Alternes.. Startet 10.August.2014 Link til dette innlegget Startet 10.August.2014 (redigert) Uerfaren som jeg er med systemet på en slik ny motor gikk jeg desverre på en stor bommert ved mitt lille modifiserende ingrep på kjølevannsiden. (slangen til vakumventilen ble forlenget med en tynnere slange lenger akterover) Full service ble foretatt av meg på motoren i går og der fant jeg det for godt og forlenge slangen fra vakumventilen fordi jeg ikke ønsket vann i fremste kjølbrønn. Dette var noe jeg tydeligvis ikke skulle ha gjort. Etter en liten stund prøvde jeg og starte motoren, men motoren sto bom fast. motorromet ble åpnet og til min store forskrekkelse ble det oppdaget at det hadde samlet seg ca 20-30 l vann i kjøvsvinet som hadde rent igjennom motoren og ut gjennom luftfilteret. Motoren ble forsøkt startet mange ganger og løsnet til slutt og fikk da gå i kanskje 15 min. Deretter pumpet jeg ut all olje og skiftet denne 6 ganger til jeg så at det ikke fantes spor av vann i oljen. Motoren går nå som før og virker ikke å ha tatt skade, men noe er forandret og det er dette jeg regner med mange andre her er kompatible til og komme med en forklaring på. Slangen fra vakumventilen er nå selvsagt erstattet med den originale, men det kommer ikke litt vann ut av den som det gjorde før overnevnte bytte av slange. Ventilen er skrudd fra hverandre og er ikke tett, så denne skal vel etter hva jeg har forstått fortsatt fungere som den skal?? har prøvd og blåse litt luft igjennom den mens motoren går og det kommer da synlige bobler i slangen til kjølevannet. Jeg stenger nå bunnkranen umiddelbart med en gang når motoren har vært i gang selv om dette kanskje ikke er nødvnendig, men det kommer som sagt ikke vann ut av overtrykkslangen ved gange som det før så er litt overnervøs. Jeg har som nevnt byttet oljen 6 ganger og alt ser bra ut og ingen vann i oljen. Er det noe mer jeg burde foreta meg på motoren etter dette opptrinnet? Redigert 10.August.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
fabia Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Full service på ny motor? vakumventil på kjølvannsinntaket? har du hatt vann i sylindere? dette var merkelig Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 "Ny" = gått 150 t har hatt vann i sylindere og hele motoren som har kommet inn gjennom eksosportene. på mange seilbåter ligger motoren under vannlinjen og det er da nødvendig med sikkerhertsanordninger i henhold til dette. selv om jeg selv ikke helt enda forstår hvordan dette systemet fungerer. denne ventilen skal vel suge luft inn i kjløesystemet på sjøvannsiden for og forhindre hevertvirkning når motoren ikke er i gang, og har vel ingen funksjon under gange? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
fabia Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Hvordan du har fått start på en motor som står full av vann er for meg helt ubegripelig, vakumventil på eksosiden er jo greit, men på inntaket ? starter du oppen motor med vann i sylinderene da ryker gjerne stempel, råder og det som verre er, vann lar seg ikke komprimere Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Det här skjønte jeg faktisk ikke mye av. Har du sjekket manualen? Var det slik at det tidligere kontinuerlig kom vann ut av denne slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Ligger den slangen du førte bakover slik at det ikke dannes vannlåser? Og har den fri ende, eller ligger den slik at enden kan bli liggende under vann? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Mulig TS er et Nettroll? Dette er 3. Uforståelige tråden, som etter at mange engasjerer seg seriøst ikke blir fulgt opp av TS. Litt skeptisk! Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Mulig TS er et Nettroll? Dette er 3. Uforståelige tråden, som etter at mange engasjerer seg seriøst ikke blir fulgt opp av TS. Litt skeptisk! Mulig Fjord28cs er en nettheks? eller kanskje det som verre er! kanskje en "ond høyteknologisk trollmann" som har gjenoppstått fra svunne tider for og plage båtfolket? Du må jo være komplett idiot.... Du skjønner vanlige folk som nok de fleste andre her inne er, har annnet å gjøre en å sitte foran pc,n fra morgen til kveld. ti stilt og finn deg en game boy å spille på om du ikke klarer av at vanlige folk ikke har like god tid til pc underholdning som deg. Ligger den slangen du førte bakover slik at det ikke dannes vannlåser? Og har den fri ende, eller ligger den slik at enden kan bli liggende under vann? Du er inne på noe der Allan E. Det er faktisk mulig at slangen kan ha blitt liggende under vann i kjølbrønnen akter. da suger den naturlig nok ikke luft og mister vel sin fungsjon. Takk for tanken. Er det for øvrig noen som kan ha en formening om motoren har tatt skade av dette? at det eventuellt er noe som kommer etter hvert i forbindelse med hendelsen? Oppsummert: Motor startet og løsnet i sylinderne etter mange forsøk. ble så kjørt kanskje 15 min med en god del vann i oljen. deretter ble oljen byttet 6 ganger og kjørt ca 15 min mellom hvert bytte til oljen var ren. Det virker som alt er bra og den er like lettstartet som før men det er jo klart man er litt nervøs alikevel. Redigert 10.August.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
