Jump to content

Hva gjør dere med båten før frosten kommer?

Fjord21DC

Recommended Posts

Tenker ikke på opptak og motorkonservering for det er det 100 tråder av på forumet, men mer i forhold til montert utstyr om bord..

Er det noe sensitivt utstyr (stereo/ forsterker/ tracker, vhf, plotter) eller andre ting dere demonterer og tar inn i varmen, eller lar dere bare båt med alt utstyr stå ute høst og vinter? Setter dere inn noe form for varme ombord eller beskytter dere utstyret på noen måte?

Spm gjelder primært åpne båter/ daycruiser med kalesje/ havnepresenning som er mer utsatt for fukt/ rim og frost..

SMAKK! Det var lyden av meg som slo meg selv i pannen med flat hånd grunnet flåsete svar...

Jeg har ikke pleid å ta inn noe utstyr. Det var vel kun sist vinter vi ikke hadde noe frost verdt å nevne her. Men ellers har alt blitt værende i båten. Enten det var ombord i Nordkapp 650 Noblesse eller Cranchien på 34 fot. Det meste er som regel vanntett og klarer seg fint. Men jeg har pleid å koble fra ferskvannspumpe og tømme blandebatteri og varmtvannsbereder for vann. Og tømme septiken før landsetting. Da kan jeg fylle litt frostvæske i dassen og spyle ned i septik for så å kjøre tømmepumpa til frostvæska kommer ut igjen. Dermed har jeg fylt den sløyfa med frosthindring...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Tenk også på lett demonterbart utstyr som kan bli "borte". Sjekk elektronikken hva den tåler av kulde. Varme ombord?.. Som regel jævlig dyrt, i hvertfall på de fleste proffe opplagsplasser. En sokk med veisalt gjør samme susen som disse fuktslukerne du kan kjøpe.... Osv. Osv.

Jeg lar alt være i båten (lukket presenningfri) i vintersesonge, men sørger for god lufting, og har aldri hatt problemer med fukt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...