Jump to content

Vanninntaket varierer i forhold til lekkasje. Hvorfor?


Ulk Boble

Recommended Posts

Først vil jeg utelukke faktorer som regn og bølger, da båten min ligger i ganske innskjermede omgivelser hva bølger angår, og er godt dekket av både tak og kalesje. Derfor er vanninntaket fra disse minimalt/ ikke det hovedsakelige problemet.

 

Det jeg vil gå inn på, er at det i skrivende øyeblikk er nøyaktig 3 uker denne snekken har vært i mitt eie. De som vet om min "historikk" her inne, vet at jeg startet motoren for tidlig i forhold til at båten trutnet og tok inn relativt store mengder vann. Jeg har pumpet så mye vann disse 3 ukene, at jeg har gått fra løve til vannmann i horoskopet, og har nå blitt spådd en helt ny og merkelig fremtid. :)

 

Iløpet av disse ukene gikk trutningen den rette veien: Jævlig mye vann da man seilet, litt jævlig mye da den stod i "bevegende ro" ( altså med meg sullende rundt inne i den ), og litt mindre, dog fremdeles jævlig mye vann da den stod alene. Men for hver dag gikk det bedre og bedre, tross små fremskritt. Etter hvert trengte jeg ikke engang å bruke den elektriske pumpen lenger. Det holdt med et hjemmelaget øsekar innemellom.

 

Men så virket vanninntaket plutselig å gradvis bli økende, og snakk om lekkasje ble mer aktuelt enn trutningen i seg selv. Noen hevder at det krever flere måneder, mens andre mener det burde ha tatt en uke. Jeg er mest enig med teorien om flere måneder, for mitt vedkommende, da det virker mest naturlig.

 

Men da jeg etter vanlig "pause" kom for å lense båten en dag, så jeg at vanninntaket hadde tatt helt av, og vannet var nå tett oppunder dørken. Dørken var tørr, men det kom "vasse-lyder" da jeg gikk rundt på den. Jeg ble sittende ganske lenge med lenseren. Det minnet meg om en kveld på pub. :) Samtidig følte jeg at båten satt ganske lavt, men jeg tror her at det er snakk om min egen fantasi og paranoia, hehe. Jeg tenkte bare at det samtidig var greit å høre om det kom noen slags knakelyder fra tauverket som fortøyde båten. Jeg tenkte også: "Hva ville Jack i Titanic ha gjort?" Så jeg valgte å legge en skapdør fra inventaret ut i sjøen ved siden av båten. :)

 

Det som nå altså er planen, er å få den på land den 25 august. Jeg har vært så heldig å komme i kontakt med noen drevne båtfolk, og har blitt tipset om et veldig bra sted hvor opptak på land, oppbevaring i noen uker, og tilslutt sjøsetting koster 25 kroner foten. Det kommer altså på litt over 600 kroner. :) Dette er en pensjonist som har veldig rykte på seg. Jeg regner med at dette er en meget bra pris. :)

 

Når det gjelder arbeid iløpet av disse ukene, skal følgende gjøres ( fokus på skroget ): Først skal jeg vaske og mattslipe og alt dette forarbeidet. Dette virker jo som en enkel jobb, men jeg kommer til å skrive hvordan jeg tenker å gjøre det, i håp om at potensielle feil blir forebygget av kyndige som leser dette. Det er en greie jeg kaster meg litt ut i, i stedet for å kastes ut i sjøen. :) Med andre ord: Det er min første gang solo. Har vært halv-engasjert og ikke særlig motivert for denne type arbeid på en gavel-båt da jeg var 14, men dette teller ikke. Husker det faktisk så vidt engang.

 

Så her er listen over måten jeg skal gjøre det, og jeg vil innlede med å fortelle at jeg så vidt vet hva Jotun Farm er for noe, så listen vil nok bære et lite preg av dette:

 

- Først er det jo om å gjøre å få den på land. Deretter regner jeg med at skroget skal tørkes helt? Og da har jeg et par spørsmål basert på det igjen: Hva hvis det hele tiden kommer byger, så båten aldri får tid til å tørke helt? Jeg er faktisk ikke sikker på mulighet for å få den under en form for tak eller presenning.

