Jump to content

Hvilke feil/forglemmelser kan virkelig kræsje en Sabb Diesel?

Ulk Boble

Recommended Posts

Jeg er som kanskje mange har merket, veldig opptatt av å lære alt om vedlikehold av Sabben min, ettersom jeg er redd for å ødelegge den på et eller annet vis. Men ettersom jeg kanskje bare har lært 2 prosent av hva jeg skal lære, er jeg åpen for at jeg en eller annen dag kan oppleve havari som følger av forglemmelse i vedlikehold over tid. Men dersom jeg er spesielt nøye på alt som har med olje å gjøre, samt diesel, så er vel dette den viktigste begynnelsen? Jeg har hørt at denne type motor er ganske robust, så jeg har vel en liten tabbekvote. Men er det noe utenom dette som virkelig kan ødelegge motoren, utenom det å synke? Den har minimalt med rust, og jeg regner med at dersom det oppstår noe, så er det vel å bruke en eller annen rustfjerner, og deretter rustforhindrende spraygrunning eller noe?

Jeg er også litt usikker på dette med temperatur. Jeg vet jo at den har gjennomspyling av vann for å kjøle motoren. Det er dette vannet den spytter ut i eksosen, ikke sant? Er dette saltvann som motoren forsyner seg selv, automatisk? Eller er det noe jeg må gjøre her?

Hei.Du må passe på at det er nok olje på motoren.Sug ut fra peilepinnen og fyll to liter ca.Gearet suger du tomt ved å ta av lokket oppå,fyll på en halv liter motorolje 15w-40 Peil jevnlig oljen og bytt vår og høst.Det er det viktigeste pluss at motoren får kjøling.Kjøp et slikt termometer som du setter i toppen på motoren så kan du følge med på det.

Pass også på att dieselen/tanken er fri for vann/dritt.Passer du på dette vil motoren ikke skjære seg å bli ødelagt.Men andre feil kan jo oppstå likevel.

Anbefaler sterkt at du tar rådet fra flere her på forumet å laster ned manualen til Sabb 10 g motoren.Den er lett å lese i,og lett å forstå.Lykke til meg en god motor.

Nb! utvendig rust på motoren er ikke så farlig.Puss av og mal litt om våren.

Redigert av Kaptein Miki (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Den avbilda motoren er ferskvannskjølt. Man ser dette av trykklokket som er plassert på eksospotta som samtidig er ekspansjonstank.

Bak bøyen på dyserøret ser man pluggen for startsigarett. Til venstre for termometeret ser man litt av dieselfilteret.

Hva med å skaffe seg en mentor i båthavna som kan vise deg litt og forklare deg litt om båt og motor?

Redigert av TMe (see edit history)

Takk for svar, og beklager sen respons. Har vært litt travelt her.

Jeg tror jeg begynner å få en pitteliten, viss oversikt over hva som er hva under lokket på motorkassen etter hvert ( sa han selvsikkert, helt til neste utfordring dukket opp ) :)

Selv om det er veldig positivt at rust ikke er så farlig, så synes jeg det er rart. Nesten alle sier dette: "Det er ikke noe å bry seg om/ det er ikke farlig osv". Jeg har hørt at rust kan sammenlignes med både kreft og råte, men da er dette tydeligvis en anelse overdrevet. Tenkte bare selv at det er noe som eter seg igjennom motoren osv. :)

Når vi er inne på temaet, så har jeg et større problem hva rust angår. Ikke på selve motoren, men på omtrent alt annet: Verktøy, kniver, fiskeutstyr osv. Det virker å skje over natten. Og til og med utstyret jeg har kjøpt som skal være av høy kvalitet ( Bear Grylls-produkter osv ), har rustet over natten. Nå vet jeg ikke om Bear Grylls-produktene er så bra da, men jeg betalte i hvertfall 400 kroner for en kniv som viste seg å være en miniatyr-utgave av slik jeg trodde den skulle være. :)

Selv om det er veldig positivt at rust ikke er så farlig, så synes jeg det er rart. Nesten alle sier dette: "Det er ikke noe å bry seg om/ det er ikke farlig osv". Jeg har hørt at rust kan sammenlignes med både kreft og råte, men da er dette tydeligvis en anelse overdrevet. Tenkte bare selv at det er noe som eter seg igjennom motoren osv. :)

den utvendige rusta som du ser og kan følge med på er mer å regne for skjønnhetsfeil. Da værre med rust innvendig i kjølekanaler, mest aktuelt om motoren er saltvannskjølt.

Kniver/verktøy kan godt være av høy kvalitet og likevel ruste, vanlig rustfritt stål er vanligvis ikke så godt egnet som verktøystål.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

denne sprayen ser ut til å funke bra for å holde rusta unna:

http://www.bilkontroll.no/fluid-film

ellers er ferro-bet rustfjerner god til å fjerne rust med, og owatrol penetrerende olje beskytter også godt , enten brukt ren eller blandet i oljemaling

har prøvd biltema sinkspray, den funka ikke i hele tatt for å holde stålmarken unna

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...