redigert 7.August.2014 av christian j (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Festina, ifølge nettsiden til Mercury står det et minimum på "1000 Marine Cranking Amps (MCA) or 750-800 Cold Cranking AMPS (CCA)", men så står det også "These are minimum engine specifications. Additional electrical loads from the boat will require larger batteries." Og siden jeg har både teinehaler og stereoanlegg med effektforsterker og aktiv sub, teller det kanskje som "additional load". Christian J, takk for det! Hva mener du med av og til? En gang i måneden, eller noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Jeg ville gått for 75 ah. Hvis ikke motoren klarer å holde det fulladet ville jeg supplert med lader i havn. Det er helt klart en grense for hvor stort batteri du kan ha, men etter min synsing er den over 100 ah på en moderne påhenger av den størrelsen. Hadde jeg hatt teienhaler og hatt plass kunne jeg gått for 2*75 ah, Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Viktig at du har nok ladestrøm fra dynamo/motor hvis du går mye opp i AH på batteri. Hvis du lader batterier med for liten strømstyrke i forhold til batteristørrelse tar det ikke bare lenger tid men batteriene kan bli dårligere av det på sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Ja :-) Men eg ville skaffet meg ein større lader for å friske batteriet opp ved landligge Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mastiff Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Derav en topplading iblant? Jeg har tidligere kjørt en Chevy der jeg monterte inn to 75ah batterier, og det funket greit. Fire sesonger/år på et batteri er egentlig helt i orden for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Den forrige min var til Fjord. Sæbø, jeg skal sette hurtigkabelsko på batteriet, så jeg bare kan ta det med opp i hytta og så sette det der over natta. Selv om det bare er 2 ampere, vil jo ikke batteriet være utladet, så jeg tenker det går greit. Det er snakk om en liten skjærgårdsjeep, så den ligger stort sett ved land, bortsett fra når vi kjører til byen, er på tur eller henter teiner. Men det er et pes å legge ned to skjøteledninger til båten (ca. 50 m fra nærmeste kontakt), derfor er det enklere bare å bære batteriet opp så lenge det er hurtigkabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Annbefalt ca lader er 10% av batteriets ah størrelse uavhengig av båtstørrelse :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mastiff Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Oi, det var mye. Har aldri brukt en større lader enn 6 ampere, selv på doble 75 ah-batterier i Chevyen! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 I følge denne testen http://www.sandtangen.no/upload/files/baatliv_nr5_2009_test_motorer_7580_hk.pdf har du en dynamo som gir 60 Ampere. Så er absolutt ikke noe problem å sette inn et 75 Ah batteri. Har byttet batteri på 2 av våre båter siste par år, og kjøpt Marine-batteri på Bilxtra til 599,-. Mener dette er på 60 Ah, Sønnak. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Ikke verst, takk! Og takk for tipset om batteriet, får ringe Bilxtra i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Jeg ser forresten at Maritim har 74 ah til 750 kroner og 110 ah til 999! Lurer på om 110 ah er for mye for en 60 ampere lader? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Håper de fortsatt har disse batteriene til samme pris, må bort og få kjøpt et til Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 På våre Yamaha 9,9 Sport er det dynamo på 10 Ampere, kunne hatt større batteri på enn 60 Ah her og. Til vanlig lading sies det at lader bør gi minst 10 % av batterikapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Da satser jeg på 110, må bare sjekke at jeg får plass til en større batterikasse baki der! Den jeg har, er på 30 cm, mens batteriet er på drøyt 34 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 16.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2014 (redigert) Dermed var 110 ampere montert, uten batterikasse (som det ikke ble plass til), men godt sikret. 11,5 volt ved start, og selv på tomgang ble ladespenningen på 14,4. Med litt gass på var den oppe i 14,5, men der stoppet laderegulatoren den. Så jeg tror nok det batteriet skal fungere bra. Redigert 16.August.2014 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Hei ett stereo anlegg som bare trekker 0,1 amp? Da må det være ett svært lite anlegg. Her tror jeg du tar feil? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 16.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2014 0,1 amp når det er slått av (for å bevare minne og være klart til å bli slått på). Det var kanskje underforstått, men det er altså når det ikke er i bruk. Når det er i bruk på full guffe, drar det vel rundt 40 ampere (egne sikringer på sub, effektforsterker og selve anlegget er på til sammen drøyt 50, og da er det nok litt ekstra å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Å du lurer på hvor strømmen blir av.;-) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Problemet oppstår når du har høyere forbruk en det som tilføres.... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 16.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2014 Smaapla, skjønner at nettet ditt er tregt, siden du snakker om noe helt annet enn det den opprinnelige posten gjaldt! Aldri hatt problemer med båten når den har vært brukt daglig. Problemene har kommet når den har ligget 4-5 dager uten å bli brukt... SeaRaymond, det gjør de selvsagt. Men det fins andre årsaker til problemer. Som når batteriet som står i, sannsynligvis har stått der i 4-5 år, og to av de årene trolig gått tomt, kanskje flere ganger, fordi forrige eier nesten ikke brukte båten! Hovepoenget var at jeg måtte bytte batteri uansett, men jeg ville gjerne ha ekstra kraftreserver fordi båten kommer til å ligge stort sett stille fra slutten av august til hummersesongen begynner 1. oktober. Og da vil jeg gjerne at lensepumpa skal fungere i mellomtiden, hvis det kommer mer av det ekstremregnet vi har hatt i den siste uka her på Sørlandet! Lurer på om ikke dere også har stiftet bekjennskap med noe av det samme... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.