Bodehode Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Jøss, på siste bildet av motoren kan man se at den ikke er klinket, men skrudd sammen. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Reppen Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Ser ut til å komme fra samme båtbyggeri. Bygd på samme måte og mange likheter. Har googlet Folkestad men lite å finne. Er det du som skal selge? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Det som er helt sikkert er at den ikke er klinket. Hva legger du i begreppet 'klinket' ? kobbernagler som nites ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bertramsen Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Nei, ikke jeg som selger. Folkestad høres litt svensk ut, og selgeren ser også ut til å være svensk. Ring han eller send en mail, så får du sikkert mer info. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Folkestad er ei lita bygd i Volda (Møre og Romsdal. Ligg ikkje langt frå Bjørkedalen, som er kjent for bygging av trebåtar, vikingskip mm. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Kanskje kan desse hjelpe deg med eit svar: http://home.online.no/~joeolavl/viking/baatbyggerier.htm Sitér dette innlegget Link to post
øven Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Dette er en Saltrøbåt mener jeg. Bygd her på Nordmøre. Kjenner en kar som har en sånn båt, den fremstår som et møbel. Båten har stått inne i naust de siste årene, mulig den er til salgs. Den har også en Mitsubishi motor. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=49863550 Tror det er en Skorgenes, se på pollerten framme bakken, er ikke den slik da? Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Hei. Jeg har aldri sett eller hørt om denne bygge metoden før, og akkurat derfor tror jeg at "sunnmøre" har funnet fasiten:) Hvis du ser nærmere på det siste bildet på forsiden på linken hans, ser det faktisk ut som om den også er skrudd med syrefaste skruer fra innsiden. Jeg hadde ringt de gutta;) og forhørt meg, om det ikke er de som mot formodning har bygget båten din, vet de sikkert hvem som kan ha gjort det, ettersom dette er en veldig uvanlig bygge måte. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Hva legger du i begreppet 'klinket' ? kobbernagler som nites ? En båt som er klinkbygd er etter mitt syn satt sammen med båtnagler og skiver som er klinket sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=49863550 Tror det er en Skorgenes, se på pollerten framme bakken, er ikke den slik da? Jo pullerten kan ligne men byggemåten er ikke den samme, Denne er det jeg kaller klinket sammen. Redigert 12.August.2014 av Reppen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Dette er en Saltrøbåt mener jeg. Bygd her på Nordmøre. Kjenner en kar som har en sånn båt, den fremstår som et møbel. Båten har stått inne i naust de siste årene, mulig den er til salgs. Den har også en Mitsubishi motor. Her tror jeg vi kan si BINGO Googlet Saltrøbåt og fikk fram ett bilde som ligner veldig. Fant også ett bilde i tråden "Båtliv i Trøndelag"(side 16), av Stian Junior (forumsmedlem) sin båt. Det er en Saltrøsnekke og ligner veldig, dog litt mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Det ER en Saltrøsnekke Denne er klin lik.....dog myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyye penere........https://baatplassen.no/i/topic/87579-kj%C3%B8pt-tresfjord-trebat-skal-pusse-den-opp-kom-med-tips/ Det viser seg dermed at det jeg trodde var 30 fot nå er redusert til 26 fot Shit au..........plass nok og og mindre å pusse. Takk til alle som har bidratt til løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) En båt som er klinkbygd er etter mitt syn satt sammen med båtnagler og skiver som er klinket sammen. OK !.....først grattis til Saltrøsnekken ! bra jobbat fann litt i min båtlitteratur (Föreningen Allmoge Båter.....deres tidning fra 1977) (en førening som sparer velikeholder gamle bruksbåter, bygger også nytt med gamle metoder!) Klink-nit-nagel "på klinkbyggda båtar är borden sammanfogade genom någon form av nit, nagel eller klink. Av dessa torde den sistnämnda vara den äldsta och också givit hela byggnadstekniken dess nuvarande namn." står litt om spiker hvilke deler av Skandinavien dette er vanligast. (Båtspik) nite med brikke er vanligast i Sør Norge, Vest Sverige og Danmark der står også om enepinner som var vanligt førr i tiden så jeg vill fortsatt si att din båt er klinkbygd men skrudd (hvilket er ekstremt uvanlig!) jeg kan ta med tidningen å scanna artikkeln i morgen o sende til deg Klinkbyggd-Enepinned båt hvilket er veldi uvanlig idag det du ikke vill kalle spant..........det er basade spant ! vanlig på mindre båter (basa, heter sikkert noe annet på norsk da du damper/(koker) tret ! http://skeppsbaten.blogspot.no/2010_05_01_archive.html Redigert 12.August.