Jump to content

Trenger nytt batteri - kan jeg gå mye opp i ah?


Mastiff

Recommended Posts

Det fulgte et 50 amperetimers Exide Maxxima 900C-batteri (forhandles vel av Sønnak i Gnore) med båten, men etter to sesonger hos meg og ukjent antall sesonger hos forrige eier dør det i løpet av noen dager. Så da er det nok på tide å bytte. Jeg lurte på om det var det nymonterte stereoanlegget, men det drar bare 0,1 ampere, noe som tilsvarer 2,4 i døgnet. Og med 50 amperetimer oppgitt i batteriet bør ikke det tømme greia fra mandag til torsdag...etter at jeg kjørte tre timer på søndag og én time på mandag. Jeg ladet det fullt opp i forrige uke med lader, for sikkerhets skyld, men det gikk mistenkelig fort fra tom til fullt ifølge laderen (3-4 timer med en fislete 2 amp lader), så det er nok selve batteriet. Motoren lader med minst 14,2V (Biltema-voltmeter), og det bør holde på en Optimax 75-hester. Og kjøring av starteren senker spenningen øyeblikkelig fra 12, noe til ned på 10-tallet. Så jeg går ut fra at det kan holdes likvake for det batteriet.

 

Men er det noen grense for hvor høydt jeg kan gå i amperetimer på et nytt batteri? Jeg har en lensepumpe som trengs når det regner kraftig, og i september, når agnet er fisket de to siste ukene i august, skal båten stort sett ligge og vente på hummerfisket. :wink: Og da syns jeg egentlig det er greit å ha så mye kapasitet der som jeg får plass ti li batteriboksen (som er ca. 18x30 cm). Det vil si Biltemas 802752, på 75 amperetimer. Kan jeg uten problemer stappe inn et sånt batteri istedenfor det på 50?

Link to post

Hvor mange Ampere kan ladesystemet til motoren gi?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Festina, ifølge nettsiden til Mercury står det et minimum på "1000 Marine Cranking Amps (MCA) or 750-800 Cold Cranking AMPS (CCA)", men så står det også "These are minimum engine specifications. Additional electrical loads from the boat will require larger batteries." Og siden jeg har både teinehaler og stereoanlegg med effektforsterker og aktiv sub, teller det kanskje som "additional load". :smiley:

 

Christian J, takk for det! Hva mener du med av og til? En gang i måneden, eller noe sånt?

Link to post

Jeg ville gått for 75 ah. Hvis ikke motoren klarer å holde det fulladet ville jeg supplert med lader i havn. Det er helt klart en grense for hvor stort batteri du kan ha, men etter min synsing er den over 100 ah på en moderne påhenger av den størrelsen. Hadde jeg hatt teienhaler og hatt plass kunne jeg gått for 2*75 ah,

Link to post

Den forrige min var til Fjord.

 

Sæbø, jeg skal sette hurtigkabelsko på batteriet, så jeg bare kan ta det med opp i hytta og så sette det der over natta. Selv om det bare er 2 ampere, vil jo ikke batteriet være utladet, så jeg tenker det går greit. Det er snakk om en liten skjærgårdsjeep, så den ligger stort sett ved land, bortsett fra når vi kjører til byen, er på tur eller henter teiner. Men det er et pes å legge ned to skjøteledninger til båten (ca. 50 m fra nærmeste kontakt), derfor er det enklere bare å bære batteriet opp så lenge det er hurtigkabelsko.

Link to post
  • 2 uker senere...

0,1 amp når det er slått av (for å bevare minne og være klart til å bli slått på). :lol: Det var kanskje underforstått, men det er altså når det ikke er i bruk. Når det er i bruk på full guffe, drar det vel rundt 40 ampere (egne sikringer på sub, effektforsterker og selve anlegget er på til sammen drøyt 50, og da er det nok litt ekstra å gå på.

Link to post

Smaapla, skjønner at nettet ditt er tregt, siden du snakker om noe helt annet enn det den opprinnelige posten gjaldt! :giggle: Aldri hatt problemer med båten når den har vært brukt daglig. Problemene har kommet når den har ligget 4-5 dager uten å bli brukt...

 

SeaRaymond, det gjør de selvsagt. Men det fins andre årsaker til problemer. Som når batteriet som står i, sannsynligvis har stått der i 4-5 år, og to av de årene trolig gått tomt, kanskje flere ganger, fordi forrige eier nesten ikke brukte båten! Hovepoenget var at jeg måtte bytte batteri uansett, men jeg ville gjerne ha ekstra kraftreserver fordi båten kommer til å ligge stort sett stille fra slutten av august til hummersesongen begynner 1. oktober. Og da vil jeg gjerne at lensepumpa skal fungere i mellomtiden, hvis det kommer mer av det ekstremregnet vi har hatt i den siste uka her på Sørlandet! Lurer på om ikke dere også har stiftet bekjennskap med noe av det samme...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...