 

- Når skroget er tørt, er det vel å avfette/vaske med vann og whitespirit?

 

- Deretter pusses malingen ( skroget er malt, og ikke oljet ) matt? Dette virker jo forholdsvist enkelt, men noe sier meg at det er noe jeg skal være obs på. Jeg tenker da på bordoverganger o.l. Er det noe som IKKE skal berøres ved pussing? Som kan føre til enda mer lekkasje og dette?

 

- Når dette er gjort, så er det vel å vaske av igjen? Men skal jeg bruke whitespirit også her, eller holder det med en fuktet klut? Ser for meg at whitespirit er litt kraftig kost for treverk.

 

- Nå har altså båten kommet til det punktet hvor damen skal få sminken sin, og gjøres tett og vakker. :) Jeg ELSKER denne type arbeid. Jeg elsker resultater. Men HVA kommer først? Skal jeg først påføre Farm FØR maling, eller er dette noe avsluttende greier?

 

For å si det slik om mitt forhold til Farm: Jeg fikk vite om Farm i går, etter alt maset mitt om mauring og kokosfett. :) Da så jeg for meg en tube med silikon, og ble litt overrasket da jeg så at det tydeligvis er noe flytende på boks. Så jeg undres: Skal båten "males" med Farm, over hele skroget? Kanskje til og med i flere lag? Eller er det slik som jeg aller helst tenker, at det kun skal brukes på de områdene hvor lekkasjene befinner seg? Jeg tenker litt "helgardering" når jeg skriver dette med å male hele båten med farm, slik at jeg er sikker på at den er tett. Er Farm gjennomsiktig?

 

- Så, uansett hvilken rekkefølge det ender opp med å gjøres på, lurer jeg på følgende når alt er ferdig: Jeg lurer på om det er mer som kan gjøres i forbindelse med å tette båten pottetett. Er det skadelig om jeg smurer omtrent hele den delen under vannlinjen inn med et eller annet fett ( anbefalinger i såfall? ) rett før sjøsetting?

 

En annen ting jeg undres over: Er det greit å bruke Shipolin på skroget utvendig? Jeg har inntrykk av at dette er en meget solid og god maling, men hvis det finnes andre som er bedre, er jeg kun interessert i det beste. Jeg har hørt om Bengalac nesten på lik linje med Shipolin, men har kun erfaring med sistnevnte.

 

Og hvor mange spann av de forskjellige substansene bør jeg punge ut med på et skrog på 25 fot? Materiell og pris cirka?

 

Hvis det til og med finnes tredje og fjerde alternativer for å være sikker på å få den tett, er jeg åpen for å lytte. Jeg tar til og med imot kjerringråd, men har gått litt vekk fra mauring, ettersom jeg har forstått at det kan ha uheldige virkninger på treverket, ved å adskille bordene mer. Jeg har lært litt faktisk. :)

 

 

Link to post

I tiden frem til opplag bør du kanskje finne ut hvor lekkasjene er, og hva som ser ut til å være grunnen til de. Tøm båten helt og se om du klarer å se hvor vannet dukker opp. Hvis det er f.eks dårlige nagler som er grunnen, så vil ikke farm hjelpe særlig lenge. Da trengs det å klinkes nye nagler. Mange har rådet deg til å prøve margarin også, dette er helt ufarlig så det ville sikkert kunne spart deg for endel lensing fremmot opplag. I tillegg slenger jeg meg på han som tidligere rådet deg til å lage en prosjekttråd for denne snekka, så slipper du å ha all informasjonen spredt i en drøss med tråder. Farm er ikke helt flytende, det er ganske tjukk svart gugge.

