Førstefender Startet 10.August.2014 Del på Facebook Startet 10.August.2014 Hei noen med erfaring med Mercury 270 Dynamic Tender RIB? eller nærliggende modeller? Modellen er veldig lett, kun 34kg og jeg har visse begrensinger på daviter så den burde passe bra. Men lurer litt på kvalitet og sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Fikk meg 300-modellen for et par-tre uker siden. Er veldig fornøyd. Planer med meg og et par unger (ca 120 kg tilsammen) og 5hk totakt. Gode fester i skroget for å løfte i davitene. Veldig stødig og noe helt annet enn den vi hadde fra Biltema. Har ikke prøvd andre modeller/merker, så sammenliknet med annet vet jeg ikke hvordan den er. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 10.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2014 Høres bra ut, håper den har bra kvalitet på detaljer som innfestning av årer/åregafler, griperekker og håndtak. Flere med erfaringer? Spørs om ikke vår Zodiac 285 VIB snart ligger på finn.no... Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 har du kjøpt 270 Førstefender ?erfaringer ? lurer på det samme ! Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Nei, har ikke handlet, er på jobb offshore ennå, håper å få sett nærmere på jolla når jeg kommer hjem. Tydeligvis ikke så mange med erfaringer med Mercury joller! Kan ikke si jeg har sett så mange på fjorden heller. Regner med det er en fabrikant som lager jollene for Mercury, men har ikke funnet ut hvilken, kan ikke se det er noen andre rib`er som slår dem på vekt. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Ser at tilplan har en 300 som planer med 5 hk totakt ! Var og å så på suzumar 270, og der påstod selger at den ikke planet med 6 hk firtakt ! Suzumaren er vel oppgitt til 40 kg ! Har det både med vekt og event skrågvinkel og gjøre ! ? Mercury er kanskje mer flattbunnet ?! Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 At ikke Suzumar 270 ville plane med 6hk hørtes rart ut. Det er vel rib du tenker på da? 47kg ser jeg på teknisk data.. Har hatt joller på 310 som har planet med 4hk (2-takt) men dette har vært "normale" joller med finerdørk og oppblåsbar kjøl. Zodiac`en jeg har nå (285) veier kun 27kg planer lett med 9,9 for å si det sånn Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Ja det var suzumar rib ja ! Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Holder på å titte etter det samme jeg også. Har sett på både Suzumar og Mercury, og hadde tenkt å få tak i en 8 hk to-takt for å spare litt vekt. Suzumar i det nye designet synes jeg er en lekker båt, og planer så vidt jeg vet greit med 6 hk, og i alle fall med 8. Mercury RIB ser også veldig flott ut, og er vel en videreføreing av tilsvarende størrelser Valiant. Lettplanende joller av høy kvalitet, som sikkert gjør jobben i mange år, og har vel en pris litt over Suzumar. Er usikker på hva du får for de 2.000,- de koster mer, men vi får se. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
tilplan Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Når det gjelder merket Mercury, så het de nok Quicksilver tidligere. Så en rib med samme M-logo i baugen og med Quicksilver på sidene. Fikk ikke sett om det ellers var likheter. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Enig med ludde at suzumar er flotte båter ! Men er litt bekymra om det ikke bli opp i plan med min 5 hk totakt !!?? Ser lengre opp i tråden at tilplan bruker 5 hk på en mercury 300 og den planer ! Kan det ha med event skrågvinkel og litt vekt og gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Etter litt søk nå ser jeg at det er Quicksilver som har blitt til Mercury.. Ludde: for 2000kr ekstra får du lavere vekt, hvis tekniske data er korrekt. Har en Tohatsu 9.8hk firetakt, vekt 37kg, tror ikke en 2-takter 9.9 er noe lettere kanskje en 1kg eller 3.. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Suzumar 270 rib med 6 hk 4-takt (Tohatsu) planer greit med meg og ett barn. Med 8 hk 2-takt (Tohatsu) planer den med meg og alle tre ungene. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 (redigert) Førstefender: Ja det ser ut til å være Quicksilver som har blitt Mercury. Nå er det Brunswick Marine som hadde Valiant også, så det er vel en blanding kanskje. Prøver å få tak i en 8 eller en 9,8 HK Yamaha/Tohatsu to-takt til en slik båt, slik at vekten blir så lav så mulig samlet. Det kommer ryggen min til å sette stor pris på Kanskje noen har noe stående?? Redigert 14.August.2014 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
8lv Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Men har ikke valiant små riber da ? Finner bare fra 4,7 m på hjemmesida ! Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 Og er det noen som vet om det finnes nye tester/sammenligninger av små riber ? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Valiant har gjerne sluttet med de mindre modellene, men her er det overliggere i Skien til en grei pris: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44868258&searchclickthrough=true Her er en annonse som antyder at Valiant DY nå heter Mercury Dynamic: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50679383&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 De er det bestilt en mercury 270 dynamic ! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Kan legge til min erfaring, men på den som et hakk større (tror det er tre metern). Kjøpte den i fjor og valgte den pga. Lav vekt og at jeg fikk en pakkepris på en lite brukt 10/15 hk totakter. Er veldig fornøyd Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
tilplan Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Vil tro du blir fornøyd 8lv. Med noen kilo mindre enn min 300, burde det gå veldig godt med din 5hk. Jeg tror litt av grunnen til at den planer så greit er at pontongene stikker veldig langt ut bak. Blir omtrent som å ha flaps. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Je det skal bli gøy og prøve hvordan det går ! Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Ble du fornøyd ? Er selv i kjøpe modus på liten rib. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Jeg kjøpte en Mercury rib 270 nå i vinter, er litt spent på den korte lengden, men regner med den skal komme greit i plan med en 9,9hk Kvaliteten virker være bra, kjekt med ferdige løfte kroker, siden jeg skal ha den i davit. Også den eneste 270 rib jeg har funnet som er godkjent for 4 personer, ikke veldig skarp V- bunn, men regner med det blir vesentlig bedre en "normal" gummijolle uansett. Vekten er uslålig på denne rib`en, 38kg. Moro og høre om det er noen som har testet denne på sjøen også ;) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 Driver også å kikker litt på den her. Hadde vert kjekkt med nokon erfaringer. Ser dei har kampanje med mercury 8 hk : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55807001&searchclickthrough=true Eg kunne godt tenkt meg å visst om den planer med to vaksne samt eit lite barn. La oss sei ca 150-160 kg. Så er jo det jo også eit spm om den passer på fordekket på min bavaria 42 cruiser. Den må vel kansje ha krybbe på dekk, sio den har v-bunn. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
volvo_penta_ Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Noen som har noen erfaringer å dele med 270'n? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.