Arve A Startet 8.August.2014 Link til dette innlegget Startet 8.August.2014 Jeg har en litt sliten 16 hk sabb diesel fra 1965 i tre snekka mi. Skuta veier over 6 tonn og jeg sliter litt med lite motorkraft. Noen av hestene har galoppert til limfabrikken og på full vridning får jeg f.eks ikke lenger opp turtallet. Jeg tenkte å få justert dyser/pumpe samt gi motoren en "lett" overhaling i vinter. Men hva er forskjellen på 16 og 22 hk? Har hørt at det egentlig er samme motor. I så tilfelle, kan jeg bytte dyser/pumpe og dermed ta ut flere hester? Arve Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Ein onkel min hadde lignande spørsmål om 8 hk versus 10 hk. Han hadde ein nabo som arbeidde på "sabben", og forhørde seg der om korleis dette ville kunna gå. Han fekk då greie på at det meste av auken i krefter, var tatt ut på høgare turtall, men for å få dette til var der ogso kraftigare veivstaker, og ei litt anna utsparing i sylinderforingen. Dermed måtte dei ogso gjera eitkvart med stempelfjører for å få dette til å gå greit. Han fikk kjøpt ein nyovermalt 10-hestar. Ein må ogso ha i bakhodet at Sabb har bak seg ein historie om 5/7 hk som blei ombygd til 5/9. Den ombyggjinga som produsenten gjorde, blei ein svært god motor, men når folk bygde om gamle 5/7 til 5/9 - med produsentens velsignelse - gjekk dette so gale at fabrikken holdt på å gå overende. Men for å få ut meir krefter, må turtallet opp, og då trur eg at det som skal til er fjører i sentrifugalregulatoren. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.