Link to post

Takk for informativ respons! Og ja, du har rett på flere punkter: Ett av dem er at jeg definitivt må opprette en tråd om skuten min. Det vil bli enklere for alle parter. Word taken, it`s coming up. :)

 

Det er egentlig ikke noe stress med lensingen, nå ettersom jeg har innarbeidet meg en del rutiner i forhold til tid på døgnet og antatt vannstand i båten. Jeg klarte å forsove meg skikkelig, og det gikk sjokkerende 11 timer til jeg fikk kommet meg på lensevakt igjen. Utifra beregningene mine ville da båten være så full i vann at den var synkbar, og en vill tragedie ville ha oppstått ved at den også hadde dradd med seg bryggekanter og båtene rundt, inkluderte en meget ekslusiv yacht. Disse tankene strømmet igjennom hodet mitt da jeg bråvåknet, i panisk form. :) Men, heldigvis er jeg dårlig i matte, og båten virker å drikke vann etter hvor tørst hun er. Så da jeg ankom båten, var vannet 3-4 cm under dørken. Hvilket er for mye selvsagt, men jeg tror både båt og fører overlever en slik statistikk i noen uker til. :)

 

Så til Farm: Du sier det er en tjukk, svart gugge, hvilket får meg til å tenke på om "Farm" bare er et annet ord for tjære?

 

Når det gjelder lekkasjer: Det er vanskelig å si, da strømmen i kjølen virker å gå i flere retninger. Det er vel derfor på sin rette plass å anta at båten lekker opptil flere steder. Noen steder har jeg for øvrig avdekket, ved å se små vannansamlinger i "skråningene" på bordgangene. Som følger av dette har jeg smurt store deler delfia-fett i alle bordganger under vann, som en slags helgardering. Dette hadde til min forbauselse svært lite, kanskje til og med ingen effekt. Samtidig visste jeg at jeg hadde fått tettet det meste av bordgangene, og noen av plassene visste jeg at lakk litt. Dermed hadde jeg et håp om at noe av vanninntaket ville minske, men dette forekom dessverre ikke.

 

En god del konklusjoner kan trekkes ut ifra dette, ved nærmere ettertanke. Når jeg tenker igjennom hvordan jeg gjorde det i forbindelse med fettet, kunne jeg ha vært mer nøye med å fjerne rusk og rask på stedene jeg kjørte på med fett. Så det er mulig jeg var en anelse ivrig, for at jeg endelig hadde fått en oppgave jeg klarte å mestre: Nemlig å klisse inn båten med grisete fett. Og med tanke på det manglende resultatet, så var det jo regelrett, bokstavelig talt det jeg gjorde: Jeg klisset bare inn båten min med grisete fett... Og med det forsvant raskt følelsen av å mestre, sammen med en del av sjarmen i snekken. Det var noe med fettet blandet med annet søl som ikke appellerte hundre prosent til undertegnede. Men dette var jo tross alt på innsiden. Og oppi alt dette arbeidet, er det jo lov å håpe at i hvertfall NOE ble tettet.

 

For øvrig, så var jo dette en inside-job. :) Så en dag jeg var ute og fisket, uten så mye som et eneste napp, fant jeg ut at jeg like så gjerne kunne henge gøttet rundt en dings som stikker opp på båten, og heller gjøre noe jeg håpet skulle være fornuftig. Så delvis sett, kan du si at jeg bestemte meg for å maure båten med det jeg hadde. Og det var ikke mye. Jeg hadde en liten pose med spon, som jeg stakk mange små hull i. Deretter knyttet jeg den rundt kroken på båtsaken, og førte den lille posen rundt og langs skroget under vann. Sponet seg så flott og elegant ut av hullene, og jeg følte meg atter en gang litt profesjonell. Men i ettertid har jeg jo funnet ut at mauring kun gjelder hvis båten står i ro, og at effekten vil avta helt dersom båten starter opp og beveges. Så jeg tettet jo kanskje båten littegranne den lille halvtimen jeg satt og prøvde å få fisk uten hell da... Men men. Jeg fikk plutselig et sterkt behov for å igjen understreke at jeg bare har 3 ukers erfaring med trebåt. :)

 

