Furethomas Startet 10.August.2014 Link til dette innlegget Startet 10.August.2014 hei. jeg var så heldig å få en sunket tre snekke idag.. blei satt på vannet i går og han fyra motoren med en gang den var på vannet iløpet av veldig kort tid noe jeg tror er skylden i dette. han som eide den sa han kom 30 meter bort fra brygga og plutselig bare stupte den med bauen først. men dette er ikke noe jeg gidder å spekulere i. jeg vil gjerne ha litt tips til hvordan jeg skal få denne opp på overflaten igjen og få motoren til å male som en katt igjen. har en annen tre snekke liggende på vannet rett borti ''gata'' som kan brukes til å redde havaristen men tar gledelig i mot tips. TAKKER får alle svar jeg får :D Sitér dette innlegget Link to post
Arkmagi Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Ligger den dypt? Om du ikke vil leie noen til å berge antar jeg at du vil trenge en dykkermaske og noe oppblåsbart. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 plutselig bare stupte den med bauen først. dette er enten ein overdrivelse eller ein seriøs skade. Men hvis båten ikkje ligg djupt, få nokre stropper på tvers under båten, heng ei blåse, fender eller whatever, i kvar ende av stroppen, og blås dei opp, Ja blåsene må vera uten luft i, for å klara å få dei med ned, og tilgang til trykkluft er nødvendig. Antall og størrelse på blåsene må i samla sum vera nok oppdrift til å løfta motoren, båten kjem sjølv. Motoren må ikkje over vannflaten før du er klar til å "ta" den, og ha den i gang i løpet av nokre timer. Det å stå i luft og vente på overhaling etter å ha vore under, er den biten som er mest ødeleggjande for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Furethomas Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 ligger med vindskjermen over vann med hytte og skrog under rett på stein bånn. altså gamle eieren kom 30 meter før båten bare supte med baugen først ifølge han selv. å eneste jeg kan komme på av skade må være en løs bordgang da han hadde kommet borti båten iløpet av våren med bilen, men så ikke ut til å ha tatt skade av dette. har tilgang til to snekke til så har vurder jekkestropper forran og bak får å frakte den tilbake der den ble satt ut får å jobbe videre med stropper og lense pumpe. men hvilken fremgang skal jeg ha med gjennomgang av motor når jeg får den opp? motor er en marna 8-11 regner med det er diesel, men kan finne ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Kanskje det er lurt å finne hullet å prøve å dytte noe inn i det fra utsiden før du begynner å løfte/pumpe. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Dinamo Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Hvis motoren var i gang då båten sakk, har den dratt inn vatn. Dette KAN ha medført skade på stempel og ventiler, eg ville ikkje våga å forsøka å starta ein slik motor uten at toppen har vore av, og topp, sylindervegger og stempel kontrollert. Men Marna har ei rimelig oppegående nettside, det kan vera lurt å sjå kva der er å lesa om slikt. Magne Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Har du bilder? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
www.com Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Hvis du skal heve båten ville jeg prøvd å legge stropper under båten.Deretter ta noen plasttønner med to slanger som du fester i lokket/ bunnen av tønnen. Det må være tett!Den ene slangen fester du en elektrisk pumpe på ( som kan tømme tønnen for vann) og den andre slangen er til å få luft inn i tønnen. Slangene må være så lange at de går fra bunnen og helst 1m eller mer over vannflaten. Slangene kan være helt vanlig hageslange, med det viktigste er at systemet er tett ;) Fyll tønnene med vann og fest de i stoppene inntil båten. Pump ut vannet fra tønnene, de vil da fylle seg med luft fra den andre slangen. Og vips så flyter båten opp ;) Videre må du ha en pumpe med god kapasitet til å tømme båten for vann.. Vær forsiktig med plasseringen av tønnene og stroppene, så ikke de knuser båten mens de fylles med luft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.