oleole Startet 9.August.2014 Link til dette innlegget Startet 9.August.2014 Faren min har en gammel 3,5 hk 1 sylinder marna med sem magnet. I fjord sommer stoppet motor under en båt tur. Faren min har ikke så mye peil motor men noe. Vi har kjøpt ny tennplugg men det kommer ikke noe gnist og den klikke lyden fra magneten er der ikke lenger, men jeg målte med spenningsmeter og jeg fikk 8 - 10 volt litt lite tror jeg. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? :) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Prøv Marna.no Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Den klikkelyden som du refererer til er trolig det som vi kaller "impulsen", nemlig en fjærmekanisme som gjør at magneten "samler opp" litt rotasjonsenergi som plutselig "slipper". Dvs rotasjonen blir ekstra kjapp akkurat i det øyeblikket som gnisten skal komme. Resultatet skal da være bedre gnist. Hvis denne mangler blir gnisten svakere. Dine 8 - 10 volt er uansett bare en bagatell i forhold til hva spenningen normalt skal være. Du bør regne med det 1.000-dobbelte, men dette er vanskelig å måle med et vanlig voltmeter fordi gnisten har en ekstemt kort varighet og instrumentet knapt reagerer før gnisten er forbi. Den vanlige måten å teste på har vært å ta pluggen ut av motoren, ha den tilkoblet pluggledingen, samtidig som "godset" i pluggen holdes fast og godt inn mot "godset" i motoren. Når motoren sveives, dvs når magneten roterer skal det komme gnist annenhver gang stemplet er på topp. Gnisten kan være vanskelig å se i fullt dagslys. I mange tilfeller er problemet så enkelt som fuktighet i magneten. Et vanlig husmannsråd har vært å ta magneten hjem og sette den i stekeovnen over natten på en temperatur mellom 50 og 100 grader. Det kan være verdt å forsøke, men sørg bare for å få den tilbake i riktig posisjon, dvs slik at den ikke er rotert 1/2 tørn i forhold til hva den skal være. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Treskolars Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Dersom stekeovnen ikke klarer jobben så send den til Fredrikstad Vikleverksted (ikke stekeovnen, men magneten) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Å prøva på å måla spenningen ut av ein magnet - lat meg sammenligna det med russisk rulett. Sjansen er der, for å overleva, men ogso for å ikkje overleva. Verre er det då for måleinstrumentet, der er sjansen stor for at det blir EE avfall. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Sjekk stiften og åpningen først uansett. Impulsmekanismen kan ha satt seg men at magneten ellers er ok. Hvis du tar den ut kan du prøve litt som følger: Holdes magneten opp ned kobles impulsmekanismen ut - dette er en del av prosedyren for å stille tenningen riktig. Holder du den i normal posisjon skal impulsmekanismen gripe. Snur du den noen ganger og herjer litt med den kan det hende impulsmekanismen går seg til. Sjekk stiftkontaktene og stiftåpning først og evt rens stiftkontaktflatene. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
aileenll Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Fattern hadde et kjerringråd for sine Sem magneter. Han vaska magneten med et fettoppløselig såpevann, tror han brukte Pep, men sunlight vil sikkert gjøre samme jobben. Derpå tørket han magneten i stekeovnen over natten, som Poseidon. Det er selvfølgelig også viktig å sjekke at pluggen og stiftenever rene, med god kontakt. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
oleole Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Takk får tipsa, skal prøve de ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.