Så selv om forsøkene mine på å tette har vært noe forgjeves, er det vel helhetlig sett grunn til å anta at i hvertfall et snev av bedring skulle komme til syne, om ikke mye. Men i og med at vanninntaket virker å ha kommet for å bli, til tross for litt arbeid, er det vel heller ikke helt uaktuelt at lekkasjen kommer fra disse naglene, eller i forbindelse med akslingen, pluss sikkert en haug med bordganger osv. Spør du meg, så synes jeg det virker som at HELE båten har områder med små lekkasjer. Jeg har også lagt merke til at dersom båten blir helt lenset, så kommer det etter hvert en liten elv ( miniatyr altså ) rennende fra frontpartiet på båten, som ligger litt høyere enn baken. Så det er noe fremme også. Jeg har mistanke om at det er lekkasje i selve "gulvplanken" helt i bunnen. Hvis det finnes et bedre ord enn gulvplanke, er jeg alltids interessert i å lære. :)

 

Men, alt i alt, jeg er strålende fornøyd med min nye skjønnhet av en skute, og jeg gleder meg skikkelig til å få den på land, pluss å få god opplæring av en med laaaaaang fartstid hva trebåter angår. Da vet jeg med sikkerhet at informasjonskilden er troverdig og erfaren, og dermed er det bare å absorbere alt av kunnskap jeg får tildelt, samt å få avkreftet og bekreftet en haug med forskjellige ting jeg lurer på. Jeg har en tendens til å over-avansere ting litt når jeg ikke er så dreven selv, så når jeg får skikkelige svar fra kyndige, ser jeg nærmest på dem som rakettforskere. hehe. :)

Link to post

Farm kan kalles kjemisk hamp og tjære ja. Smøre på fett på innsiden er jo helt bak mål, det er lov å tenke sjæl også. :smiley: Det skal være på utsiden ellers dyttes det bare tilbake av vanntrykket. Fyll hånden din med fett og ta deg et bad. Smør fettet i kanten under hver bordgang, sånn at det blir liggende noen millimeter med fett innerst i kanten. Omtrent som å legge silicon mellom fliser. Mauring fungerer ikke bare på båter som ligger stille, men hvis du tenker litt på hvordan det virker så er det jo helt naturlig at noe av det forsvinner igjen under bruk. Da kan man bare maure litt mer, om det forsvinner eller ei kommer helt an på hvordan sponet legger seg i hullet det skal tette.

Link to post

Min erfaring er ofte at gamle trebåter lekker mest i overgangen mellom skrog og bunnstokk. For en del år siden ble båtene spikret her og de spikerene ruster av. Kontroller dette da det er en lekasje som ikke stopper så lett ved trutning. Den kan også øke utover sesongen. Kjøp syrefaste skruer, forbor og skru inn. Spesielt rundt motor pleier det å være verst.

Jeg har fått båt nesten tett på denne måten som andre har gitt opp!

Link to post

Herman: Det er jo naturlig det du skriver, men det som er bemerkelsesverdig er at vanninntaket IKKE virker å være basert så mye på dette. Jeg snakker om perioder hvor båten har stått stille i en skjermet havn, uten at det har vært folk om bord ( håper jeg da ). Selv om jeg nekter å tro at den er ferdig trutnet selv, etter bare 3 uker, er jeg og mange andre også overbevist om at dette dreier seg om en lekkasje i tillegg til trutningen. En lekkasje som altså ikke vil avta ved endt trutning. Så jeg ser frem til å få den tettet på land.

Link to post

Jeg går ut fra at du har sjekket lekkasje fra kjølevann først?

Deretter fra pakkboksen på hylsa?

 

Når de tingene er "friskmeldt" bør du fjerne tiljene for å sjekke om du kan se fysisk hvor det kommer inn vann.

Det nevnes lengre oppe at klink - eller skruer - kan ha erodert bort, og at disse kan erstattes med nye skruer.

 

Men mauring er også et godt gammelt triks.

Man tar da en blikkboks (fiskebolleboks el lign) og fyller med sagspon. Denne føres langs bordgangene og sagsponene vil følge vannstrømmen gjennom sprekker, utvide seg, og til slutt tette helt!

