Jump to content

Stem fram den beste påhengsmotoren gjennom tidene!

Sinus_nor

Recommended Posts

Har stående en 1967 mod. Evinrude Fisherman(tror jeg det står på den) 3 hk. Har ikke vært startet på noen år, men den har kun gått i ferskvann og sist jeg brukte den gikk den upåklagelig

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fantes disse i april 2003?

kan ikke garantere for hele modelrekken men vet at 1998 modell BF115/130 fikk sine Nissan Labels i god tid før 2003.....

Nissan har vel en hel båtmodell rekke for både innen og utenbordere - betydelig leverandør i Japan om jeg ikke tar feil.

om jeg husker riktig er båten i signaturen min en Nissan båt med innenbords.

Gaaaaaammel tråd fra 2003 Mulligan.... Pollen var vel en separat tråd fra samme tid.
Pollene var noe som forsvant i dragsuget da forumet ble konvertert til InVision. Slike tråder som denne blir litt meningsløse nåt selve polles ikke er med...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Skal jeg ha en motor nå som er litt eldre hadde jeg gått for en OMC motor(Johnson eller Evinrude). gode/slitesterke konstruksjoner som er enkel å skru på, itillegg holder de lenge.

Bestefar hadde en Johnson 50hk i 17år på hyttebåten, så en Evinrude 6hk i 14 år på fiskebåten også nå en Johnson 8hk som går på sitt 14 år på samme fiskebåt.

Skal jeg ha ny motor idag over 40hk blir det Evinrude E-TEC. Og under 40hk blir det Mercury eller Tohatsu!!

wellll..... her er nå motorene som for all framtid forandret outboardverden og satte standarden mht start- og driftsikkerhet, støy, forbruk, nix oljetåke - anything you want......;)

det er jo egentlig så enkelt - når man vet hvordan det skal gjøres......

1964; Honda GB30:

gb302.jpg

1971: Honda B75, 2 syl 4T, overliggende kamaksel, tannreim går som en symaskin

411.jpeg

4T modeller fra 1964 til 1991

range.jpg

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Vel, jeg har jo alltid hatt en liten forkjærlighet for omc da :yesnod:

Men mine erfaringer etter og ha skrudd litt på de meste er:

-Mariner/mercury: mye bra, men en god del sære løsninger som ofte ikke fungrer helt bra... (som f.eks. på min 60hk mariner, at du må sette den i forover for og vippe opp motoren, idiotisk når du hopper på bølger, da slår motoren opp!!)

-Omc, de gamle johnson og evinrudene er jo uslitelige, så lenge du gir de vann olje og benzin har du en evighetsmaskin! De nye 4-t fra johnson/suzuki har jeg ikke helt sansen for (har aldri likt 4-t) Men evinrude har jo skutt gullfuglen med sin e-tec

-yamaha: for det meste bra motorer som er lette og skru på de første årene, men når de blir eldre er det værre.......

-Suzuki, blir vel litt likt yamaha.....

-tohatsu/nissan: ikke noen erfaringer

-Honda: den ultimate bruksmotor, kan nesten ikke gå i stykker eller slites, og skulle jeg kjøpt 4-t hadde det vært honda!(men jeg liker ikke 4-t så det blir vel en evinrude :lol: )

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...