kriflo Startet 8.August.2014 Del på Facebook Startet 8.August.2014 Vi vurderer å kjøpe oss en seilbåt på 40-44 fot som det går an å bo i, og ser at enkelte båter (bl.a. Nauticat) fra 1980-tallet fortsatt koster over en million. Selv om en del utstyr naturligvis er skiftet og oppgradert, lurer jeg på hva man kan forvente av levetiden på en så pass gammel båt? Jeg forventer naturligvis at den økonomiske verdien ved senere salg synker som en stein, men det er jo verre om jeg må totaloverhale etter noen få år. Er det noen som kan komme med gode råd? Vi har i utgangspunktet satt en ramme på 1,5 mill, og ønsker som nevnt en båt vi kan bo i noen år. Om vi også kan motorseile litt når vi har fri er jo fint, men det er ikke noe poeng for oss å kjøpe regattabåt. Vi har også vurdert en trawler-type motorbåt, både på grunn av høyt plasser kabin og god plass, men også fordi jeg har tenkt at en motorbåt er lettere å håndtere for en til dels ukyndig person... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Et glassfiberskrog varer "evig" og annet utstyr kan oppgraderes etterhvert, så det er ingen grunn til bekymring synes jeg så lenge du kjøper en båt av god kvalitet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
olews Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Plasten holder nesten evig, Nauticat og andre kjent vertf kan og kunne sine ting. Alt som er mekanisk og elektrisk har jo en endelig levetid. Noe 10 år andre 30 år eller mer. Motor begynner å bli veldig sliten etter 30 år. Det elektriske er opgå ganske slitent etter 30 år. VVS ombord likedan. Treverk kan pusses og slipes. Teakdekk kan vedlikeholdes noen ganger før det er så tynt at det må byttes. Dette er en større jobb. Dessuten er det hundrevis av skruer. Man boret altså hull til skruer i et i utgangspunktet tett dekk på 80 tallet. I dag limer man. Men legger du flexiteek på så burde du jo få det tett igjen. Riggen varer ikke evig. Masten klarer nok mange år, men stående rigg og beslag av ymse slag må skiftes med tiden. Skroggjennomføringer må også byttes med tiden. Kort sagt så må mye vedlikeholdes. En seilbåt på 40-44 fot er utmerket å bo i. Mye er slitent, men ting kan byttes og vedlikeholdes. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Allegro27 Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Plasten holder i flere hundre år..regner vi vel alle med. En ting jeg ville tenkt på med båt fra 80-tallet er heller om båten er enkeltlaminat eller om den har kjerne av balsa. En del båter ble bygget med balsa kjerne, og om det trekker vann inn i denne kjernen ved f.eks. en skade, sprekker, skruehull etc. kan/vil denne kjernen råtne, og en større reparasjon må til for å fikse det. Nauticat som du nevner har enkeltlaminat og er etter mine begreper et trygt kjøp både med tanke på kvalitet og egnethet som bobåt. Fordelen med en sandwichskonstruksjon; altså båter med kjerne er at denne kjernen kan bidra til å isolere litt og dermed blir båten "tørrere" innvendig. Ikke alle båter har kjerne av balsa, min har kjerne av Divinycell, et pvc-materialet som følgelig ikke kan råtne. Men delaminering kan oppstå her og, men problemet med råttent kjernematerialet er i hvert fall ikke til stede. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en båt med enkeltlaminat eller Divinycell kjerne fra 80-tallet fra et anerkjent verft. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 På en større båt fra 80-tallet vil det fort koste store summer å oppgradere fordi alle ting blir så mye dyrere når størrelsen kommer opp og over 40 fot. Ødelagt winch? 10-15 000. Nytt seil? 60-80 000. Motor? Teakdekk? Plastpest i skroget? Alt øker i kvadrat, lengde, tykkelse og blir dyrere. Vil ikke råde folk til å kjøpe en såpass gammel båt med mindre forrige eier har tatt store deler av påkost. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 På en større båt fra 80-tallet vil det fort koste store summer å oppgradere fordi alle ting blir så mye dyrere når størrelsen kommer opp og over 40 fot. Ødelagt winch? 