 

Ellers vil jeg anbefale å trutne på land før sjøsetting ved å fylle vann oppi båten (til tiljenivå) og husk jo varmere vann jo raskere trutning

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Om du har noen sprengte nagler eller kjølspikre vil den naturlig lekke mindre når den har fått ligget i fred en stund. For så å øke igjen straks du bruker båten eller beveger deg rundt i den og slik skaper bevegelser i skroget.Men om du har med deg en del filler og tørker felt for felt vil du fort komme finne ut hvor det lekker og hvor det er tett. gå over bunnen bit for bit på innsiden, slik at du får kartlagt hvor lekkasjene er før du tar opp båten.

 

Trutning ved å fylle vann i båten er en dårlig ide, båter er bygget for vanntrykk utenfra og ikke innenfra. Selv vann opp til tiljenivå når båten ligger på land kan være nok til å ødelegge den. Legge heller gamle filleryer etc uover, og hold disse våte. Da har du mer kontroll.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Helt enig med Index, Aldri fyll opp båten innvendig med vann når den står på land! Bruk fuktige ryer/tykke tepper/madrasser, og gjerne vannspreder på utsiden. Jeg gjorde det på min første sesongen jeg hadde den, nesten ingen lekkasjer etter 3 år på land. Tett etter 2-3 uker. Dette var mahogany som trutner mye! saktere og mindre enn furu. Husk det tar ikke! 10 år for en båt å trutne selv om den har stått 10 år på land! Nærmere maks 2-3uker. Din nærmer seg 4 uker nå? Båten blir ikke tett før du får den på land og fikser lekkasjene,

 

Trygve

Link to post

Heisann, og takk for engasjerte svar. Jeg kan betrygge med at båten er i gode hender, så jeg slapper helt av. Jeg snakker ikke om mine egne hender, bare slapp av, hehe :) Jeg snakker om pensjonerte fiskere og trebåt-entusiaster, som nøye skal gi den diagnose. Båten er avtalt å settes på land rundt den 25 august, og slik tingene er nå, holder det at jeg går ned og lenser hver 12 time. Jeg er der oftere enn det av andre grunner, blant annet pga stormen. Og når vi snakker om dette, så må jeg bare fortelle noe litt morsomt:

 

Stormen hadde mildt sagt gitt mange båter juling, og i havnen fløt alt fra boss til planker og plater, og omtrent alt annet som kan flyte. Mange båter og deler av brygger har fått skader. Men i mitt tilfelle har det skjedd noe spesielt. :) En av disse tingene som fløt rundt i vannet, var en stor, tykk bit med isopor. Denne hadde tilfeldigvis lagt seg foran baugen, altså mellom baugen og bryggekanten på plassen min, som en super fender. :) Andre båter fikk tomme chips-poser og annet søppel, som ikke har helt den samme "fender"-effekten. :)

 

Mauring har jeg faktisk blitt frarådet av omtrent like mange som jeg har blitt anbefalt det av. Det sies at det stort sett bare vil ha effekt om båten trutner i ro, og at det i verste fall bare vil føre til at bordgangene blir mer adskilt og åpne. Så før jeg setter i gang med noe slikt, ønsker jeg å forhøre meg med pensjonisten som skal gå over den og lære meg mye. Jeg opplever at erfarne båtfolk rister på hodet av meg når jeg snakker om mauring, og de mener Farm er langt bedre. Jeg får se.

Link to post

Hørte om en som mauret båten utvendig.Etterpå mauret han innvendig også hehe...Jeg tror mye av grunnen til at denne teknikken ble brukt var att det ikke kostet penger,noe mange hadde lite av før i tiden.En annen ting var jo att man slapp å ta båten på land.Etter som tiden gikk fikk man ta i bruk andre og bedre teknikker,smør,grease,osv. ???

