Reppen Startet 10.August.2014 Del på Facebook Startet 10.August.2014 Hei trebåtentusiaster! Har nå fått tak i en trebåt som jeg så langt ikke vet mye om. Lurer på om noen kan ha en anelse om hvilken type/fabrikat det kan være snakk om. Har aldri sett eller hørt om båter bygd på denne måten. Skroget er ikke klinket men skrudd sammen med utallige skruer fra innsiden. Båten skal etter sigende være 30 fot og har en fire cylindret motor (blå) Hva er det jeg har blitt eier av? Hilsen "grønn" på trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Det hjelper nok litt med noen bilder av båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 10.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2014 Har desverre ikke bilder enda og har bare tatt en kort titt på båten. Håpet noen kunne antyde fabrikat så jeg kunne google og se om noe lignet. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Nå har jeg bilder . Noen som kjenner til båttype og motor? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Hei Reppen Båten kan jeg ikke hjelpe deg med, men motoren er en 33 hk - SABB Mitsubishi. Har selv hatt en slik motor for noen år siden, gode motorer og grei deletilgang. Det eneste jeg hadde problemer med å få tak i var termostaten. Men om den virker så er jo ikke det noe problem :) larss Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 (redigert) Have seiler; ) Neida, synes den kan minne om en Sandøy. Synes det ser ut som om den er klinket jeg? Trygve Redigert 11.August.2014 av bare lek(k)er (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Typisk klinkbygget skrog, og sømmen kan godt være erstattet med skruer. I forbindelse med reparasjoner har jeg sett flere gagner at der har vært brukt låseskruer/vognbolter istf. søm. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Den er ikke klinket og heller ikke spor etter klink. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Ingen som klarer å løse mysteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Desverre,men en fin båt er det.... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
index Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 En litt "finere" byggestil, uten synlig søm på utsiden. Kjekk båt, men en del dårli treverk ser det ut til. Lykke til med jobben, kan bli en bra båt dette! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Den er ikke klinket og heller ikke spor etter klink. hva kaller du det da ? ser ut som klinkbygget Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
index Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Den kan da ikke kalles klinkbygget når den ikke er klinket! Den bare ligner... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bay_liner Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 (redigert) Den er klinkbygget men naglene er forsenket og plugget med treplugger utvendig. Har en med samme byggemåte men helt annen båttype. Noe som ser litt spesielt ut er at den er bygget på reimer og ikke spant. Hadde en helt annen type båt (Plattgatter) som var bygget på samme måte. Den var verftsbygget hos Isachsen? i Tromsø. Forbehold om jeg husker navnet riktig. Redigert 11.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Folk I Båt Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 (redigert) Isaksen. Gamle Isaksenverftet i Otto Sverdrupsgate. Ikke mye igjen der i dag som minner om forgangen storhet. Noen bilder, bl.a. Fra nevnte verft. https://www.flickr.com/photos/perspektivetmuseum/sets/72157633409106480/page2/?view=sm Redigert 11.August.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Kan ikke se noen treplugger på utsiden heller jeg. Den er nok ikke klinket, men skrudd fra innsiden. Aldri sett det før, men fint var det. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 (redigert) Den er klinket, garantert. Her er nå i hvertfall et litet klipp av den Isaksenbygde båten. Denne skal hå vært bygget for fangst på Svalbard. Angrer som en bikkje på at jeg solgte den. Redigert 11.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Den er ikke klinket og heller ikke spor etter klink. Den kan da ikke kalles klinkbygget når den ikke er klinket! Den bare ligner... Hva vill dere kalle det da ? for meg, da borden ligger på hverandre er klinkbyggd, men jeg kan ta feil ! det som binder sammen borden, kobber-, jern-nagler, einepinner eller som i dette fallet skruv...kalles vel søm ?? det er veldi skjeldent att man ser skruv...trodde ikke det ver sterkt nok.....hvor tykke er borden ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Reppen Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Ser ut som dette blir en hard nøtt å knekke . Det som er helt sikkert er at den ikke er klinket. På utsiden kan en ikke se hverken nagler eller treplugger for å skjule sømmen . På innsiden kan en heller ikke se noen nagler, bare masse skruer med krysspor. Vil tro at skruene er av bronse. Det stemmer at det ikke er spant, men lisser/reimer. Disse er av heltre og ikke laminert. Håper fortsatt at noen kan identifisere båten. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Er den skrudd kun fra innsiden under vannet også? Isåfall virker det hele noe tvilsomt. Hva anngår opphav så tror jeg vi skal til Vestlandet. Dette pga reimer samt kraftig stem. Akterenden (det lille som synes på bildet) tyder også på dette. Båten har mange fellestrekk med tidlig Tresfjord. (Men er neppe Tresfjord ref. skrudd søm ) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 For meg ser det ut som dette er unntaket frå at suet = klinket. Dette er noko som eg aldri har sett maken til, men eg har neppe sett alt. Eg antar at båten er ikkje veldig gammel, då det å skru inn ei slik mengd med skruar ikkje er gjennomførbart uten skrumaskin. Men kven som kan ha gjort dette, vil eg ikkje eingang gjeta på. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) ts Ja, hele skroget er skrudd. Skroget har lite/ingen skade etter det jeg har sett så langt, Ingen råte, lite sprekker og de som er, er bare små. Ingen sprekker/skader i forbindelse med skruer (søm). Hva mener du med tvilsomt med skrudd søm? Redigert 12.August.2014 av Reppen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Tvilsomt: Styrke under belastning, i grov sjø etc. Det er ikke skruingen isolert sett, men det faktum at skruene ikke er gjennomgående som bekymrer. Mulig natene kan være limt i tillegg? men uansett er dette en svært "uortodoks" løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Her er et bilde av akterenden Er den skrudd kun fra innsiden under vannet også?Isåfall virker det hele noe tvilsomt.Hva anngår opphav så tror jeg vi skal til Vestlandet. Dette pga reimer samt kraftig stem. Akterenden (det lille som synes på bildet) tyder også på dette.Båten har mange fellestrekk med tidlig Tresfjord. (Men er neppe Tresfjord ref. skrudd søm ) . Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Kolla här: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50188753&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.