Jump to content

VP tmd30, hvilken levetid og antall gangtimer kan forventes?

MR Swe

Recommended Posts

Som en liten sammenligning går motorene i anleggsmaskiner gjerne 15-20 000 timer før de overhales.

Men disse blir jo brukt året rundt og er dritsvarme opptil 10-15 timer i døgnet.

Er mer at båtmotorer "står seg ihjel" eller tæres fremfor at timetallet ee for høyt.

At de er dritsvarme 10-15 timer i døgnet kan da ikke være bra for levetiden :lol:

Levetid vil også være avhengig av båt type. Står motoren i ein båt som planer og der motoren må gå med full belastning lang tid før den planer har motoren et tøffere liv. Er båten undermotorisert slik at turtall må holdes over 90prosent for at den skal plane er det enda værre. Er ikkje eigar nøye med å kjøre motoren varm før han går i plan reduseres levetida enda meire. Dårleg vedlikehold av turbo, ladeluft kjølar diesel og kjøle system gjer det over tid verre. Fullt mulig å ødelegge ein motor på 1000timer.

Står samme motor i ei snekke med mange langturer på 60 til 80prosent turtal vil ein slik motor i praksis kunne gå tusenvis av timer, forutsatt rett bruk, riktig konservering, og rett vedlikehald.

Eg pendler ganske langt og fører kjørebok. Mine bil motorar har eg kjørd ca 300 000km før eg skifter bil. Gjennomsnitts hastighet logger eg kvar gong. Motorane har då gått ca 5 til 6000 timar og både forbruk av olje og drivstoff har vore heilt konstant. Problemet er at motorane har brukt 3liter pr time som betyr at motorens belastning har i snitt vert under 10prosent.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...