Redigert av Kaptein Miki (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post

Mauring var noe som ble brukt på gamle råtne fanteskøyter i sin tid. Kort fortalt en metode for å holde en dødsdømt båt flytende noen måneder til. Definitivt ikke noe jeg ville gjort med en båt jeg skulle hatt noen år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Om eg skal forvirre ytterligere:

Det å bruka smør til å tetta med, er eit gammalt og velprøvd råd. Å bruka delfiafett, som her er nevnt tviler eg på, eg rekner med at det er altfor hardt.

Hvis der er saum (eller klink, som nokon kaller det) som er gåen, so der inn nye. I nye hol ved siden av dei gamle. Å driva på med ein masse vidundermiddel vil i so fall antagelig gjera vondt verre.

Eit gammelt kjerringråd, som eg ikkje har sett nevnt, er å gå på badet og rappe bomullspakken til dama. Driv so bomull i sprekkene, men ikkje driva hardt, den trutner fort (nokre timer), men den trutner ikkje so hardt at den sprenger opp meir sprekker.

Ein annen ting: uansett kva du prøver å tetta med, so må det gjerast frå utsiden, då vil vatnet rundt båten pressa tettinga ytterligare inn i sprekken - det som blir lagt frå innsiden vil vatnet dytta inn att.

Link to post

Er ikke enig i at mauring er så fatalt som noen fremstiller det her. Det er selvfølgelig ikke ideelt, da det ville vært å tatt båten fra hverandre igjen, byttet hvert sprekte bord og høvlet til alle de andre for så å sette den sammen igjen. Dette vil sikkert koste ca en million og ta minst to somre. Mauring brukes for å redde en båtsesong. Trebåter trutner faktisk litt forskjellig fra år til år etter luftfuktighet, når den blir tatt opp\lagt ut, og sikkert flere ting. Vi mauret vår dorry et år den lakk mer enn vanlig, og vi gjorde det bare det ene året. Neste år trutnet den som vanlig. Bruker du sagmugg så tror jeg det blir vasstrukkent i løpet av ganske få sekunder, og dermed ikke presser bordgangene nevneverdig fra hverandre. Ser ut til at mange mener at det er flisa som trutner som utgjør tette-effekten, jeg mener heller det tetter ved at det legger seg som en hindring for vannet. Omtrent som kanel i en radiator.

Link to post

Jeg ser at det er mye uenighet hva mauring angår. Jeg personlig, med min solide fartstid på 3 uker i voksen alder, tviler på at det er så farlig å gjøre det. :) Generelt er det litt hysteri på omtrent alle forum jeg har vært på, og jeg tror det finnes en sunn, øvre grense på hvor nøye man skal være. Misforstå meg rett: Jeg tviler ikke ett sekund på at det er meget erfarne og kyndige båtfolk her, men på generelt basis synes jeg at de fleste forum ofte har en tendens til å bli eksplosivt nøye på ting. Men jeg tviler sterkt på at mauring vil være båtens dødsdom. :) Jeg tror sjansen for at jeg seiler på et skjær er tusen ganger større, og jeg er sikker på at dette vil være langt mer skadelig enn mauring. :)

 

Det som er litt interessant, er at jeg ofte har nevnt at båten skal få seg en solid skvett med Farm, uten at jeg har fått noen nevneverdig respons på dette. Så jeg spør mer konkret: Er det noe som helst angående Farm som kan være skadelig for treverket? Eller er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til i forbindelse med Farm? Jeg regner med at det sikkert er en hel del sære ting jeg ikke tenker på, med min snevre fartstid, så derfor tenker jeg bedre føre var.

 

Jeg er en mann som liker helgardering. Dette gjør at jeg ofte er "sikret" på mange områder, men jeg får aldri levert inn Lotto-kuponger, fordi jeg har fylt ut alle feltene. :)) Men neida, jeg mener at jeg gjerne skulle ha gjort en "helgardering" på båten, med fokus på å få den tett. Derfor skulle jeg gjerne gjort ALLE disse tette-metodene vi snakker om, og ikke bare 1 av dem. La meg utfylle planen ytterligere, og kom gjerne med innspill. Dette er en plan JEG har tenkt ut på egenhånd, og jeg kan betrygge med at dersom jeg er i ferd med å gjøre en feil/ noe dumt, så vil jeg raskt bli stoppet av eksperter. Men i skrivende øyeblikk, tenker jeg å gjøre ting på følgende måte, og jeg lager det i form av en liste, for ordens skyld:

