Mastiff Startet 8.August.2014 Link til dette innlegget Startet 8.August.2014 I skjærgårdsjeepen min skal jeg ha et idiotisk stort batteri på 110 ah, så jeg slipper å be noen se til båten hvis det regner mye i september. Den blir selvsagt liggende ute til hummerfisket i oktober... Men batterikassen er akkurat 5 cm for stor, mens batteriet uten kasse passer greit inn. Hele greia står under et lokk (sitteplassen til føreren). Hvis jeg stropper fast selve batteriet, er det da nødvendig å ha batterikasse på et vedlikeholdsfritt (og presumptivt tett) batteri, eller klarer jeg meg like greit ved å sette det på et gummiark så det ikke glir så lett og så stroppe det fast? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Ikke nødvendigvis om det står "under tak". Det ser bare litt mer proffesjonellt ut. Batteriet skal sikres skikkelig og polene beskyttes med hetter. Svært få biler har f.eks. dedikerte batterikasser. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Mange takk, den var lynrask! Akkurat det med hetter har jeg fikset greit, for jeg skal ha på Biltemas hurtigklemmer, som dekker til polene helt. Og med en 5 cm bred stropp burde det sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 De hurtigklemmene til BT anbefales ikke. De kan riste løs og har ikke så stor kontaktflate rundt polene som vanlige klemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 (redigert) Sier du det? Jeg har brukt dem på diverse biler og båter før, uten problemer. Men ingen vits i å ta sjanser. Vet du om noen bedre jeg kan bruke istedenfor? Edit: Hurtigklemmer, altså. Jeg har vanlige, men syns det er greit å slippe knotingen med 13 mm fast når jeg skal ha batteriet opp i hytta for å topplade det? Det er 50 meter ned til stranden, så det blir enkere å ta batteriet opp enn å legge kabel ned. Mekk og BilXTra har jo sånne, men de ser helt like ut. Redigert 8.August.2014 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Om du bare skal ha batteriet til en lensepumpe så holder biltemaklemmene lenge.Pumpa trekker så lite strøm att kontaktflatene uansett blir store nok.Blir noe helt annet om en tungstartet dieselmotor skal startes. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mastiff Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Takk for det! Nei, jeg skal ha det som startbatteri også, men det er en veldig lettstartet Mercury Optimax. Det er bare lensepumpa som er årsaken til at jeg har kjøpt så latterlig stort (110 ah) batteri. Det står nå i gangen og koser seg med en 6 amp lader hentet hjemmefra. Så søndag morgen, når regnværet forhåpentligvis har gått over (i morgen er det meldt forholdsvis fuktig her), bør det være klart til å ta over for det gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Det finnes et par andre typer som er litt mer solide enn BT sine, men like kjappe å få av og på. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 De var fine! Hvor får man dem? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Jeg fant den til høyre på eBay, så jeg har bestilt den. Hadde ikke tid til å vente på om det fantes noe sted i Gnore. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.