Jump to content

skipsklokke , plasseres hvor ?

Furu

Recommended Posts

skipsklokken bør være ute oppi en mast, midskips. Har kun seilt MTB med skipsklokke men vi brukte den aldrig.. hørte den enkelte ganger i bunnslagene når det var uvær! Skipsklokka ble vel mest brukt i seilskutetida før intercom og høytalere. på små moderne lystbåter er den vel bare en pyntegjenstand

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Skipsklokka ble vel mest brukt i seilskutetida før intercom og høytalere.

Skipsklokka har meg veterligen to funksjoner.............

iflg Sjøveisreglene så skall du slå i den i tåke eller da du står på grund

den andre funksjonen.....er att tale om tiden for de ombord (innen vi fikk armbandsur!)

....man slår glas

http://no.wikipedia.org/wiki/Skipsklokke

S/Y Gunga Din

i "gamle dager" når rutebåtene ,laste eller passasjerbåter, var vanlig langs kysten og i fjordane, hadde båtane

skipsklokka rett uten for brovinduet, så når båten var klar til å gå frå kai, slo styrmannen alltid i klokka, nå er det tid å seile, vist det var besøkende ombord, :flag:

noe som var vanligt innover i fjordane, så var det klar beskjed om at nå går båten frå kai,

noen klokker hadde båtnavnet på klokka,

• 5 måneder senere...

I en Furuholmen snekke, ville jeg ikke hatt den den veien den er montert.

Jeg tipper den "slår" hver gang du blir forbikjørt av en "hekksjøgeneral" eller har sjøen inn fra siden.

Jeg ville hatt den slik at den slo i lengderetningen av skuta.....

.. Men det er meg da.... det at båten ruller om natten når man skal sove er bare kos, men det skal ikke stå en klokke å slå eller ting i skott som ruller frem og tilbake.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...