 

1) Få opp båten på land rundt den 25 august. Jeg antar at den må tørke i noen dager før jeg kan sette i gang arbeidet? Hvor lang tid bør jeg la den tørke? Jeg er fremdeles ikke sikker på om et slikt "telt/presenning" er tilgjengelig, men skal undersøke dette i morgen. Jeg regner med at et oppvarmet telt vil forkorte tørketiden dramatisk.

 

2) Når båten er tørr, begynner jeg å pusse skroget. Skroget er malt, og ikke oljet. Malingen sitter ganske godt, og båten kunne sikkert ha klart seg i ett år til uten ny maling, men jeg liker den skinnende greien jeg. :) Dessuten er jeg veldig glad i å male, og elsker det som mange anser som en god grunn til å IKKE få tresnekke ( populært kalt "arbeid" på folkemunne ). :) Jeg tenker ikke å fjerne all malingen, men nærmere bestemt mattslipe. Jeg regner med at det ikke er noe problem å bruke Shipolin ( som er min nye favoritt-maling ) på utsiden av skroget? Jeg understreker atter en gang at det er snakk om tre, og ikke plast. Men en ting jeg er litt usikker på, er hvor mange strøk med Shipolin jeg må påføre utsiden av skroget. Jeg vet ikke om det er noen "egne" regler her. Men hvis jeg kjører på med 3 strøk, burde vel alt være sikret? Helgardering :) Og dess flere strøk; vil båten bli dess mer skinnende? Sur setning, men jeg bare lurer på om det samme gjelder for maling som ved olje/lakk.

 

3) Når skroget er nymalt, skinnende og tørt, så kommer jeg til å fokusere på å få den potte tett. Jeg er usikker på om Farm skal påføres før eller etter maling, men den logiske, dog uerfarne røsten i hodet mitt sier før. Jeg vet ikke engang hvilken konsistens Farm har, men har forstått det slik at det er en seig form for tjære? Vel, det ville ikke tatt seg pent ut på utsiden av et hvitt skrog. Så jeg antar at Farm kommer først?

 

4) Nå har vi kommet til punktet hvor båten både er malt og "farmet". Og da kommer vi inn på det jeg snakker om i forbindelse med helgardering. For det finnes jo fremdeles flere måter å tette den på, utenom grundig og gjentakende arbeid med Farm. Nå snakker jeg om den avsluttende etappe, og tenker på å smøre inn skroget med en eller annen type fett, og/eller mauring idet den sjøsettes. Noe galt med denne "fulle pakken?"

 

5) Når det blir snakk om klinking, begynner det å bli veldig maritimt/komplisert for undertegnede. Det eneste jeg forbinder med ordet "klinke", er et merkelig synonym for å gi noen juling, og jeg tror sist jeg hørte dette ordet var på barneskolen. I tillegg er det jo populært å omtale båten sin som en dame, har jeg merket meg her inne. I stedet for "den", omtales ofte båter som "henne" osv. Så dere oppfordrer altså meg til å gi damen min juling. For noen typer altså! For noen typer! :O)

 

Neida, fra spøk til alvor: Dersom det er noe galt med noen av disse naglene, som også har blitt nevnt utenom dette forumet, så skal dette selvsagt bli ordnet av kyndige iløpet av tiden på land. Så bare slapp av. :)

 

Og til slutt en kommentar til Dinamo sitt kjerringråd, om å rappe bomullspakken fra badet til damen min ( selv om jeg er singel ): Hvis jeg hadde hatt en dame, så ville jeg ha latt bomullspakken bli liggende. Hvorfor? Fordi jeg mye heller vil ha en båt som lekker, enn en kjerring som lekker. :)

Link to post

Shipolin er svært velegnet til utvendig skrog. Det er vel strengt tatt det den er laget for. Men du kan ikke bruke Farm under malingen, den vil gi gjennomslag i malingen og fare for sprekker. Farm brukes under vannlinjegn, og kun der!

