Jump to content

Hvilke(n) NYERE motor gir mye kraft pr kg i klassen 60 til 80 Hk?


Helge

Recommended Posts

Vi planlegger å bytte ut en gammel 80 Hk 2-takter fra 1986 blant annet fordi den er godt over middels korrodert ift alderen ....både deksel, stamme, undervannshus, brakett etc etc samt at alle bolter sitter håpløst fast (må brukes masse varme) samtidig som bolthoder og skruespor stort sett er korrodert bort.

 

Det er litt synd for dette er 80 Hk på bare 122 kg. Motoren (1986) er imidlertid 8 år eldre enn båten (1994) og det hadde vært bedre om motoren heller var 8 år nyere (eller mer) enn båten. Men "ekvipasjen" var altså slik da vi kjøpte den for noen få år siden (Skibsplast 450VS m/Yamaha 80).

 

Jeg har sett litt på 60-, 70-, 75-, og 80-hesters motorer. Det har vært både helt nye motorer og brukte 4-takt samt noen 2-takterne fra rett før innskjrpng/salgsstopp på gammel 2-takt teknologi. Bruktmotorprisene står ikke i stil med prisen på nye motorer uten HK avgift synes jeg så vi er mest tent på ny motor.

 

Problemet er VEKTEN i forhold til kreftene. 80-hesteren som har stått på båten er med sine 122 kg mer enn hva båtfabrikanten synes er bra selv om de mener båten skal tåle kreftene fra en 80 hester. Hekken ligger også litt dypt (men ikke såå ille da) når båten ligger i ro. Helst burde vi nok gå ned fra 122 kg, men i hvert fall ikke mer enn opp til 130 kg tenker jeg. Da utelukkes Evinrude Etec 75, Suzuki 70 og flere andre. Er den noen som har noen gode forslag slik at vi ikke bare har 60-hestere å velge i. Er det nyere motorer med mer enn 60 Hk som ikke veier mer enn 130 kg?

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Er man opptatt av vekten først og fremst så er jo Yamaha F70 et greit valg med 119 kg.

Men det er nok svært begrenset hva som finnes brukt å få av den modellen, men du er vel ute etter fabrikkny motor og da er det jo greit.

Ellers finnes det nok ingen andre moderne alternativer på markedet for tiden.

 

http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/50-200hk/f70.aspx?view=featurestechspecs

 

Her en test av F70 på en noe større båt http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article642915.ece

 

Men det er jo mulig at E-tec 75/90 kunne funke, med montering av Smart Tabs trimplan.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Honda BF60 veier 110 kg og skal ha veldig bra over tersklen egenskaper med sin BLAST teknologi, dvs den pumper inn veldig mye bensin og setter et veldig høyt tenningstidspunkt (next to knock) ved bråstart for å hive båten over planingsterklen.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Alle de moderne 60-hesterne veier 105-110 kg og er vel perfekt på Skibsplast 450 VS hvis det er båten det gjelder.

Max. motor er vel egentlig 60 hk og toppfart ca 37 knop (med god gammeldags lett 2-takter).

Med slik motorisering er vel neppe planingsterskelen noe problem.

BF60 ble iallefall best i test for noen år siden. men F70 gir jo noe ekstra fart da.

 

Yamaha 90 2-takt veier vel forøvrig det samme som den gamle 80-hesteren og de finnes jo også relativt nye å få kjøpt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

det kan slå begge veier - her er en med ny 90hk som opplevde lavere ytelse enn han hadde med en 80hk fra '86 :giggle:

 

https://baatplassen.no/i/topic/92893-wesling-16-ny-90-e-tec-lavere-fart-enn-foer/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for innspill :yesnod:

 

Mht helt ny motor fant jeg for min del KUN Yamaha F70 som aktuell over 60 Hk.... (første runde med nettsøk). Det var vel litt av grunnen til at jeg "skrek" om hjelp og tips her :lol:

 

Honda BF60 kan jo være et godt tips, men jeg for min del vet ikke hvilken av Honda BF60 eller Yamaha F70 som vi gi best akselerasjon eller best toppfart på en Skibsplast 450VS. For alt jeg vet kan den ene være best på det ene og den andre på det andre :confused:

 

Av brukte motorer har jeg blant annet sett på et par Tohatsu 2-taktere på 70 Hk (ganske nye og lite brukt). De har et brukbart slagvolum på 1267 ccm (mot 998 og 996 ccm på Honda BF60 og Yamaha F70) og en vekt på 123 kg som er tilnærmet det samme som motoren som står på i dag.

