Bay_liner Startet 9.August.2014 Link til dette innlegget Startet 9.August.2014 (redigert) Det virker som om 99% av alle tekniske promlemstillinger fremsatt på forumet kunne vært løst om posterten hadde lest igjennom manualen/e for båten/motoren/giret/whatnot før de tar ting i bruk i hensikt FOREBYGGE problemene samt at det i manualene ofte finnes feilsøkingsprosedyrer OG vedlikeholdsprosedyrer/planer. Manualer er ofte tilgjengelige fra dette nettstedet og andre steder på nettet for svært mange motorer og båtdingser. Det ser ut til at elementært ettersyn og vedlikehold aldri utføres før ting og tang tas i bruk og med det oppstår problemer som aldri skulle skjedd i utgangspunktet. Så mitt Vorschag er: Finn MANUALEN og les den...... Redigert 9.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Fjord21DC Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Hvis alle hadde lest manualen, hadde svaret på alt og fikset ting selv, så hadde ikke dette forumet eksistert.. *BORING!!* Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Bruksanvisninger skal lesest ETTER att alt har gått ad-undas.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Skjønner det, bare feiginger leser bruksanvisninger het det i gamledager, MEN hvem ønsker å "stå i stein" på sjøen?? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Sigurd Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Hvis alle hadde lest manualen, hadde svaret på alt og fikset ting selv, så hadde ikke dette forumet eksistert.. *BORING!!* Baatplassen hadde nok eksistert tror jeg, men er litt enig med TS. Veldig mange bruker andre på BP for å google svar for seg, men over tid er det lett å lese seg til hvem som svarer med reell erfaring kontra de med googlet "erfaring". Det er liksom litt greit å vite at en med litt "tyngde" bekrefter det en tror er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Også greit å ta vare på manualer og beskrivelser av tekniske installasjoner i båten. Kjekt å kunne legge ved dette ved evt. salg av båten på et senere tidspunkt. Vinteren er et utmerket tidspunkt for scanning og samling av dokumentasjon dersom man ønsker å ha et elektronisk bibliotek ombord. Fikk selv hevet i land 15 kg papir denne vinteren. Takket være DropBox, PC og nettbrett har jeg nå tilgang på alt - om jeg så sitter på bussen. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Jeg må nok innrømme at mange tekniske spørsmål her lett kunne ha vært løst ved å åpne manualen. Så var dette med vedlikehold. Stusser litt når en som salgsargument på finn.no forteller at en har skiftet dieselfilter...hallo! Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Dersom absolutt alt annet svikter, prøv å lese bruksanvisningen. Hilsen Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 nyovermalt motor er vel også et godt salgsargument ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lady B Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Det virker som om 99% av alle tekniske promlemstillinger fremsatt på forumet kunne vært løst om posterten hadde lest igjennom manualen/e for båten/motoren/giret/whatnot før de tar ting i bruk i hensikt FOREBYGGE problemene samt at det i manualene ofte finnes feilsøkingsprosedyrer OG vedlikeholdsprosedyrer/planer. Manualer er ofte tilgjengelige fra dette nettstedet og andre steder på nettet for svært mange motorer og båtdingser. Det ser ut til at elementært ettersyn og vedlikehold aldri utføres før ting og tang tas i bruk og med det oppstår problemer som aldri skulle skjedd i utgangspunktet. Så mitt Vorschag er: Finn MANUALEN og les den...... Går ikke. Manualen ble kastet sammen med eska tingen kom i. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 nyovermalt motor er vel også et godt salgsargument ;-)Det synes jeg det må være, såfremt det kan dokumenteres og det er snakk om overhaling og ikke bare vanlig service.Så på en båt i våres der det ble hevdet at motoren var overhalt hvert år. Og en motor som trenger det vil jeg nok ikke ha[emoji50] Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Nå er det jo ofte slik at en del manualer er veldig tekniske, særlig til båtmotorer og diverse utstyr, og det hjelper ofte en hel del når man vet hva man skal lete etter og hvor i manualen det sannsynligvis er. Så er det også slik at når man til stadighet slår opp i manualene, og noen av Mercruiser sine er for eksempel på godt over 1000 sider, så er det lettere å finne ting ettersom man kjenner manualen. Så kan man jo si at en båteier med en viss motor, drev, girkasse whatever, burde lese manualene for sitt utstyr perm til perm, men for de fleste er det sikkert ganske innfløkt og kjedelig materiale, og selv om man kommer gjennom noen tusen sider med manualer, så er det ikke sikkert man har fått med seg nok til å automatisk å vite hva problemet er neste gang noe går i stykker. En god del kommer fra erfaring, noen ganger generell erfaring, og noen ganger spesifikk erfaring fra en viss type motor, og det er derfor man ofte