Jump to content

Riktig batteri til Suzuki DF300?


Ibiza24

Recommended Posts

Det er på tide å bytte batteriet som sitter i min Ibiza 24 med Suzuki DF300. Det står i dag et Bosch batteri på 95Ah i båten som jeg antar har stått der siden båten var ny (2007).

 

I bruksanvisningen til motoren står det oppgitt at batteriet skal være minimum 130Ah og CCA skal være 760. Jeg tenkte å utganspunktet å sette inn et 110 Ah batteri fra Maritim men ble usikker når jeg leste om minstekravene til motoren.

 

Noen som er synspunkter rundt dette? Holder det med et 110 Ah batteri og evt. hvorfor ikke? Forstår ikke helt hvorfor motoren krever 130Ah, kan det ha noe med dynamoen å gjøre?

 

 

Link to post

Om du har hatt et batteri på 95 Ah på denne motoren i lang tid og det har fungert greit er det vel bare å anskafe et likt igjen?

 

Moderne motorer krever litt strøm til all elektronikken, det er vel den viktigste grunnen til at det gjerne er spesifisert batterikapasitet til formålet fra produsent.

Link to post
Ibiza 24 : De har vel bare tatt ekstra godt i for å sikre god nok margin.

 

Kan nok være noe i det ja. En bil med tilsvarende motor bruker kanskje ikke større enn 65 Ah. Men i båt vet motorprodusenten at det brukes ofte mer strøm når man ligger stille i forhold til bil. Dermed blir det fort feil å anbefale bare 65 Ah i båten da båtbrukeren vil føle seg lurt om han ikke får start på motor bare etter noen timer med litt lys, musikk, kjøleboks osv.

Det er heller ikke alle motorprodusenter som oppgir noe krav om CCA. Ofte er det bare krav om Ah som oppgis, da det er mange av disse fritidsbatteriene som ofte brukes i båt, ikke engang har noen CCA test og vise til. Til gjengjeld tåler fritidsbatterier mer utladning enn ordinære startbatteri og er derfor godt egnet til båtbruk. Men de har som regel lavere startstrøm i forhold til startbatteri, men dette oppveies med høyere Ah da startstrøm også øker i takt med Ah verdien.

Så brukes det lite strøm når du ligger stille er det vel ingen grunn til å sette større batteri inn.

Link to post

Kombinasjonen av CCA og Ah som motorprodusenten foreslår er pga at spenningen ikke skal droppe så mye ved starterinnslag at elektronikken faller ut. Selv om mange batterier på feks 95Ah klarer dette (mer eller mindre) forsikrer motorprodusenten seg om at selv med et "slapt" 760/130 batteri er det nok margin til at spenningen ikke dropper feks under 9,5v (bare som et eksempel) i startinnslaget.

 

Har man feks et Fluke Multimeter M87 ell registrerer dette dropp på 1 ms og logger da minste spenning under starterinnslaget.

 

Oscilloscop kan også med fordel brukes til dette om man i tvil.

 

 

Generelt - større er bedre - om dynamo / generator har tilstrekkelig kapasitet.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg satt inn nye batterier i fjor og da fant jeg ut at disse ZAP batteriene som jeg valgte (http://en.katalog.zap.pl/category/index/11/page/) er oppgitt både som 180Ah og 150Ah ved ulik utladetid. Det er nemlig slik at spesifisering av kapasitet er forskjellig for forskjellige applikasjoner.

