larsen2000 Startet 10.August.2014 Link til dette innlegget Startet 10.August.2014 Har en Mercury EFI 60 med eksternt vannutskillerfilter samt bensinfilteret som sitter i motoren. Bør dette byttes årlig? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) Bensinfiltret som sitter i båten bør byttes hvert år, men litt avhengig av hvor mange timer den er kjørt i sesongen. Har du kjørt kun 10-20 timer så har jeg villet byttet annenhvert år. Jeg bytter hvert år, men jeg bytter etter de første timene om våren for da får jeg med eventuelt kondensvann fra vinteren så slipper jeg å få driten i det nye filtret. Redigert 10.August.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Poseidon Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 For drivstoffilter er det vanskelig å gi eksakte timetall. Er man heldig med det som fylles på tanken kan filteret gjøre jobben i flere år, men er man uheldig med en fylling kan det være tett på en time.Ombord hos meg er to parallelle filter for hver motor, dvs ett er i bruk og ett er "stand by". Da kjører jeg bruksfilteret til jeg merker at motoren får for lite drivstoff, dvs den begynner å sakke. Da slåes filterventilene om til det friske filteret - og jeg kan i ro og mak skifte det skitne når det passer. Dette er også en ekstra sikkerhet ved at man alltid har et rent og ubrukt filter, klar til bruk.Altså: min anbefaling er å montere doble filter og "glemme" timetallet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
John_Kr Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Det er vel meget skjelden at man finner parallellfilter i små båter med påhengsmotor, dette er vel mest vanlig ved store båter med dieselmotorer. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.