MR Swe Startet 8.August.2014 Link til dette innlegget Startet 8.August.2014 prøver igjen.. Hvor mange timmer går ca en VP tmd30. Som er normalt vedlikeholt Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Finnes ingen fasitsvar, fritidsbåtmotorer knekkes av eiernes manglende preservering, manglende bruk, manglende oppkjøring før full belastning osv. som påfører motorene en slitasje mange ganger den man finner i yrkesbåtmotorer. Den kan vare tusen timer og den kan vare fem tusen timer før overhaling er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Min tamd 30 er 29 år gammel og har gått 2766 timer og er i topp stand. Men alt avhenger av hvilket stell deb har fått Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
MR Swe Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 skjønner at det berorpå hvilket stell den er i... :-) min har gått 1700 og er litt nysgjerrig .. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 1700 timer er vel ingenting for den motoren? Bare så vidt innkjørt det! :) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Som en liten sammenligning går motorene i anleggsmaskiner gjerne 15-20 000 timer før de overhales. Men disse blir jo brukt året rundt og er dritsvarme opptil 10-15 timer i døgnet. Er mer at båtmotorer "står seg ihjel" eller tæres fremfor at timetallet ee for høyt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lady B Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 skjønner at det berorpå hvilket stell den er i... :-) min har gått 1700 og er litt nysgjerrig .. Den nysgjerrigheten må du få plukket av den! (Måtte bare...) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Som en liten sammenligning går motorene i anleggsmaskiner gjerne 15-20 000 timer før de overhales. Men disse blir jo brukt året rundt og er dritsvarme opptil 10-15 timer i døgnet. Er mer at båtmotorer "står seg ihjel" eller tæres fremfor at timetallet ee for høyt. At de er dritsvarme 10-15 timer i døgnet kan da ikke være bra for levetiden Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 MR Swe.........sjekk gravemaskin "Åkerman H3" for i dem sitter samme motor TD30A............fast ikke 'marinert' http://www.volvoce.com/constructionequipment/corporate/en-gb/AboutUs/history/products/crawler%20excavators/crawler%20excavators%20Åkerman/Pages/Åkerman%20H3.aspx Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ulyden Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Levetid vil også være avhengig av båt type. Står motoren i ein båt som planer og der motoren må gå med full belastning lang tid før den planer har motoren et tøffere liv. Er båten undermotorisert slik at turtall må holdes over 90prosent for at den skal plane er det enda værre. Er ikkje eigar nøye med å kjøre motoren varm før han går i plan reduseres levetida enda meire. Dårleg vedlikehold av turbo, ladeluft kjølar diesel og kjøle system gjer det over tid verre. Fullt mulig å ødelegge ein motor på 1000timer. Står samme motor i ei snekke med mange langturer på 60 til 80prosent turtal vil ein slik motor i praksis kunne gå tusenvis av timer, forutsatt rett bruk, riktig konservering, og rett vedlikehald. Eg pendler ganske langt og fører kjørebok. Mine bil motorar har eg kjørd ca 300 000km før eg skifter bil. Gjennomsnitts hastighet logger eg kvar gong. Motorane har då gått ca 5 til 6000 timar og både forbruk av olje og drivstoff har vore heilt konstant. Problemet er at motorane har brukt 3liter pr time som betyr at motorens belastning har i snitt vert under 10prosent. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Ofte når eldre båt-motorer som havarerer så skyldes det tette smørekanaler. Eg kjenner ganske mange som ikkje "trenger oljeskift i år, for vi har kjørt så lite". Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MR Swe Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 hva er tette smørekanler? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.