Jump to content

Vurderer kjøp av båt med Yamaha 250 hk - forskjell på årsmodellene


KjetilSt

Recommended Posts

De økte vel fra 3,3 til 4,2 liter sylindervolum de senere årene, så den nye er jo vesentlig sterkere uten å være tyngre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vær litt forsiktig med gen 1 Yamaha F serie 200hk og opp, 2000 til 2005 modell år, det har blitt rapportert i fra USA om omfattende korrosjon problemer i eksos kappen mellom powerhead og delvis nede i stammen.

 

Dette medfører høye reparasjonskostnader, det skumle med dette problemet var at det oppstår i fra en 400 timer og oppover, da hadde dei fleste motorene gått ut på garanti.

 

Gå for en 2005 og nyere, da er du mye sikrere.

Link to post

Google er vår venn ;-)

 

http://features.boats.com/boat-content/2009/11/the-new-42-liter-yamaha-offshore-v6/

 

Den gamle var vel på 3,4 liter, eller 3352 cm3 for å være nøyaktig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

200k er det vel ikke verd nei. Men kanskje drøyt 100k siden båten og alt er nyere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Yamarin 76 fikk noen oppgraderinger på 2008 modellen, annerledes kalesje og standard med baugpropell.

 

Yamaha kom i 2009 med en del forbedringer, motoren heter da F250B og har blant annet elektronisk gass/girhendel og diverse andre små forandringer.

 

2011 kom da F250D med 4,2 liters slagvolum. Dette er en rakett i forhold til den gamle med 3,3 som er noe slappere. Har selv nettopp solgt en 64 med F250B der motoren var gått 1200 timer. Skuddsikre greier, aldri problemer!

Link to post

Husk også at en F250 4,2 relativt lett kan oppgraderes til 300 hk på propellakslingen http://lundinsmarin.se

 

Jeg er ingen direkte Yamaha-fan men må innrømme at det virker fristende:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg tror kanskje at styreenheten koster noe mere enn Lundins tar for omprogrammeringen.

Dessuten får man neppe 300 hk på propellakslingen ved å bytte styreenheten.

Lundins har nok noen triks i ermet for å optimalisere dette, i likhet med f.eks. DF300 som skal få 10% mere effekt ved optimalisering.

 

Yamaha er vel ikke alltid best, men disse 4,2-motorene er kanskje noe av det bedre de har produsert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

F225F, F250D og F300B er nøyaktig samme motorene. Om man får 300 eller ikke vet jeg ikke, men det er iallfall akkurat like motorer utenom styreenheten.

 

Tror ikke jeg ville ha hatt noen utenforstående til å fikle med programvaren til en båtmotor, dem går med en helt annen kontinuerlig belastning enn f.eks en bil. Men det er nå meg.

 

Når det gjelder spørsmål til trådstarter så ville jeg gått for den nye 4,2 literen. Snakket i forrige uke med Løvold i Bodø og dem sa dem hadde vært feilfrie så langt.

 

Har en kompis som har hatt både 3,3 og 4,2 literen og han sa det var enorm forskjell i kraften på dem.

Link to post

Jeg hadde tidligere en 2011 Yamarin 76 med den nye F300BETX, levert med elektronisk gass/gir og startsperre. En flott båt med en fantastisk motor, anbefaler at du tar en prøvetur med begge versjoner for å oppleve forskjellene. Et herlig skyv opp til toppfart på nesten 50 knop, og med lavt turtall og drivstoffforbruk som bonus ved marsjfart :-)

Se forøvrig test av motor på Klikk.no/motor/baat

 

Forøvrig solgte jeg denne i juli i fjor for kr. 620.000,- så du bør få en tilsvarende til under 600.000,- i dag

 

Lykke til!

Link to post

F225F, F250D og F300B er nøyaktig samme motorene. Om man får 300 eller ikke vet jeg ikke, men det er iallfall akkurat like motorer utenom styreenheten.

Ja hos Lundins kan du nok velge om du vil ha original 300 styreenhetprogram eller optimalisert med noen hk ekstra (300 på propellakslingen).

Original gir vel 300 på veiva og ikke på propellakslingen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Japanerne gikk over til å oppgi propellakseleffekt etter ICOMIA 28 standarden på slutten av 70-tallet, amerikanerne var litt tregere og kom etter på første halvdel av 80-tallet

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Pussig at Lundins Marin skryter av at de gir 300 hk på propellakslingen da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...