Ulk Boble Startet 7.August.2014 Link til dette innlegget Startet 7.August.2014 Jeg er veldig glad i å fiske, selv om jeg ikke har fått kommet skikkelig i gang med det. Men jeg tenker litt større enn til eget forbruk, og lurer på hva som skal til for å kunne selge fisk til folk, og eventuelt mottak? Jeg regner med at det er en lang og kronglete, byråkratisk vei for å få dette til, men jeg kunne jo kanskje være interessert i å prøve. Jeg er svært interessert i "veien" for meg til å selge fisk til for eksempel mottak. Hvilke krav stilles? Jeg traff to karer som lurte på om jeg kanskje var interessert i å kjøpe en fisk de hadde fått. Det var en enorm lange, nesten umulig å bære selv. Jeg vil tippe den var på kanskje 25 kg. Jeg trodde den var tyngre, men ble litt moderert i ettertid. Men jeg trengte ikke en lange på 25 kg. Dermed lurer jeg: Finnes det virkelig ingen steder hvor disse kunne ha fått solgt denne fisken? Hvor mye er en lange på 25 kg verdt i forhold til markedspris? Og disse mottakene; Er det slik at de uansett tar imot, eller må man "avtale" med dem på forhånd? Jeg bor i Hordaland. Vet ikke hvilke krav og regler som finnes her. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/hvordan-bli-fisker Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Hei.Det er fiskemottak på Manger.Du må registrere deg som kystfisker for å levere.Tror ikke det er så vanskelig det.Kilopris på lange lev.på mottak er ca fem til åtte kr.kiloen. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
lippert Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Kanskje finner du noe hos råfisklaget http://www.rafisklaget.no Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Gulenpower Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Hei! Det er Fiskeridirektoratet du lyt snakke med. Med mindre du ynskjer å slutte i jobben din for å fiske på heiltid, så skal du ikkje tenkje på å bli fiskar. Du kan eventuelt trappe ned til 2/3 dels stilling, og tene maksimalt 400.000 utenom fisket. Då kan du bli registrert på blad A, dvs. dei som har fiske som biinntekt. Då kan du fiske i den såkalla opne gruppa, altså gruppe 2. Det du derimot kan gjere, er å levere fisk som fritidsfiskar. Då har du lov å levere fisk for inntil 50.000 kroner i året. Dette skal førast på likninga, men du kan då trekkje frå utgifter til diesel, fiskeredskapar, båtplass, osv. Så eigentleg er det eit "null prosjekt". Det står på Fiskeridirektoratet sine sider kva du har lov til og ikkje lov til som fritidsfiskar. Båten må bla. vere registrery i Skipsregisteret eller småbåtregisteret. Det viktigaste er at du skaffar ein avtale med eit fiskemottak. Fiskeridirektoratet styrer alt. Råfisklaget er berre ein organisasjon som har med mottak av all fisk nord for 62 grader nord og gjere, utenom pelagiske sortar. Det er det norsk sildesalgslag som styrer (trur eg). I Sogn og Fjordane/Hordaland er det Vest Norges Fiskarlag(?) (Vnf.no) som styrer. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 (redigert) Som han over skriver, mottakene tar i mot fisk fra private, og du kan levere for inntil 50.000,- i året før du trenger å registrere deg å få utdelt nummer. Jeg har selv levert noe fisk til mottak på Østlandet når fangsten har vært større enn det jeg selv trenger, og har aldri hatt noen problemer med det. Redigert 7.August.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Tror ikke det er så mye dill-dall om du selger direkte til en butikk med fiskedisk. Jeg vet om noen som har solgt direkte til butikk. Ellers kan du jo starte en jungeltelegraf om at du selger fisk direkte til forbruker. Kanskje best pris også. Da kan du kontake forbrukere via telefon når du har noen kilo du vil avhende. Men så har man jo "pizzaproblemet", da. Ikke så mange som er interessert i å spise fersk fisk, kanskje... Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
haugi Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Jeg traff to karer som lurte på om jeg kanskje var interessert i å kjøpe en fisk de hadde fått. Det var en enorm lange, nesten umulig å bære selv. Jeg vil tippe den var på kanskje 25 kg. Jeg trodde den var tyngre, men ble litt moderert i ettertid. Men jeg trengte ikke en lange på 25 kg. Dermed lurer jeg: Finnes det virkelig ingen steder hvor disse kunne ha fått solgt denne fisken? Hvor mye er en lange på 25 kg verdt i forhold til markedspris? Og disse mottakene; Er det slik at de uansett tar imot, eller må man "avtale" med dem på forhånd? Onkelen min fikk for flere år siden en gedigen lange, den fikk han solgt direkte til en lokal restaurant. Sitér dette innlegget Link to post
Adrian.h Svart 14.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2016 https://skjema.fiskeridir.no/skjema/FD0054/Registrering_som_kaiselger_i_kjperregisteret Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.