Jump to content

Noen med erfaring med Mercury RIB?

Førstefender

Recommended Posts

Jeg har brukt 270`en nå i 2 sesonger med 9,8hk, den er godkjent opp til 8hk, men takkler fint de 2 ekstra hestene. Lite sprut inn i båten ved normale bølger og kommer ikke vann inn bakfra heller når man går av gassen, noe jeg har opplevd med andre rib`er.

Ikke den dypeste V-bunnen, men godt nok behagelig planfart i normale bølger i beskyttet farvann.

Den planer med vår famillie, to voksne og barn på 7 og 9 år. Eneste 270 som jeg har sett som er godkjent for 4 personer.

Bunnen er veldig godt avstivet til å være enkel bunn og båten gir et veldig godt kvalitetsinntrykk. 

Har faktisk annonsert Rib`en med motor på finn.no, men er såpass fornøyd at jeg lurer på å beholde den.

270`en er litt liten for vår familie på 4, på en annen side er det skjelden vi alle er på tur med jolla samtidig. Jeg har ikke de vektbegrensningen på daviter lengre som jeg hadde når jolla ble kjøpt. 

Vurderer Mercury 300 Dynamic, Mercury 290 eller Grand 300 hvis det blir salg.

Redigert av Førstefender (see edit history)
  • 7 måneder senere...

Kan vel oppdatere tråden med litt flere erfaringer. Kan først si at jeg er fortsatt godt fornøyd med båten. Har hatt en sesong med 6 hk Suzuki firetakter (2012 modell, tror jeg). Den går omtrent like bra som den 5 hk totakt jeg hadde, kanskje litt bedre, men så utrolig mye stillere. Har i dag testet med nyanskaffet totakt Mercury Viking 15 hk. Det var en annen verden. Rett opp i plan med to voksne og ett barn og toppfart på 20 knop. Motoren stod da i midterste hakket med tiltepinnen. Har ikke testet andre posisjoner eller mer vekt ombord. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...