Når det gjelder kravet til kapasitet på batterier på påhengere henger nok dette sammen med hvordan laderegulatorer virker på motorer med permanentmagnet rotor. I motsetning til vanlige bildynamoer (alternator) kan ikke magnetfeltet i rotoren reguleres, derfor er spenningsregulatoren kun en enhet som belaster indremotstanden i spolene. Den bruker en motstand som en varmeovn for å kjøre nok strøm igjennom spolene til å holde spenningen på et akseptabelt nivå. Med et lite batteri går spenningen for mye opp når batteriet er fulladet. Regulatoren har simpelthen ikke nok autoritet. Nå finnes det DC-DC omformere som fungerer som smartlader uavhengig av inngangsspenning og har du litt størrelse på batteribanken kan dette være en idé å montere. http://www.sterling-power.com/products-battbatt-info.htm

Link to post
DieselDahl : Når det gjelder kravet til kapasitet på batterier på påhengere henger nok dette sammen med hvordan laderegulatorer virker på motorer med permanentmagnet rotor. I motsetning til vanlige bildynamoer (alternator) kan ikke magnetfeltet i rotoren reguleres, derfor er spenningsregulatoren kun en enhet som belaster indremotstanden i spolene.

 

Ja, det stemmer at ett stort batteri gjør seg bedre i den sammenhengen, men nyere og større utenbordsmotorer har helt ordinær vekselstrømsgenerator på lik linje med innenbordsmotorer. Om ladeanlegget ellers er likt er jeg ikke sikker på, og om trådstarters motor har det vet jeg ikke, men mener Mercury startet med dette rundt 2005 om jeg ikke husker helt feil nå da.

Link to post

Nedenfor ser dere ladekretsen for DF300. Kan faktisk lade 2 batterier separat (Isolator Function)

 

Ladekrets 1 batteri:

 

bilde

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54292/batteri_charge_df300_-_1.jpg

 

 

Ladekrets 2 batterier:

 

bilde

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54292/batteri_charge_df300_-_2.jpg

 

...

Redigert av Ibiza24 (see edit history)
Link to post

Se her ja, ingen regulering av magnetfeltet på denne motoren, men todelt system. Regulatoren er her oppgitt til å gi 14,2-15,2V. Det er for høyt ved langvarig lading.

En kollega av meg (flyelektriker i 40 år) har bedt Erling Sande as om dokumentasjon på ladesystemet for å kunne kreve nytt batteri på reklamasjon da de blir ødelagt av motorens regulator. Det vil de selvsagt ikke opplyse noe om.

Du får kjøpe deg et 130Ah batteri og passe nøye på elektrolyttnivået.

Link to post

Ja, dette ga meg jo noe å tenke på. Fikk også et nytt alternativ med tanke på en separat krets til forbruk men det krever jo noe kabling og endring på eksisterende opplegg som jeg egentlig ikke er så gira på å gjøre.

 

Jeg har i dag følgende (enkle) kobling med batterivelger:

 

1: Bosch 95Ah (antageligvis fra 2007)

1+2 : Bosch 95Ah/Varta 105Ah

2: Varta 105 Ah (2013)

 

Jeg har stort sett bare brukt possisjon 1 og har hatt Varta batteriet som backup ved overnatting. Dette batteriet er nytt fra i fjor da forrige eier installerte batterivelger og er så og si nytt.

 

Hva om jeg så kjøper et Varta batteri av samme sort som sitter i båten og får følgende system:

 

1: Varta 105Ah (nytt)

1+2: Varta 105Ah * 2

1: Varta 105Ah (1 år gammelt, nesten ikke brukt)

 

 

Om jeg da velger å alltid sette bryteren i posisjon 1+2 ved normal bruk og posisjon 2 ved overnatting skulle jeg vel slippe unna med et relativt sikkert opplegg?

 

Da vil vel i praksis batteriet som DF300 ser være 210Ah og jeg har mer CCA til både start og ankervinsj? Eller er jeg helt på jordet her?

Redigert av Ibiza24 (see edit history)
Link to post

Må vel nesten legge til at mitt forbruk og bruksmønster er stort sett følgende:

 

Forbruk:

- Waeco fryseboks

- Stereo

- Vannpumpe til vask

- Ankervinsj

- Lading av telefon/ipad

 

Bruk:

- Kjøring i ca. 30 minutter

- Ligge stille i kanskje 4-6 timer

- Kjøre til marina ca.30 minutter evt. ligge over og kjøre neste dag

- Noen få "lengre" turer om sommeren til en øy litt lenger unna Oslo, typisk ikke mer enn 1 time kjøring men da blir det selvfølgelig noe mer forbruk spesielt på fryseboks og andre mindre strømdyr...

