Fjord21DC Startet 8.August.2014 Link til dette innlegget Startet 8.August.2014 Tenker ikke på opptak og motorkonservering for det er det 100 tråder av på forumet, men mer i forhold til montert utstyr om bord.. Er det noe sensitivt utstyr (stereo/ forsterker/ tracker, vhf, plotter) eller andre ting dere demonterer og tar inn i varmen, eller lar dere bare båt med alt utstyr stå ute høst og vinter? Setter dere inn noe form for varme ombord eller beskytter dere utstyret på noen måte? Spm gjelder primært åpne båter/ daycruiser med kalesje/ havnepresenning som er mer utsatt for fukt/ rim og frost.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Hehe, ja jeg vet at vi kun er i august, men kom på dette i dag morges da alt var fuktig pga kondens.. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Selge ! Markedet er dødt, men er interessen er større jo lavere prisen er. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Kjetil1 Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 SMAKK! Det var lyden av meg som slo meg selv i pannen med flat hånd grunnet flåsete svar... Jeg har ikke pleid å ta inn noe utstyr. Det var vel kun sist vinter vi ikke hadde noe frost verdt å nevne her. Men ellers har alt blitt værende i båten. Enten det var ombord i Nordkapp 650 Noblesse eller Cranchien på 34 fot. Det meste er som regel vanntett og klarer seg fint. Men jeg har pleid å koble fra ferskvannspumpe og tømme blandebatteri og varmtvannsbereder for vann. Og tømme septiken før landsetting. Da kan jeg fylle litt frostvæske i dassen og spyle ned i septik for så å kjøre tømmepumpa til frostvæska kommer ut igjen. Dermed har jeg fylt den sløyfa med frosthindring... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sigurd Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Tenk også på lett demonterbart utstyr som kan bli "borte". Sjekk elektronikken hva den tåler av kulde. Varme ombord?.. Som regel jævlig dyrt, i hvertfall på de fleste proffe opplagsplasser. En sokk med veisalt gjør samme susen som disse fuktslukerne du kan kjøpe.... Osv. Osv. Jeg lar alt være i båten (lukket presenningfri) i vintersesonge, men sørger for god lufting, og har aldri hatt problemer med fukt Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Jeg tømmer "alt" inn i garasjen, stuller og steller med det gjennom vinteren mens jeg drømmer om sommeren... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Anjuma Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Vi tar ut alt som kan trekke fukt... Puter, madrasser osv... I tillegg til plotter og vhf. Men kun hvis båten taes på land. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
lippert Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Puter, dyner, redningsvester, bøker, manualer, ja det meste som trekker fuktighet tas på land. Verktøy får ligge... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Staz Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Batteriet, putene til stoler er det eneste jeg tar ut av min Finnsport 500. Kjører motor i ferskvann, danker på med wd40 og kveller på litt frostveske på den.Så er det bare å legge en stor palle over båten så presenningen ikke legger snø og vann i båten til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 (redigert) Skifter olje og filter. Setter på varme i motorrommet så kan vinteren komme. Bruker båten hele året. Avfukteren står på bele året. Redigert 9.August.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Anjuma Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Astor, hva avfukter benytter du? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.