 

Når det gjelder Yamaha F70 kan man kanskje (?) synes det er et ankepunkt at det er den største av tre varianter på 996 ccm slagvolum (50, 60 og 70 hk). Det betyr vel at "bunndraget" ikke nødvendigvis føles like mye sterkere som hestekreftene fra 50 via 60 til 70 Hk utgaven...?

Link to post

På en såpass lett båt er vel ikke bunndraget helt avgjørende, om man da ikke hele tiden har båten full av folk og utstyr.

Men den eneste relativt lette motoren som samtidig er garantert sterkere enn den gamle 80 hk, er nok en Yamaha 90 2-takter fra 2000-tallet.

Men støy og forbruk er jo en annen verden på de nye 4-takterne (og E-tec 60).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På en såpass lett båt er vel ikke bunndraget helt avgjørende, om man da ikke hele tiden har båten full av folk og utstyr.

Normalt ikke mye bagasje og utstyr i den båten nei, men antall personer varierer mye. Noen ganger bare en og to, men noen ganger både 4 og 5 og vi har et par ganger vært 6 selv om det strengt tatt er en "5-personers båt". Selv med 2-takts Yamaha 80 er det ikke mere kraft til å komme opp i plan enn hva som behøves når det er er 5 voksne ombord. Da har man helt bakerst i båten både 122 kg påhenger, vekten av 70 liter bensin (om tanken er full) og ikke minst vekten av 3 voksne. Ved 2 anledninger har de i baksetet måttet bøye seg framover :nonod::lol:

 

Men den eneste relativt lette motoren som samtidig er garantert sterkere enn den gamle 80 hk, er nok en Yamaha 90 2-takter fra 2000-tallet.

...og denne veier også 122 kg (ca) som 80-hesteren fra 1986?

 

Men støy og forbruk er jo en annen verden på de nye 4-takterne (og E-tec 60).

Ja det forventer jeg jo og med svært stillegående Suzuki DF115 i tre år og deretter DF140 i over 10 år (på vår Skibsplast 655) er det jo helst en "sterk nok" 4-takter vi jakter på. Men det blir altså en avveining mellom støy, forbruk, motorkraft og pris. E-tec 60 ser jeg har enda mindre slagvolum og færre sylindre (bare 2 mot hhv 4 og 3) enn Yamaha F70 og Honda BF60. De to 4-takterne har ca 15 % høyere slagvolum.

 

 

Link to post

90hk yamaha er samme blokk og samme vekt ja. Ellers så syns jeg ikke lydnivået i min 80hk er så avskrekkende når det marsjes på normalt turtall , mye overdøves av vindsuset.

 

En slik liten båt med 3 personer på akterbenken kan være krevende å få i plan. Husker ikke om du har powertrim på din 80hk?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Yamaha 90 hk 2-takt veier 119 kg finner jeg på nett div. steder.

Siste generasjon var vel fra 1996-2006.

 

http://www.trlmarine.com/new_vehicle_compare.asp?veh1=25245&veh2=25245&CatDesc=&

 

E-tec 60 har mindre slagvolum enn 4-takterne i samme klasse, det er ganske normalt siden det er en 2-takter.

Den har 2 forbrenninger pr. omdreining, altså mere enn 3-syl 4-takter og det samme som 4-syl 4-takter, og gir derfor minst like bra ytelse.

 

Yamaha 90 2-takt har 1140 cm3 mens 90 hk 4-takter ligger på 1500-1600 cm3 (og helt opp i 2,0 og 2,1 liter for gamle DF90 og nye Mercury F80/100/115 som er like rundt hjørnet).

 

Har selv hatt en E-TEC 50 og det er lite vibrasjoner men noe mere støy på tomgang enn 4-takterne.

Den har større og kraftigere undervannshus med lavere utveksling enn de fleste andre 60-hestere og bruker større propell (samme som f.eks. E-TEC 75-130 hk). Den blir sterkere opp i plan men mister kanskje 1 knop på toppfarten. Kan vel sammenlignes med "Bigfoot".

Som en kuriositet kunne jeg bruke samme 19" stålpropell da jeg byttet båt/motor fra E-tec 50 til Honda 90.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I linken min over med 119 kg står det ingenting om powertrim eller ikke. Trodde det var standard på så kraftig motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Husker ikke om du har powertrim på din 80hk?

Jo 80 hesteren min har powertrim og støynivået er ikke så ille da en kan dra av svært mye på gassen og fremdeles ligge i 25 knop :yesnod: Men selv om støynivået er ok er ikke bensinforbruket det. Den super jo i seg omtrent like mye på en liten 15-foter som Suzuki DF140 bruker på 22-fotern vår.... om ikke mer :giggle:

 

Med E-tec 60 er det da noen å velge i:

 

- Yamaha F70

- Honda BF60

- E-tec 60

- brukt 2-takt Yamaha 90 (fortrinnsvis 2000 eller nyere

Link to post

Har BLAST på min BF90D også men er usikker på hvor mange % bedre det er enn uten.