10-15 000. Nytt seil? 60-80 000. Motor? Teakdekk? Plastpest i skroget? Alt øker i kvadrat, lengde, tykkelse og blir dyrere. Vil ikke råde folk til å kjøpe en såpass gammel båt med mindre forrige eier har tatt store deler av påkost. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Har du ikke mye kunnskap om båt bør du alliere deg med en som har lang erfaring med tilsvarende båttype du ser på. Kjøper du gammel båt er det viktig å undersøke denne nøye. Husk å ta deg god tid, det er mange båter til salgs der ute og det kommer hele tiden nye annonser på finn. Prisantydningene du ser har ofte et romslig prutningsmonn og er dessverre litt for ofte bare selgers ønskedrøm etter min mening. Kjøper du gammel båt må du også legge inn litt ekstra i vedlikeholdsbudsjettet, er båten 30 år gammel kan du nesten ta for gitt at opptil flere ting kommer til å bryte sammen de neste årene. Men hvis du har sånn omentrent det normale antallet tommeltotter er det mye man kan gjøre selv, faktisk nesten alt på så gamle båter. De tekniske løsningene har en tendens til å være litt enklere og amatør-mekke-vennlig på gamle båter, mindre elektronikk og slikt. Prøv også å få rede på hva som er gjort av oppgraderinger og utskiftninger på båten. Hvis eieren er av typen som trekker frem en perm med kvitteringer og datoer er dette som regel et kjempebra tegn. Hvis det virker som de ikke har filla peiling på hva som er gjort er dette ikke fullt så bra. Det er fullt mulig å få seg en kjempebåt til en fornuftig pris selv om den er 30 år gammel, gjelder bare å sortere vekk alt dritten de prøver å selge der ute. Mye gammal dritt som er vasket og shinet opp og forsøkes solgt som gull, derfor bør du ha med noen med erfaring som vet hva de skal se etter (og som ikke er i kjøpe-båt-lykkerus) Har ikke så mye peiling på seilbåt da jeg har motorbåt, men tror de fleste tingene jeg har skrevet vil gjelde der også og du skriver jo at du vurderer motorbåt som et alternativ. Lykke til med båtkjøpet, tunga rett i munnen og ikke gjør forhastede valg så går det sikkert bra. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 kjøper man en nyere dyr båt må man regne med 100.000 kroner i rent verditap per sesong i dagens marked. Da blir vedlikeholdskostnaden på en eldre båt akseptabel i sammenligning. Men det har jo skjedd mye på seilegenskaper og annen teknikk, samt bo-komfort fra 1980 til slutten av 1990-tallet. Så jeg ville kanskje lett etter en båt fra rundt år 2000?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Herman Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Kornelia er bygget i 1977. Det var ikke en spesielt kostbar båt når den ble kjøpt ny. Mye er selvfølgelig slitent i innredningen, men det handler mest om litt sliping og lakking for å få det pent igjen. Forøvrig er det sånn at "gamle" båter ofte har byttet endel vitale deler. Kornelia fikk ny motor i 1997 og ny rigg i 1995 med stående rigg fra 2002. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
kriflo Svart 8.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2014 Takk for svar! Båten jeg ser på nå er velholdt og godt dokumentert, med blant annet nytt, skruefritt teak-dekk. Båten ser kjempefin ut, med flott innredning og mye plass. Men hvis jeg må påregne å demontere innredning eller lignende for å skifte ting som ligger skjult, blir det jo fort både trist og dyrt. Har lagt merke til at det er utrolig stor forskjell på båtannonsene, særlig når det gjelder bilder og dokumentasjon, men også på pris og liggetid på Finn. Båten jeg ser på nå har ligget ute lenge, og da regner jeg med prisen er alt for høy, men har vanskelig for å bedømme hvor mye... Jeg tenker uansett å bruke en fagkyndig til å besiktige båten, og har fått en liste med takstmenn. Jeg vil heller få en liste over ting som må gjøres, ta det inn i prisen og få det gjort, heller enn å oppdage ting når det passer som dårligst! