KjetilSt Startet 9.August.2014 Link til dette innlegget Startet 9.August.2014 Jeg vurderer kjøp av båt med Yamaha 250 hk. Er det vesentlig forskjell på årsmodellene? Båtene jeg har sett på har motorer fra 2007 til 2011. Er det spesielle svakheter/ting man bør se etter på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 De økte vel fra 3,3 til 4,2 liter sylindervolum de senere årene, så den nye er jo vesentlig sterkere uten å være tyngre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KjetilSt Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Takk, Teerex - noen som vet når den økte til 4,2 liter? Forsøkte Google, men fant ikke noe svar på det Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Vær litt forsiktig med gen 1 Yamaha F serie 200hk og opp, 2000 til 2005 modell år, det har blitt rapportert i fra USA om omfattende korrosjon problemer i eksos kappen mellom powerhead og delvis nede i stammen. Dette medfører høye reparasjonskostnader, det skumle med dette problemet var at det oppstår i fra en 400 timer og oppover, da hadde dei fleste motorene gått ut på garanti. Gå for en 2005 og nyere, da er du mye sikrere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Google er vår venn ;-) http://features.boats.com/boat-content/2009/11/the-new-42-liter-yamaha-offshore-v6/ Den gamle var vel på 3,4 liter, eller 3352 cm3 for å være nøyaktig. Redigert 10.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KjetilSt Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Takk, Teerex - da ser det ut som jeg må på 2010 modell å nyere for å få 4,2 liters motor. Spørsmålet er det om det er verdt de 150 -200 tusen mer? Båtene jeg ser på er Yamarin 76 dc, der går 2007/8 modellene for 450 - 500 tusen ser det ut til. 2010 og nyere er gjerne priset til 650 tusen eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 200k er det vel ikke verd nei. Men kanskje drøyt 100k siden båten og alt er nyere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Yamarin 76 fikk noen oppgraderinger på 2008 modellen, annerledes kalesje og standard med baugpropell. Yamaha kom i 2009 med en del forbedringer, motoren heter da F250B og har blant annet elektronisk gass/girhendel og diverse andre små forandringer. 2011 kom da F250D med 4,2 liters slagvolum. Dette er en rakett i forhold til den gamle med 3,3 som er noe slappere. Har selv nettopp solgt en 64 med F250B der motoren var gått 1200 timer. Skuddsikre greier, aldri problemer! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Husk også at en F250 4,2 relativt lett kan oppgraderes til 300 hk på propellakslingen http://lundinsmarin.se Jeg er ingen direkte Yamaha-fan men må innrømme at det virker fristende: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Jeg er en direkte Yamaha-fan, fordi det er ingen grunn til ikke å kjøpe det beste. Kjøp bare styreenheten fra Usa, så har du 300 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Jeg tror kanskje at styreenheten koster noe mere enn Lundins tar for omprogrammeringen. Dessuten får man neppe 300 hk på propellakslingen ved å bytte styreenheten. Lundins har nok noen triks i ermet for å optimalisere dette, i likhet med f.eks. DF300 som skal få 10% mere effekt ved optimalisering. Yamaha er vel ikke alltid best, men disse 4,2-motorene er kanskje noe av det bedre de har produsert. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 F225F, F250D og F300B er nøyaktig samme motorene. Om man får 300 eller ikke vet jeg ikke, men det er iallfall akkurat like motorer utenom styreenheten. Tror ikke jeg ville ha hatt noen utenforstående til å fikle med programvaren til en båtmotor, dem går med en helt annen kontinuerlig belastning enn f.eks en bil. Men det er nå meg. Når det gjelder spørsmål til trådstarter så ville jeg gått for den nye 4,2 literen. Snakket i forrige uke med Løvold i Bodø og dem sa dem hadde vært feilfrie så langt. Har en kompis som har hatt både 3,3 og 4,2 literen og han sa det var enorm forskjell i kraften på dem. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Takk for informative svar! Sitér dette innlegget Link to post
Eran Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Jeg hadde tidligere en 2011 Yamarin 76 med den nye F300BETX, levert med elektronisk gass/gir og startsperre. En flott båt med en fantastisk motor, anbefaler at du tar en prøvetur med begge versjoner for å oppleve forskjellene. Et herlig skyv opp til toppfart på nesten 50 knop, og med lavt turtall og drivstoffforbruk som bonus ved marsjfart :-) Se forøvrig test av motor på Klikk.no/motor/baat Forøvrig solgte jeg denne i juli i fjor for kr. 620.000,- så du bør få en tilsvarende til under 600.000,- i dag Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Takk for info, Eran! Ser det ligger et par med 300 hk til salgs, billigste til ca 650'.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 (redigert) F225F, F250D og F300B er nøyaktig samme motorene. Om man får 300 eller ikke vet jeg ikke, men det er iallfall akkurat like motorer utenom styreenheten.Ja hos Lundins kan du nok velge om du vil ha original 300 styreenhetprogram eller optimalisert med noen hk ekstra (300 på propellakslingen). Original gir vel 300 på veiva og ikke på propellakslingen. Redigert 12.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 (redigert) Alle outboardere (og andre motorer) fra ca slutten av 70 tallet oppgir propellakseleffekt bla pga avgiftsberegning, ugunstig å operere med svinghjulseffekt for båtmotorer. Redigert 12.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ivar Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 (redigert) Japanerne gikk over til å oppgi propellakseleffekt etter ICOMIA 28 standarden på slutten av 70-tallet, amerikanerne var litt tregere og kom etter på første halvdel av 80-tallet Redigert 12.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Pussig at Lundins Marin skryter av at de gir 300 hk på propellakslingen da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vbunn Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Og +- 10% regelen gjelder vel fortsatt!? Den kan da være fra 270 hk til 330 hk, og likevel innefor standard over (ivar) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.