tb55 Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Tror du kansje slangen, etter at du forlenget den, ble liggende under vann? Eller slik at det dannet seg en vannlås, altså en "motbakke" et eller annet sted på slangen? Regner med slangen skal slippe inn litt luft i sugerøret til saltvannspumpa slik at du ikke får hevertvirkning. Har du fått start på motor uten å knuse topp eller stempel, har du nærmest vunnet i lotto . Nå er det vel bare å kjøre maskinen god og varm, kansje med litt ekstra olje i innsug slik at det ikke danner seg rust på ventiler etc...? Red: Ja der var du inne før meg. Men somsagt så om maskinen går fint, er det vel bare å kjøre den litt ekstra. Slik at all fukt iform av saltvann er vekk. Og kansje litt olje i innsug slik at ikke rust dannes. Og så er du vel kansje litt slik som meg, som ikke har tid å sitte foran en pc 24/7 Redigert 10.August.2014 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Joda, slangen ble forlenget for og slippe å måtte lense begge kjølbrønnene og i mellom disse er det en høy kant som slangen måtte over så her er du nok inne på noe med vannlås ja Jeg har vel vært rimelig heldig kan jeg tenke meg.. Det var minst 20-30 l vann under motoren som har rent over sylindertoppene og ut gjennom luftfilteret. så at dette foreløpig har gått bra må vel regnes å være et under kanskje en etter dette burde vurdere et medlemskap i en eller annen kristen sekt eller noe Motoren er nå kjørt ca 2 timer til sammen og ser ut til og gå like godt som før.. Men en ting er det noe jegt virkelig lurer på....... Hvordan ser stempel, sylindere og ringer ut etter dette? Redigert 10.August.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Kallethekid Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Jeg kan ikke skjønne hvordan du skal klare å suge 20-30 liter vann slik at det kommer ut gjennom luftfilteret? Hadde du forlvrig 20-30 liter vann i bakre kjølbrunnen som nå er borte? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Hørte om en her på forumet som måtte bytte alle ventilfjærer på en påhengsmotor, de røyk der det begynte å utvikle seg rust. Denne motoren hadde fått seg en dukkert. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Jeg kan ikke skjønne hvordan du skal klare å suge 20-30 liter vann slik at det kommer ut gjennom luftfilteret? Hadde du forlvrig 20-30 liter vann i bakre kjølbrunnen som nå er borte? Kjølevannsinntaket har stått åpent, heverteffekt har oppstått og dette har fått stått og renne igjennom i flere timer før jeg oppdaget det ved en tilfeldighet samme dag. kjølbrønnene er adskilt. Jeg har sprayet en masse crc inn i innsug og oljepåfyllingslokket flere ganger når motoren ikke har gått. Men jeg burde kanskje gi den litt olje under gange, om det er det dere mener? i så fall hvilken type olje skal jeg da bruke? Takk for mange gode innspill og svar ps, for øvrig kan jeg informere om at alt sammen skjedde i går kveld og har holdt på i hele natt med oljebytte og gjennomgang.. Men det tar vel ikke lang tid før rust oppstår kan jeg tenke meg ? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
sjore Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Dette er vel egentlig en trykk-ventil. Den sitter på trykk-siden etter pumpen. Inni er det en gummiklaff som tetter når motoren går, og slipper inn luft når motoren står for å unngå hevert. Den må stå godt over vannlinjen, også under seiling, og den må ha fri tilgang til luft. Hvis enden på den svarte slangen ligger under vann nede i kjølen, eller det er bøy på slangen så det står vann i slangen, vil ventilen ikke virke. Hvis den "spytter" vann mens motoren går så er det noe galt med gummiklaffen inni. Denne kan taes ut og rengjøres eller byttes. Redigert 10.August.2014 av sjore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Denne ventilen er følsomme greier. Jeg fjernet all innmat så tok jeg en slange som jeg førte til oppvaskkummens avløpslange. Der borret jeg et hull og førte den tynne slangen inn der. Så når jeg nå kjører motor står det en liten stråle inn der. Så når motoren stoppes renner slangen tom og det suges luft. Hulle på avløpsslangen borret jeg over vannlinjen. Den tynne slangen fra vakumventilen ligger med fall hele veien inn til avløpsslangen Redigert 10.August.2014 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Er du sikker på at den svarte slangen inkludert det tynne bendet renner tom? Vil kanskje få en hevert virkning her også hvis enden på den svarte slanger er lavt nok? En annen ting er vel at du får lavere kapasitet på kjølingen når vannet spruter ut her når motoren går? Er problemet at det drypper vann ut av ventilen (med normal innmat) når motoren går? Jeg tror det er kurant å få denne ventilen til å tette med en ny gummiskive. Redigert: beklager, ser nå at det var en annen som hadde fjernet innmaten. Redigert 10.August.2014 av sjore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Etter mange oppklarende svar, er det vel nå kommet frem til at det egentlig ikke skal dryppe fra denne slangen i det hele tatt. Så bekymringen rundt at den har sluttet å dryppe er vel bare positivt. jeg ser den suger inn luft i ny og ne og da fungerer den jo som den skal, så da har vel hele problemet rett og slett ligget i at jeg har forlenget den svarte slangen (som nå er satt på plass igjen) Motoren går fint nå og jeg håper fortsatt på det beste når båsen forlates for prøvetur i morgen om ikke kommer jeg tilbake og plager dere Takk for gode inspill og info Redigert 10.August.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.