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 kontinuerlig vedlikehold/fornyelse er forøvrig en av gledene jeg har i mitt båtliv, så noen ganger tenker jeg at jeg gjerne skulle hatt en båt der det er mer og fikse... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 (redigert) Flere burde tenke slik. Her sarver en ned båtene, se våre naboer for ikke å snakk om tyskere, der har vi mye å lære. Redigert 8.August.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Hva er det med Nauticat som gjør at dere vurderer å betale langt over en million for en båt som er nærmere 30 år? Jeg er klar over at dette er kostbare og forseggjorte båter i utgangspunktet,og at dem har en tung og massiv innredning med mye treverk.Men med budsjettet som Dere har kan dere velge blant en rekke båter i denne størrelsen som er under 10 år og som dermed er "nesten ny" og har mye mindre behov for oppgradering. Om jeg var i samme posisjon ville jeg sett på moderne båter som Hanse 430, Benetau Oceanis 43. Om dere ønsker mere lys inn i båten er Bavaria Vision og Jenneau DS båter med større vinduer som dere kan vurdere Seilmessig er det også mindre nytt å sette seg inn i sett i forhold til Nauticat sine 2 master. Nevnte Hanse 430 har også selvslående fokk. Angående håndtering så er baughtruster en fin sak på båter av denne størrelsen og bør vurderes men seilbåt er ikke noe særlig mere krevende å manøvrere enn motorbåter. Båten du trolig har i tankene har nok en motor som har en del gangtimer, en gammel Ford er nok bortimot uslitelig, men oljelekkasjer (og påfølgende lukt), røyk og generelt vedlikeholdsbehov er nok mere tilstede her enn en motor med 5 år/500 timer på telleren som enkelte av eksemplene mine. Lykke til uansett Sitér dette innlegget Link to post
kriflo Svart 8.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2014 Jeg synes også det er rart å vurdere å betale så mye for en så gammel båt, samtidig som jeg synes de nye båtene ligner litt for mye på campingvogner til at "vil ha!"-følelsen blir overveldende. Jeg har veldig sansen for fin teak-innredning og smarte løsninger, og det synes jeg Nauticat har. Men vi er ikke på langt nær i beslutningsmodus ennå, og snuser på mye rart. Det er blant annet derfor jeg er interessert i levetidsbetraktninger, og antar at også en ti år gammel seilbåt vil ha behov for en del kostbare oppgraderinger. Regner med det er derfor en del av dem er til salgs... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Jeg har leid "flytende campingvogner" i middelhavet og det er utmerket som ei campinghytte som kan flyttes. Derimot er en Swan/HR/Nauticat et møbel/antikvitet å regne. Den eldes ikke, den får patina. Det har selvsagt skjedd mye utvikling på 40 år. En moderne båt seiler bra og har høy bokomfort. Men sjel mangler de, forsvant sjelen med parafinlampa i salongen ? Gamle båter selges av folk som hadde mye penger en gang på 80 tallet den gang de kjøpte en båt som kostet som en enebolig. I dag har båten tapt seg veldig i verdi, men eieren henger fast i gamle spor om at en seilbåt holder kroneverdien sin konstant. Det var riktig helt fram til 2007/8. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Å investere i båt har andri vært noe særlig god butikk. Særlig etter 2000 skulle en flaks for å få pengene igjen ved salg. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 (redigert) En standard volumselger type AWB kjøpt i dag vil være i betydelig dårligere stand om 30-40 år enn en båt fra 1980. Men det er riktig at delepris for en båt i størrelse 45+ fot i mange tilfeller koster betraktelig mer enn deler til en 40-foter. Mange deler er så store at du ikke finner de i standardutvalget til båtforetningene. De må spesialbestilles og dermed koster de det dobbelte av "vanlig pris". Brodern opplevde dette med en 47-foter. Kun standard tau og polyester kunne kjøpes på Maritim. Alle litt dyrere/større deler er "one-off" med tilhørende pris. (Litt enkelt forklart) Redigert 8.August.