får svar her, fordi noen andre på forumet har hatt akkurat samme problemet, og har man hatt problemet så er det ofte også enklere å kopiere noen sider fra en manual og lime inn på forumet, uten at det å lese hele manualen nødvendigvis hadde hjulpet trådstarter, selv om det i mange tilfeller er slik at man nok kunne funnet ut av det ved å lese i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Det synes jeg det må være, såfremt det kan dokumenteres og det er snakk om overhaling og ikke bare vanlig service. Så på en båt i våres der det ble hevdet at motoren var overhalt hvert år.Og en motor som trenger det vil jeg nok ikke ha[emoji50] Noen er nyoverhalt, men andre bare nyovermalt ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tombok Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Noen er nyoverhalt, men andre bare nyovermalt ;-) Aha, nå først så jeg at det var en m...... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 De kaller dem nyoverhalt, men noen har kanskje bare fått et strøk maling for å bli pene på bildene ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NilsPils Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Det finnes brukermanualer, verkstdsmanualer, internett og egenerfaring. - Brukermanualene bør man sikkert lese, men de gir sjelden svar på hvordan fikse ting selv. I stedet får man råd som: "kontakt nærmeste merkeverksted". - Verkstedmanualene leser man ikke fra perm til perm. De er mer å betrakte som oppslagsverk for mekkere (dersom de er tilgjengelige). - Og så har vi internett med baatplassen. Der får man tilgang til allverdens erfaring, gode råd og ikke minst trøst og oppmuntring. Det siste har jeg aldri erfart fra noen manual. Etter et langt liv med mye selvmekking, både av nødvendighet og nysgjerrighet, er det ikke lite en tør gi seg i kast med og får til. Dersom jeg bare skulle lære av brukermanualer ville jeg nok fremdeles vært på begynnerstadiet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Folk I Båt Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Førstehånds praktisk erfaring overgår ofte de fleste av dagens brukermanualer med veldig god margin. Dessverre er det blitt slik at de fleste brukermanualer er komprimert til et minimum siden en og samme manual skal inneholde flest mulig språk, minst mulig papir skal brukes (manualer er en utgift det kalkuleres nøye på av produsentene), bilder er erstattet av "piktogrammer" samt at svært mye plass brukes til en uendelig mengde mer eller mindre idiotiske advarsler for å dekke produsenten juridisk. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Den vanlige norske oppfatning er jo at dersom intet annet hjelper, les brukerveiledning. Noe annet jeg sliter litt med er at dere som søker svar på et problem vedrørende et produkt, er de ufullstendige typebetegnelser som blir oppgitt. Er det f. eks. en Volvo Penta motor så kan det bli skrevet en 41 motor, men det er jo en del forskjellige av disse som kan ha forskjellige løsninger på samme problem. Det finnes ganske mange med lang erfaring i lystbåtbransjen, men når typebetegnelse er ufullstendig vil nok mange la være å gi noen tips p.g.a. faren for å oppgi feil eller ufullstendige svar, og at de fleste ikke "gidder" å be om en fullstendig betegnelse. Oppgi fullstendig betegnelse og få et raskt og tilnærmet mer korrekt svar! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Ser innvendingen til TS men er ikke umiddelbart enig i fordelingen på 99%. Det oppstår veldig mange feil som overhodet ikke er dekket av noen vanlig manual. Første problem er jo ofte at motor eller noe ikke starter/virker, har stoppet eller går dårlig/feil. Ok, noen manualer har noen feilsøkingsrutiner men en trenger ofte en mistanke eller innspill på "hvem den mistenkte kan være". Og så er det jo et utall feil som oppstår som ikke er dekket i noen manual overhodet, da er praktisk erfaring gull verdt, og forsåvidt også googlet "erfaring" kan gi noen starttips. Den gemene hop durer jo egentlig rundt i "gammal sjit", og feilene som oppstår oppstår ofte pga slitasje, dårlig vedlikehold, feilbruk osv. Det finnes jo utallige bøker osv som dekker det meste men det er jaggu kjekt å få innspill fra "folk flest" slik at en kan snevre ned søket. BP er vel noe det nærmeste en kan komme den komplette guide til fritidsbåteieren. Båtwiki kan vel aspirere til å bli det samme, og enda bedre med tid og stunder. For BP har ett evig problem, det er null oversikt, de samme spørsmålene blir stilt igjen og igjen, også når det eksisterer utmerkede tråder som besvarer problemstillingen veldig godt. Det kunne gjort seg om noen med erfaring i søk kjapt kunne legge link til tidligere tråder når gjentatte spørsmål dukker opp og oppfordre til å bruke søkfunksjonen. Så kan TS velge å nyansere etter å ha lest, eller avslutte tråden som "besvart". På den måten vil også andre lesere få tilgang til godt gjemte skatter blandt tidligere svar. ----- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.