Jump to content

Hvor lenge kan en seilbåt fra 80-tallet forventes å leve?


kriflo

Recommended Posts

Jeg er nokså sikker på at jordomseiling aldri vil komme inn under mitt evneområde, og en nok temmelig utelukket. Men er hyggelig båt jeg kan bo i, og om noen år kanskje seile Oslo-Ålesund i, det hadde vært midt i blinken. I og med jeg aldri har seilt før, vet jeg jo strengt tatt ikke hva man gir avkall på ved å velge gammel båt.

 

Så at noen nevnte en "magisk grense" på båter over ca 44 fot, mht. tilgang og pris på reservedeler. Jeg har vurdert å ta skrittet helt ut, gå på kurs og ta kystskippersertifikat slik at jeg kan kjøpe båt på rundt 50 fot. Er det bare *litt* dummere enn å holde seg på 40-42 fot, eller er det eksepsjonelt mye dummere?

Beklager, jeg sportet litt av (sammen med mange andre). Kort oppsummert, du må ha mye lenger båt hvis du velger gammel båt sammenlignet med ny båt hvis du skal ha samme plass innvendig. Nauticat er bygd fantastisk, innredningen kan holdes strøken i evig tid. Mer praktiske løsninger på nye. Hvis du skal bo der, se på båter i samme prisklasse og se hva du trives best med. Ny campingvogn eller trang mørk hule (du vet hva jeg mener når du har prøvd begge).

 

Er enig i skillet på 44 fot. Over er tungt å håndtere to personer, under enkelt. Under klarer du med muskelkraft å flytte båten, holde igjen for vindfang etc. Over 44 fot må du ha riktig teknikk. Alt utstyr er mye kraftigere og dyrere. Ikke på lager i Norge. Seil begynner å bli kjempedyrt. Som bobåt er det bedre med 50 enn 44 fot, på havet er det også bedre. Ut og inn av havn og på kystseilas er det klart best under 44 fot. Trenger ikke kystskipper, trenger erfaring. Bli med på onsdagsregattaer i den lokale seilforeningen. Transport av regattabåter trenger også ofte ekstra hender. Da får du mye gode tips. Uten erfaring ville jeg ikke gått over 50 fot uansett. Ille nok å gå over grensen på 44 fot, men for å bo i så er det klare fordeler.

Link to post

Er enig i skillet på 44 fot. Over er tungt å håndtere to personer, under enkelt. Under klarer du med muskelkraft å flytte båten, holde igjen for vindfang etc. Over 44 fot må du ha riktig teknikk. Alt utstyr er mye kraftigere og dyrere. Ikke på lager i Norge. Seil begynner å bli kjempedyrt. Som bobåt er det bedre med 50 enn 44 fot, på havet er det også bedre. Ut og inn av havn og på kystseilas er det klart best under 44 fot. Trenger ikke kystskipper, trenger erfaring. Bli med på onsdagsregattaer i den lokale seilforeningen. Transport av regattabåter trenger også ofte ekstra hender. Da får du mye gode tips. Uten erfaring ville jeg ikke gått over 50 fot uansett. Ille nok å gå over grensen på 44 fot, men for å bo i så er det klare fordeler.

 

Grensen for kystskipper går på 15 m. eller ca 50 fot. Jeg er ikke enig at det er en magisk grense på 44. Generelt sett er alt dyrere og det er mer krefter når størrelsen øker, men det er en glidende overgang. Vedrørende plass i marina'ene går det jo en grense et sted, men de fleste steder går det greit med 44+. Er det vindstille greier du fint å forhale en moderne 50-foter for hånd. Hvis det blåser litt må du ha riktig teknikk på en 30-foter også.

 

M..h.t debatten om gammel eller ny båt bør det også tas med at en moderne båt ofte er lettere å manøvrere i havn enn en gammel, særlig dersom den gamle er langkjølet fordi det er vanskelig å ha styring mens man bakker med den.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Helt enig i at det er en flytende grense for størrelse. Også avhengig av båttype og vekt. I sommer så vi bare en båt som var stor nok til å legge seg utenpå. Båser slutter også ofte på 4,5 meter så de er for trange. Det går fint å ha større båt enn 44 fot, men jeg kommer ikke til å feriere på Sørlandet eller svenskekysten i fellersferien. Krever også større kunnskap med stor båt. Men livet ombord er behagelig.

Link to post

 

Det finnes mye rart på nett......Litt avsporing, men (relativt)moderne turbåter og dypping av ankerlanterner var vel et tema....

 

 

http://www.sailingscuttlebutt.com/2014/02/27/video-brink-disaster/

 

Denne linken fører til en ca. 10 år gammel Bavaria 38 AC som mer enn dypper ankerlanterna i spania. Den kommer seg overraskende fort opp igjen, i motsetning til deler av mannskapet. Snutten er litt lang, kun de 3-4 første minuttene er verdt å se. Det gikk visst bra med både folk og båt. For meg ser det ut til at problemet her er at folk ikke har spent seg fast, båten klarer seg jo bra.

Link to post

M..h.t debatten om gammel eller ny båt bør det også tas med at en moderne båt ofte er lettere å manøvrere i havn enn en gammel, særlig dersom den gamle er langkjølet fordi det er vanskelig å ha styring mens man bakker med den.

Saken er vel at en langkjølt båt er dårligere til å manøvrere enn en med finnekjøl.

Ny eller gammel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...