Link to post

Dette ser vel ganske normalt ut og hvis du monterer et digitalt voltmeter kan du følge med om spenningen holder seg innenfor akseptable verdier. Det blir ikke noen idéell ladesyklus men for de fleste byr det ikke på nevneverdige problemer og batteriene holder "lenge nok". Ved for stor batteribank og mye forbruk blir behovet for vedlikeholdslading etter tur større da ladingen fra motoren aldri rekker å fullade batteriene.

Link to post

Se her ja, ingen regulering av magnetfeltet på denne motoren, men todelt system. Regulatoren er her oppgitt til å gi 14,2-15,2V.

 

Hvor får du disse tallene fra og ved hvilke driftsforhold oppgis disse tallene? Det står ingenting om dette i skjemaene som er postet.

 

 

Ladesystemet har likeretter/regulator som med letthet kan regulere spenningen til akseptable verdier.

 

Er man i tvil velges Concorde 125 Ah batterier fra Gylling Teknikk - de tåler en støyt alle veier. Ta kontakt med de.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Det er her problemet ligger. Dette er prima spenning for å topplade batteriene og de skal lades ved denne spenningen noen tid som absorpsjonsfase avhengig av hvor mye utladet de var. Men til lengre tids lading er det for høyt. Med stor bank som du beskriver kan de nok tåle dette i flere timer, men vær forberedt på vannforbruk. Såkalte vedlikeholdsfrie batterier har et ventilasjonssystem som reduserer vannforbruket men ikke kjøp batterier som ikke kan etterfylles.

Link to post

Hvor får du disse tallene fra og ved hvilke driftsforhold oppgis disse tallene? Det står ingenting om dette i skjemaene som er postet.

 

 

Ladesystemet har likeretter/regulator som med letthet kan regulere spenningen til akseptable verdier.

 

Feil. Uten regulering av feltet kan ikke denne regulatoren holde spenningen dønn stabil uansett belastning.

Disse tallene har jeg fra skjemaet i innlegg #10

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Et annet spørsmål når vi er inne på temaet:

 

Hvor mye strøm går det egentlig med til å starte en Suzuki DF300? Jeg husker jo før i gamle dager hvor man måtte regne med å bruke kanskje 10-20 sekunder på å starte opp en kald 2-takter. Da gikk det nok en del Ampere til formålet. Men med de "nye" motorene så er jo hele startjobben gjort unna på 1-2 sekunder og startmotoren er jo nesten ikke i bruk.

 

Om utganspunktet er et fullada batteri på la oss si 100Ah (100%). Hvor mange prosent blir det igjen etter en start av kald motor? Tipper vi ikke snakker veldig mange prosent tap. Er det i så fall nesten bare forbruk som vil trekke batteriet ned?

Link to post

En start på 1 til 2 sek. bruker ikke mye, og motoren skal ikke gå mange min. før den tapte strømmen er tilbake på batteriet. Det er strømbruk mens motor står stille som tapper batteriet. Under drift er det nesten alltid overskudd av strøm slik at batteri får lading, selvsagt avhengig av hvor mye som er slått på av forbrukere, og hvor mange amper som motor kan levere. Men det kan jo ikke være så helt galt siden batteri har overlevd siden 2007. Mange klarer nok lengre, men noen skifter jo etter bare noen få år også.

Siden du kan følge med på spenningen via instrumentet så kan du vel bare slå på en del forbrukere om spenningen blir altfor høy under lang tids kjøring. Vanligvis synker spenningen noe, når noe som bruker en del strøm settes på, og på den måten unngå at batteri tørker ut. Vet ikke om det funker, men du kan jo prøve. :smiley:

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...