Ulk Boble Startet 7.August.2014 Link til dette innlegget Startet 7.August.2014 En del av dere har jo lest de lange innleggene mine, men for dem som ikke er oppdatert, så har jeg altså en tresnekke på 25 fot, som har hatt snart 3 uker på sjøen, etter å ha stått på land i 11 år. Dette har medført en langtekkelig trutning, og fremdeles tar den inn relativt store mengder vann. Noen hevder at trutningen vil ta flere måneder, mens andre mener den burde ha vært ferdig. Jeg synes det virker mest logisk at den bruker flere måneder, etter så mange år på land. Men uansett, så kunne jeg tenkt meg å tette den potta tett iløpet av den ene/ de to ukene jeg planlegger å ha den på land. Jeg skal gjøre ALT som KAN gjøres for å få båten tett, og alt vedlikehold, maling osv, vil bli avsluttet med at jeg smører skroget inn i fett, som jeg har lest at profesjonelle gjør. Er det noen som kan anbefale det mest effektive fettet? Og dersom det er lekkasje, setter jeg pris på hva som er best å gjøre for å få tettet denne. Merk: Jeg er veldig opptatt av at det ikke skal være skadelig for båten. Har det å smøre skroget under vannlinjen, gjerne både på innsiden og utsiden noen som helst skadelig effekt? Når jeg har den på land, tenker jeg å male skroget, som er malt fra før. Det er ikke nødvendig med bunnsmøring, da dette ble gjort før den ble sjøsatt. Så selve jobben når den kommer på land, er enkelt og greit å få malt skroget ( tar gjerne imot tips ang den beste malingen på utsiden av skroget ), og deretter tettet båten så tett at nesten ikke engang mennesker kommer seg inn i den. :) Jeg har tidligere lurt på hvor mye det koster å få båten på land, og skjønner at jeg ikke har vært presis nok. Jeg fikk svar på at det kan koste alt fra 500-3500. Jeg har blitt tipset om havner hvor det vil koste meg 400, og jeg tror jeg går for den. Men spørsmålet er: Er det 400 for å få den på land, eller for hele pakken? Altså, få den på land, ha den på land i 1-2 uker, og deretter uti igjen. Eller er det bare 400 for å få den på land? Jeg regner med at det blir en del utgifter til verktøy og materiale, men kan noen spesifisere hva en slik nevnt behandlig vil koste? Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Hei! Eg trur for din del at du skal lage deg ein prosjekttråd på arendalssnekka di.Ta bilder av båten din,og eller det du lurar på når det gjelde motor og sjølve båten.det er litt vanskeleg og henge med i svingane på alle innlegga dine. Eg hjelper deg mer en gjerne,men begynn i ein ende.Det og ta båten på land høyres ut som ein god ide til og begynde med. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Det er ikke nødvendig med bunnsmøring, da dette ble gjort før den ble sjøsatt. Så selve jobben når den kommer på land, er enkelt og greit å få malt skroget Uhm ... skal du male skroget oppå bunnstoffet? Eller er det en annen type bunnsmøring du snakker om? Jeg har tidligere lurt på hvor mye det koster å få båten på land, og skjønner at jeg ikke har vært presis nok. Jeg fikk svar på at det kan koste alt fra 500-3500. Jeg har blitt tipset om havner hvor det vil koste meg 400, og jeg tror jeg går for den. Men spørsmålet er: Er det 400 for å få den på land, eller for hele pakken? Altså, få den på land, ha den på land i 1-2 uker, og deretter uti igjen. Eller er det bare 400 for å få den på land? Nå vet jeg jo mest om seilbåter - snekker uten kjøl er jo litt enklere å ha med å gjøre. Uansett, 400 høres billig ut - inkluderer sikkert ikke mer enn å bare få båten opp på land. Jeg antar at det er mulig å finne steder hvor båten kan stå på land i 2 uker nå utenfor opplagssesong uten at det trenger å koste signifikant. Det som ubønnhørlig drar opp regninga er arbeidskraft, man må regne med å betale minimum 500,- for hver påbegynte arbeidstime; dersom man kan gjøre ting selv hjelper det veldig godt på. Uansett, den diskusjonen hører vel hjemme i en annen tråd :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jan E. Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Har ikke peil på tre annet en medhjelper på puss på noen snekker. Også flere av de har stått mange år på land. Om det er store sprekker så skjønte jeg det som at det var viktig å ikke male inn i sprekkene, for da forseglet en treet en senere vil skal svelle... Om din har hatt mye av dette så kanskje en har fjernet litt av treverket sine svellende egenskaper om en har vært litt ivrig med kosten? På de båtene jeg har vært med på har vi puttet hageslangen oppi flere dager/uker før og latt renne. På de siste sprekkene som enda ikke hadde rukket å trutne var det å kjøpe noen pakker helt vanlig margarin å smøre inn i sprekkene. På ene var det såpass lekkasje at etter en del uker i sjøen var den fortsatt ikke tett. Da var det å jumpe uti med en pakke margarin. På slutten av sommeren rett før den skulle opp var den igjen ganske tett og ferdig trutnet Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.