 

Over vannlinjen vil ikke båten trutne i særlig grad, så der kan du bruke tetningsmidler av mer permanent karakter. Helst noe som lever litt med treverket, men variasjonene vil ikke være så store som under vannlinjen. Kanskje sprekkene ikke er større enn at malingen fyller dem?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg ville fulgt rådene du får når disse gamle "sjøulkene" får sett på båten når du får den på land.Det kan godt hende att hun(har du navn på båten forresten?) må klinkes eller skrues(rustfrie skruer med mutter på innsiden er ofte det enkleste) opp igjen rundt og i nærheten av motoren.Husk att Sabben vibrerer og rister ganske bra nedi der og det vil jo belaste nagler osv.med tiden.Lykke til. Nb! Har du bilder av damen?

Redigert av Kaptein Miki (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post

Jeg er klar over at dette er min personlige mening (erfaring) og at den sikkert kan diskuteres. Men mauring av trebåt er en god og ufarlig måte å la en båt trutne på. Men det er en midlertidig tetting som kan brukes mens båten trutner av seg selv. Har du "trutningsbare" sprekker/lekkasjer vil sagflisa legge seg som en vannstopper men treverket utvider seg. Når treverket har trutnet og sprekken lukket seg vil den myke flisa presses ut. Har du så dårlige nagler at de da knekker, eller at bordganger flytter seg, bør båten klinkes om eller kondemneres.

 

Når det gjelder farm fungerer det etter samme prinsipp som sagflis, margarin osv. Farmen er relativt smidig og herder ikke. Når sprekken trutner og lukker seg vil farmen tyte ut som en pølse. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor farm bare kommer på boks og ikke på patron. Det er noe skikkelig klin. Men ta en tom silikontube, stak ut korken/lokket og fyll den med farm. Da har du en tube farm som det er mye lettere å komme til med.

 

Gjør som det er foreslått tidligere her. Ta ut tiljene i båten og lens den helt tom. Finn alle steder hvor vannet kommer inn og lag en skisse/merk opp. Når du får opp båten så skrap løs all gammel/løs maling osv rundt lekkasjestedene. Eventuelt alt under vannlinjen ved behov. Sjekk hvorfor det lekker. Er det råte eller dårlig klink/søm må du vurdere hvor mye arbeid/penger du vil legge i prosjektet. Å f.eks forbore nye hull og deretter skru fast en bordgang til kjølstokken er en grei jobb, Å ta av bordgangen for deretter å bytte den derimot....

Skal du skru sammen bordganger så legg da litt farm mellom de først med "farmtuben" din. Men kanskje du da bør bruke farm 50 eller 80. Farm 100 er tykkest.

 

Men du bør også vurdere hvor lenge skal båten leve/brukes, hva er kostnadsmessig fornuftig. Har du f.eks litt råte/skade under vannlinjen mellom bordgang-bunnstokk/hæl. Skrap rent og sjekk om nye nagler skruer osv kan hjelpe. Fyll deretter farm i skaden med tuben. Smør farm i et område rundt og lapp over med en blyplate. Deretter fjerner du overflødig farm og maler alt med bunnstoff. Blyet er så mykt at det beveger seg når treverket flytter seg/trutner. Form det rundt bordgangene og bruk små pappstift, 25 stift f.eks. Da får du en reparasjon som holder i maaaaange år. Ønsker du å bytte borgangen siden er det jo bare å fjerne det. Men du kan bruke båten, ikke bare ha et prosjekt på land som venter på kunnskap/penger.

 

En helt annen sak. Har båten blitt fraktet med lastebil/henger? Sjekk da nøye overgang/søm mellom kjølstokk og nederste bordgang. Når båten står på kjølen og fraktes på land vil nesten hele båtens vekt presse på denne sømmen. Det skal ikke mer enn en liten dump i veien til for at dette kan gå skikkelig galt.

 

Lykke til :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...