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dinamo Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 OK !.....først grattis til Saltrøsnekken ! bra jobbat fann litt i min båtlitteratur (Föreningen Allmoge Båter.....deres tidning fra 1977) (en førening som sparer velikeholder gamle bruksbåter, bygger også nytt med gamle metoder!) Klink-nit-nagel "på klinkbyggda båtar är borden sammanfogade genom någon form av nit, nagel eller klink. Av dessa torde den sistnämnda vara den äldsta och också givit hela byggnadstekniken dess nuvarande namn." står litt om spiker hvilke deler av Skandinavien dette er vanligast. (Båtspik) nite med brikke er vanligast i Sør Norge, Vest Sverige og Danmark der står også om enepinner som var vanligt førr i tiden så jeg vill fortsatt si att din båt er klinkbygd men skrudd (hvilket er ekstremt uvanlig!) jeg kan ta med tidningen å scanna artikkeln i morgen o sende til deg Klinkbyggd-Enepinned båt hvilket er veldi uvanlig idag det du ikke vill kalle spant..........det er basade spant ! vanlig på mindre båter (basa, heter sikkert noe annet på norsk da du damper/(koker) tret ! http://skeppsbaten.blogspot.no/2010_05_01_archive.html Det er nokre ting i dette som ikkje stemmer i mitt hode. for det første er det byggjemåter, suet og kravellbygd. Ein suet båt er ein som har borda i skutesiden lagt med overlapp, og "sydd" sammen. Kravellbygd er når borda står butt i butt, med drev som tetting i natene imellom. Om folk kaller det som held det sammen for klink, nit, nagel eller noko anna - eg bruker ordet båtsaum, og den kan vera laget av kobber eller galvanisert jern. Denne båtsaumen blir slått inn frå utsiden, og blir påsatt ei skive til mothold på innsiden, navnet som eg har lært på denne skiva er roe. Innenfor roen blir so båtsaunen kuttet i passe lengde og slått flat i enden. Det er denne prosessen å slå flat som er å klinke.Dermed fell både skruing og einenagler utenfor mitt begrep av klinkbygd, men er samtidig heilt klart suet, som betyr at det er sydd sammen. Sitér dette innlegget Link to post
øven Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Det ER en Saltrøsnekke Denne er klin lik.....dog myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyye penere........https://baatplassen.no/i/topic/87579-kj%C3%B8pt-tresfjord-trebat-skal-pusse-den-opp-kom-med-tips/ Det viser seg dermed at det jeg trodde var 30 fot nå er redusert til 26 fot Shit au..........plass nok og og mindre å pusse. Takk til alle som har bidratt til løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 intressant sømmen håller sammen borden, mye riktig det du skriver....men med overlappende bord så er det klinkbyggd. http://no.wikipedia.org/wiki/Klinkbygging Historikk og teknikkKlinkbygging betyr at bordene i båtens bunn og sider legges litt over hverandre, ikke kant i kant slik som i en kravellbygd båt. For å feste bordene sammen borer man hull, setter utenfra i en nagle av jern eller kopper (som kalles båtsøm), deretter setter man på ei skive (ei roe) på innsiden. Den overflødige naglespissen klippes av, og den butte enden av naglen klinkes flat med en hammer (en klinkehammer), mens det holdes mot på naglehodet. Nagler av einer har også vært utbredt i Norge (se listring). og Listerbåtene er klinkbygde http://no.wikipedia.org/wiki/Listring Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
øven Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Antar at båten er bygd på 80-tallet. Fant dette på nettet. Saltrø Treindustrier As 6683 Vågland Tlf. 71556050 http://saltro.net E-post: opsaltro@svorka.net Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 En av de første båtene, man vet om i Skandinavien, var også klinkbygget Hjortspringbåten i Danmark Bordplankene, som var sydd sammen av lindebast og tettet med harpiks regnes også som klinkbygget http://no.wikipedia.org/wiki/Hjortspringb%C3%A5ten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Reppen Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Siste nytt! Har nå hatt en hyggelig prat med karen som bygget båten på daverende Saltrø Båtbyggeri, nå Saltrø Treindustri. Meget trivelig og hjelpsom kar. Båten er bygget på 80 tallet. Det er bygget 4-5 stykker av denne båten. Den siste i 87. Må motstridig gi "Gunga Din" rett i at byggemåten blir kalt klinkbygd, Dette i følge bygger. (du vet for mye, du bør kjølhales) I tillegg til å være skrudd er den limt med sikaflex Avtalte med bygger at jeg skulle sende bilder så han kunne gi meg mer av historien til båten og eventuelt gi meg noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 hej Reppen vi kan ta en pils da vi treffes.......så kan du få se min båt, den er også klinkbygget...men forsenkt og proppet ! (hvis jeg blir klar med renoveringen) sa han om det vart noe problem med båtene senere........skruing er ikke mange som gjort, for man er litt skeptisk till hållfastheten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dinamo Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Hei, Gunga din. Slik eg har forstått wikipedia, so er den oppbygd slik at kvensomhelst kan vera innom og skriva det meste. Eg held derfor ikkje den for å vera noka god kilde for å påstå noko som helst. No er det veldig mulig at språket har "gått frå" mi oppfatning av ting, men påstander med rot i wiki får meg ikkje til å endra oppfatning. Eg foreslår enig om å vera uenig. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 hej Reppen vi kan ta en pils da vi treffes.......så kan du få se min båt, den er også klinkbygget...men forsenkt og proppet ! (hvis jeg blir klar med renoveringen) sa han om det vart noe problem med båtene senere........skruing er ikke mange som gjort, for man er litt skeptisk till hållfastheten Høres bra ut Skal vi ta pilsen før eller etter kjølhalingen Sa ingenting om problemer nei. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 som du såg så skrev jeg att mine kobberniter er proppet......dessutom skall jeg vannslipe henne i bunn sen er hun bare 6*2m.....så du har ikke så mye o frykte, dersom jeg valger o kjølhale deg longskips !! men pils skal du få etterpå !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.