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Krimart Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 En standard volumselger type AWB kjøpt i dag vil være i betydelig dårligere stand om 30-40 år enn en båt fra 1980. Det er jeg uenig i. Dagens polyester er bedre og mer bestanding enn 80-talls båtene, motorene er ferskvannskjølte, nye moderne beregningsmetoder gir riktig dimensjonering av diverse riggdetaljer. Men det kommer (som alltid) an på de som eier båtem, om de hoelder ne ved like eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Enig med Krimart. Å dra på med ekstra vekt i ett båtskrog for å være sikker, slik som i tidligere tider, er ikke noe genistrek. Ett tungt skrog er utgangspunkt for en uheldig masse-økning på alle områder..tyngre rigg, mer seil, større motor, tyngre ankerutstyr osv. osv. Når det gjelder vedlikehold bør en ta seg en tur ned på kontinentet å se på fritidsbåtene der. Kanskje i overkant av pirkerier, men det er nå litt fascinerende å se 70-talls båter som ser bedre ut en ny. Synes egentlig det er litt skremmende å se gode båter forfalle slik at de ser ut som flytende dass og selges for slikk og ingenting på finn.no . Et velstandsfenomen eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Gå inn i en AWB i dag og røsk i dørene/hopp litt på dørken. Gjør det samme med en 30-40 år gammel båt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 AWB ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Enig med Krimart. Å dra på med ekstra vekt i ett båtskrog for å være sikker, slik som i tidligere tider, er ikke noe genistrek. Ett tungt skrog er utgangspunkt for en uheldig masse-økning på alle områder..tyngre rigg, mer seil, større motor, tyngre ankerutstyr osv. osv Uenig. En ny Bavaria 32 er 700 kg tyngre enn min båt fra 1982. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Ren skrogvekt eller tyngre kjøl? Hvordan er vekt per m3? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Bav har 500 kg lettere kjøl. Den er 13 cm bredere. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 9.August.2014 Del på Facebook Svart 9.August.2014 Fordeler med gamle båter: - "alle" konstruksjonsfeil/svakheter er kjennte, og er ofte enten utbedret eller det finnes en lett tilgjengelig "oppskrift". - arbeidskraft var billigere, så detaljer og konstruksjoner som krever mange timer med flinke folk er ofte bedre - noe som var svindyrt og kunfor de rikeste for 40 år siden er ikke nødvendigvis så dyrt lenger - har du litt sær smak er det du er ute etter kanskje ikke i produksjon lenger Ulemper med gamle båter: - De er gamle og kan ha opparbeidet seg skader, slitasje og skjit over årene - De er bygget med gammel teknologi og standard, dvs at selv om de skulle være i topp stand så er de godt mulig at de seiler sakte, er trange for LOA, ikke har ståhøyde under dekk, har "kjedelig design", de kan være "tunge og trygge" isteden for "lette og raske" etc. Ikke nødvendigvis en ulempe, men det kan redusere utvalget noe om du vet hva du vil ha. - Reservedeler finnes kanskje ikke lenger. Ulemper med bruktbåt uansett alder: - Slitedeler må byttes. Seil, motor, tauverk o.l må byttes før eller senere, noe allerede etter ett år eller to, mens annet kan holde i 40 år. En klassiker med gamle båter er att de har "originalseilene" som er 40 år gamle, de virker sikkert enda men burde kanskje vært byttet for 32 år siden. Men de 5 år gamle seilene i bruktbåten fra 2009 kan og trenge utskifting. - Elektronikk som er utdatert selv om den virker. En 20 år gammel GPS som kun takler 9 way-points og kun viser posisjon og kurs til neste way-pointi ett display med to linje med 12 tegn er kanskje "god som ny" men den bruker mye strøm og er ikke helt etter dagens standard, det samme gjelder VHF'er, og annen elektronik og gamle båter har ofte slik. - Slitasje og skader er det på alt som ikke er nytt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.