Jump to content

Noen med erfaring med Mercury RIB?

Førstefender

Recommended Posts

Fikk meg 300-modellen for et par-tre uker siden. Er veldig fornøyd. Planer med meg og et par unger (ca 120 kg tilsammen) og 5hk totakt. Gode fester i skroget for å løfte i davitene. Veldig stødig og noe helt annet enn den vi hadde fra Biltema. Har ikke prøvd andre modeller/merker, så sammenliknet med annet vet jeg ikke hvordan den er.

Nei, har ikke handlet, er på jobb offshore ennå, håper å få sett nærmere på jolla når jeg kommer hjem. Tydeligvis ikke så mange med erfaringer med Mercury joller! Kan ikke si jeg har sett så mange på fjorden heller.

Regner med det er en fabrikant som lager jollene for Mercury, men har ikke funnet ut hvilken, kan ikke se det er noen andre rib`er som slår dem på vekt.

At ikke Suzumar 270 ville plane med 6hk hørtes rart ut. Det er vel rib du tenker på da? 47kg ser jeg på teknisk data.. Har hatt joller på 310 som har planet med 4hk (2-takt) men dette har vært "normale" joller med finerdørk og oppblåsbar kjøl. Zodiac`en jeg har nå (285) veier kun 27kg planer lett med 9,9 for å si det sånn :giggle:

Holder på å titte etter det samme jeg også. Har sett på både Suzumar og Mercury, og hadde tenkt å få tak i en 8 hk to-takt for å spare litt vekt. Suzumar i det nye designet synes jeg er en lekker båt, og planer så vidt jeg vet greit med 6 hk, og i alle fall med 8.

Mercury RIB ser også veldig flott ut, og er vel en videreføreing av tilsvarende størrelser Valiant. Lettplanende joller av høy kvalitet, som sikkert gjør jobben i mange år, og har vel en pris litt over Suzumar. Er usikker på hva du får for de 2.000,- de koster mer, men vi får se.

Hilsen Ludde

Førstefender: Ja det ser ut til å være Quicksilver som har blitt Mercury. Nå er det Brunswick Marine som hadde Valiant også, så det er vel en blanding kanskje. Prøver å få tak i en 8 eller en 9,8 HK Yamaha/Tohatsu to-takt til en slik båt, slik at vekten blir så lav så mulig samlet. Det kommer ryggen min til å sette stor pris på :yesnod:

Kanskje noen har noe stående??

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Kan legge til min erfaring, men på den som et hakk større (tror det er tre metern).

Kjøpte den i fjor og valgte den pga. Lav vekt og at jeg fikk en pakkepris på en lite brukt 10/15 hk totakter.

Er veldig fornøyd

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

• 4 måneder senere...

Jeg kjøpte en Mercury rib 270 nå i vinter, er litt spent på den korte lengden, men regner med den skal komme greit i plan med en 9,9hk

Kvaliteten virker være bra, kjekt med ferdige løfte kroker, siden jeg skal ha den i davit. Også den eneste 270 rib jeg har funnet som er godkjent for 4 personer, ikke veldig skarp V- bunn, men regner med det blir vesentlig bedre en "normal" gummijolle uansett. Vekten er uslålig på denne rib`en, 38kg.

Moro og høre om det er noen som har testet denne på sjøen også ;)

• 1 måned senere...

Driver også å kikker litt på den her.

Hadde vert kjekkt med nokon erfaringer.

Ser dei har kampanje med mercury 8 hk :

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55807001&searchclickthrough=true

Eg kunne godt tenkt meg å visst om den planer med to vaksne samt eit lite barn. La oss sei ca 150-160 kg.

Så er jo det jo også eit spm om den passer på fordekket på min bavaria 42 cruiser.

Den må vel kansje ha krybbe på dekk, sio den har v-bunn.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...