Men raskt i plan kommer man da så lenge propellen er korrekt i forhold til last i båten.

 

DF60 er naturligvis også et bra valg. En slank og lett sak.

Men testvinner på bunndrag ? Den har ikke mere enn 941 cm3 så spørs jo om det har testet med tilsvarende propell.

Normalt bør BF60 være best.

 

http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/($all)/D55009C49A0BC6C0C12576F1004B9A11?OpenDocument

 

"Oppsummering

60 hk er 60 hk, og det er ingen dramatiske forskjeller mellom motorene verken når det gjelder fart eller forbruk. Visse kommer raskere opp i plan og da har man formodentlig funnet en optimal propell i forhold til båttypen. "

 

Båten i videoen over er nok ganske lett og har lite V-bunn så den spretter naturlig nok raskt i plan.

 

Ta en titt på denne her fra 1:10 og utover ;-) Det er en Suzuki DF60 såvidt jeg kan se. Eller er den større ?

 

Edit: Jo det er en DF70 på 1,5 liter, det vises på 1:59. Det forklarer jo båtens oppførsel ;-)

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Joda har vel prøvd det.

Med 17" 4-blads alu og stålpropell spratt den usedvanlig kjapt i plan, men syns det ble for mye turtall i marsjfart så 19" er et perfekt kompromiss. Og får dessuten 1-2 knop ekstra toppfart da.

 

Sjekk den videoen jeg la ut på forrige side, fra 1:10 og utover. Fyren har det moro ;-)

Tror det må være en DF70-90.

 

Apropos DF60 så har den høyere utveksling enn BF60, så med samme propellstigning (som i testen i Båtmagasinet) så vil jo DF60 være kjappest opp i plan, mens BF60 får best toppfart.

Akkurat som testresultatene viser.

 

Edit: Jo som jeg trodde, på 1:59 i snutten ser vi at det er en DF70 på 1,5 liter så det forklarer jo båtens oppførsel ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tja, har fortsatt en annen urørt original ECU liggende, men merket jo ingen spesiell forskjell mellom dem.

Men har ikke giddet å måle nøyaktig heller, så lenge det ikke ble noen økning i toppfart/turtall som jo var hovedsaken.

Og Lundin svarer fortsatt ikke på epost. Får mase litt til da.

Sure penger for ikkeno effekt, og etter all gratisreklamen jeg har gitt Lundins her på baatplassen.

Kjenner jo mange fornøyde Mercury-eiere med optimaliserte motorer.

 

Har fortsatt ikke så mye tro på dette med Denso'er.

De iridium-pluggene som er montert originalt bør da ikke stjele noe effekt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg synes du kan slenge nye suzuki df 60 på lista også.Klassens letteste, testvinner på bunndrag.

Høres rart ut om denne skal ha mer bunndrag enn Honda BF60 med sin BLAST-funksjon... Det er nok ganske så stor forskjell i bunndrag fra DF70 ned til DF60 - vesentlig mer enn bare 10 Hk skulle tilsi. DF70 har vel ca 50 % større slagvolum enn DF60.

 

DF60 er naturligvis også et bra valg. En slank og lett sak. Men testvinner på bunndrag ? Den har ikke mere enn 941 cm3 så spørs jo om det har testet med tilsvarende propell.

Normalt bør BF60 være best.

 

Ta en titt på denne her fra 1:10 og utover ;-) Det er en Suzuki DF60 såvidt jeg kan se. Eller er den større ?

 

Edit: Jo det er en DF70 på 1,5 liter, det vises på 1:59. Det forklarer jo båtens oppførsel ;-)

Ja DF70 med sitt mye større slagvolum er nok råere på bunndrag/kraft enn både DF60 og BF60, men DF70 blir rett og slett for tungt bakpå hekken av en 450VS.

 

- Yamaha F70

- Honda BF60

- Suzuki DF60

- E-tec 60

- brukt 2-takt Yamaha 90 (fortrinnsvis 2000-2006)

 

Hvis jeg skal bytte ut bindestrekene med rangeringstall fra 1 til 5 her nå da.... hva blir rekkefølgen på motorene når prioriteten på "egenskapene" til motoren har følgende rekkefølge:

 

1. Motorkraft

2. Drivstofforbruk

3. Støynivå

4. Pris

5. Service/Vedlikehold

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...