Båtvant Startet 9.August.2014 Link til dette innlegget Startet 9.August.2014 Hei. Vurderer å montere Isotherm SMART ENERGY CONTROL i båten og lurer i den forbindelse på om noen har erfaringer med den. Link til kontrollenheten : http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_78/isotherm-smart-energi-p-4804. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Jeg har hatt det gamle systemet til Isotherm, husker ikke i farten hva det het. Når motoren startet i båten, gikk det 2-4 minutter, så ga skapet bånn gass og kjølte det det kunne. Når motoren stoppet i båten, slakket kjøleskapet av igjen. Jeg husker ikke om det hadde variabel hastighetsstyring av kompressor i tillegg. Dette systemet vet en del folk lagde manuellt ved å koble et rele til tenning og kortsluttet tempføler for å oppnå samme effekt, Dette systemet som jeg hadde fungerte perfekt, og vi opplevde sparte noe strøm pga magasinert kulde. Dette nye systemet er sikkert enda bedre. men 40-50% ? Høres markedsprat ut :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Key Freak Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Jeg monterte SEC i mitt 2006(?) modell kjøleskap (85l) for noen uker siden. Hovedårsaken var at termostaten var gåen. Kjøleskapet ble fryseboks, særlig når det sto i fred lenge av gangen uten å bli åpnet (typisk hver natt...). Dessuten bråket det, fordi det gikk på fullt hele tiden. Kan neppe være særlig sunt for batteriene heller. Utgangspunktet var å bytte termostat, men etter å ha lest meg opp på SEC var valget enkelt. Kostet en drøy båtlapp mer enn en tradisjonell termostat, men jeg valgte å tro at det vil være verdt det. Nå har riktignok vi et bråkete kjøleskap de siste par sesongene å sammenligne med, men nå hører vi knapt kjøleskapet i det hele tatt. Og det oppfører seg nøyaktig som det skal. SEC har forskjellige innstillinger for hvor kaldt det skal holde seg. Jeg har ikke studert disse så nøye, men valgte standardinnstillingen. Vi veksler mellom 4 og 5 nå i sommervarmen. Kommer an på hvor kald drikke man vil ha... 40-50% spart strøm...? Vel, det er kanskje noe overdrevet, jeg har ikke foretatt noen målinger. Men opplevelsen av et stille kjøleskap som kjøler som det skal holder lenge for meg! :-) Dessuten var det veldig greit å montere. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Lars H. Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Det gamle Frigo skapet mitt hadde ikke en slik funksjon, men ved hjelp at et relé koblet jeg det slik at temostaten ble forbikoblet ved motorgange. Dermed ble det full kjøling frem til uthavn. Fungerte helt utmerket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjapp33 Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Hei du! Denne frekvens styringen ser interessant ut, vil sikkert kunne spare noe strøm med dette. Men 40-50%?? Hvis det stemmer så er det helt fantastisk. Ombyggingen ser også ut til å være mulig å få til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Prosent og prosent, men min erfaring med mitt opplegg var at etter en times motorgange frem til uthavn, tok det mange timer før skapet startet første gang. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Også vi har i flere år hatt en hjemmelaget "ASU-løsning" basert på et relé som overkoblet termostatkontakten når motoren er i gang (Isotherm-skap). Erfaringene med dette tilsvarer den Lars H. skriver om ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.