Ulk Boble Startet 10.August.2014 Link til dette innlegget Startet 10.August.2014 Jeg er som kanskje mange har merket, veldig opptatt av å lære alt om vedlikehold av Sabben min, ettersom jeg er redd for å ødelegge den på et eller annet vis. Men ettersom jeg kanskje bare har lært 2 prosent av hva jeg skal lære, er jeg åpen for at jeg en eller annen dag kan oppleve havari som følger av forglemmelse i vedlikehold over tid. Men dersom jeg er spesielt nøye på alt som har med olje å gjøre, samt diesel, så er vel dette den viktigste begynnelsen? Jeg har hørt at denne type motor er ganske robust, så jeg har vel en liten tabbekvote. Men er det noe utenom dette som virkelig kan ødelegge motoren, utenom det å synke? Den har minimalt med rust, og jeg regner med at dersom det oppstår noe, så er det vel å bruke en eller annen rustfjerner, og deretter rustforhindrende spraygrunning eller noe? Jeg er også litt usikker på dette med temperatur. Jeg vet jo at den har gjennomspyling av vann for å kjøle motoren. Det er dette vannet den spytter ut i eksosen, ikke sant? Er dette saltvann som motoren forsyner seg selv, automatisk? Eller er det noe jeg må gjøre her? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Hei.Du må passe på at det er nok olje på motoren.Sug ut fra peilepinnen og fyll to liter ca.Gearet suger du tomt ved å ta av lokket oppå,fyll på en halv liter motorolje 15w-40 Peil jevnlig oljen og bytt vår og høst.Det er det viktigeste pluss at motoren får kjøling.Kjøp et slikt termometer som du setter i toppen på motoren så kan du følge med på det. Pass også på att dieselen/tanken er fri for vann/dritt.Passer du på dette vil motoren ikke skjære seg å bli ødelagt.Men andre feil kan jo oppstå likevel. Anbefaler sterkt at du tar rådet fra flere her på forumet å laster ned manualen til Sabb 10 g motoren.Den er lett å lese i,og lett å forstå.Lykke til meg en god motor. Nb! utvendig rust på motoren er ikke så farlig.Puss av og mal litt om våren. Redigert 10.August.2014 av Kaptein Miki (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mons Olav Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Her ser du bildet av ett slikt termometer og plassering.Kanskje du allerede har ett? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
TMe Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 (redigert) Den avbilda motoren er ferskvannskjølt. Man ser dette av trykklokket som er plassert på eksospotta som samtidig er ekspansjonstank. Bak bøyen på dyserøret ser man pluggen for startsigarett. Til venstre for termometeret ser man litt av dieselfilteret. Hva med å skaffe seg en mentor i båthavna som kan vise deg litt og forklare deg litt om båt og motor? Redigert 11.August.2014 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Takk for svar, og beklager sen respons. Har vært litt travelt her. Jeg tror jeg begynner å få en pitteliten, viss oversikt over hva som er hva under lokket på motorkassen etter hvert ( sa han selvsikkert, helt til neste utfordring dukket opp ) :) Selv om det er veldig positivt at rust ikke er så farlig, så synes jeg det er rart. Nesten alle sier dette: "Det er ikke noe å bry seg om/ det er ikke farlig osv". Jeg har hørt at rust kan sammenlignes med både kreft og råte, men da er dette tydeligvis en anelse overdrevet. Tenkte bare selv at det er noe som eter seg igjennom motoren osv. :) Når vi er inne på temaet, så har jeg et større problem hva rust angår. Ikke på selve motoren, men på omtrent alt annet: Verktøy, kniver, fiskeutstyr osv. Det virker å skje over natten. Og til og med utstyret jeg har kjøpt som skal være av høy kvalitet ( Bear Grylls-produkter osv ), har rustet over natten. Nå vet jeg ikke om Bear Grylls-produktene er så bra da, men jeg betalte i hvertfall 400 kroner for en kniv som viste seg å være en miniatyr-utgave av slik jeg trodde den skulle være. :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Selv om det er veldig positivt at rust ikke er så farlig, så synes jeg det er rart. Nesten alle sier dette: "Det er ikke noe å bry seg om/ det er ikke farlig osv". Jeg har hørt at rust kan sammenlignes med både kreft og råte, men da er dette tydeligvis en anelse overdrevet. Tenkte bare selv at det er noe som eter seg igjennom motoren osv. :) den utvendige rusta som du ser og kan følge med på er mer å regne for skjønnhetsfeil. Da værre med rust innvendig i kjølekanaler, mest aktuelt om motoren er saltvannskjølt. Kniver/verktøy kan godt være av høy kvalitet og likevel ruste, vanlig rustfritt stål er vanligvis ikke så godt egnet som verktøystål. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ulk Boble Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Takk for svar Ivar. Et lite spørsmål: Utenom å forebygge kondens; hvordan unngår jeg rust på tingene mine da? Tørke dem godt å pakke dem inn i plast? Blir litt mye å ta med seg hjem hver gang, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) denne sprayen ser ut til å funke bra for å holde rusta unna: http://www.bilkontroll.no/fluid-film ellers er ferro-bet rustfjerner god til å fjerne rust med, og owatrol penetrerende olje beskytter også godt , enten brukt ren eller blandet i oljemaling har prøvd biltema sinkspray, den funka ikke i hele tatt for å holde stålmarken unna Redigert 16.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mons Olav Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Hei.For å holde rust borte fra kniver,verktøy ol er et tynt oljelag nok.Kniver og bestikk,sakser ol kan få en omgang med litt olivenolje på en fille,gjelder også krokene på fiskeslukene.På verktøy kan vanlig olje /spray brukes men jeg synes at standard wd40 og 556 dunster fort vekk. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Ulk Boble Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Slett ikke dumme råd :) Takker! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 31.August.2014 Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 Hvor er det blitt av den dynamiske "Ulk Boble" med sine megainnlegg? Sveiver han fortsatt på motoren i håp om å få den til å gå? Har båten sunket? Har han fått båten på land? Har han fått praktisk bistand av kyndige mentorer? Er han gått lei? Han var ivrig å poste, men plutselig ble det slutt, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 31.August.2014 Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 Tipper han sveiver enda ? Hehe..... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.