Jump to content

Hvilken trebåt har jeg fått tak i?

Reppen

Recommended Posts

Hei. Jeg har aldri sett eller hørt om denne bygge metoden før, og akkurat derfor tror jeg at "sunnmøre" har funnet fasiten:) Hvis du ser nærmere på det siste bildet på forsiden på linken hans, ser det faktisk ut som om den også er skrudd med syrefaste skruer fra innsiden. Jeg hadde ringt de gutta;) og forhørt meg, om det ikke er de som mot formodning har bygget båten din, vet de sikkert hvem som kan ha gjort det, ettersom dette er en veldig uvanlig bygge måte.

Trygve

Dette er en Saltrøbåt mener jeg. Bygd her på Nordmøre. Kjenner en kar som har en sånn båt, den fremstår som et møbel. Båten har stått inne i naust de siste årene, mulig den er til salgs. Den har også en Mitsubishi motor.

Her tror jeg vi kan si BINGO :clap:

Googlet Saltrøbåt og fikk fram ett bilde som ligner veldig.

bilde

Fant også ett bilde i tråden "Båtliv i Trøndelag"(side 16), av Stian Junior (forumsmedlem) sin båt.

Det er en Saltrøsnekke og ligner veldig, dog litt mindre.

En båt som er klinkbygd er etter mitt syn satt sammen med båtnagler og skiver som er klinket sammen.

OK !.....først grattis til Saltrøsnekken ! :thumbsup: bra jobbat

fann litt i min båtlitteratur (Föreningen Allmoge Båter.....deres tidning fra 1977)

(en førening som sparer velikeholder gamle bruksbåter, bygger også nytt med gamle metoder!)

Klink-nit-nagel

"på klinkbyggda båtar är borden sammanfogade genom någon form av nit, nagel eller klink. Av dessa torde den sistnämnda vara den äldsta och också givit hela byggnadstekniken dess nuvarande namn."

står litt om spiker hvilke deler av Skandinavien dette er vanligast. (Båtspik)

nite med brikke er vanligast i Sør Norge, Vest Sverige og Danmark

der står også om enepinner som var vanligt førr i tiden

så jeg vill fortsatt si att din båt er klinkbygd men skrudd (hvilket er ekstremt uvanlig!)

jeg kan ta med tidningen å scanna artikkeln i morgen o sende til deg

bilde

Klinkbyggd-Enepinned båt hvilket er veldi uvanlig idag

bilde

bilde

bilde

det du ikke vill kalle spant..........det er basade spant ! vanlig på mindre båter

(basa, heter sikkert noe annet på norsk da du damper/(koker) tret !

http://skeppsbaten.blogspot.no/2010_05_01_archive.html

bilde

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

OK !.....først grattis til Saltrøsnekken ! :thumbsup: bra jobbat

fann litt i min båtlitteratur (Föreningen Allmoge Båter.....deres tidning fra 1977)

(en førening som sparer velikeholder gamle bruksbåter, bygger også nytt med gamle metoder!)

Klink-nit-nagel

"på klinkbyggda båtar är borden sammanfogade genom någon form av nit, nagel eller klink. Av dessa torde den sistnämnda vara den äldsta och också givit hela byggnadstekniken dess nuvarande namn."

står litt om spiker hvilke deler av Skandinavien dette er vanligast. (Båtspik)

nite med brikke er vanligast i Sør Norge, Vest Sverige og Danmark

der står også om enepinner som var vanligt førr i tiden

så jeg vill fortsatt si att din båt er klinkbygd men skrudd (hvilket er ekstremt uvanlig!)

jeg kan ta med tidningen å scanna artikkeln i morgen o sende til deg

bilde

Klinkbyggd-Enepinned båt hvilket er veldi uvanlig idag

bilde

bilde

bilde

det du ikke vill kalle spant..........det er basade spant ! vanlig på mindre båter

(basa, heter sikkert noe annet på norsk da du damper/(koker) tret !

http://skeppsbaten.blogspot.no/2010_05_01_archive.html

bilde

Det er nokre ting i dette som ikkje stemmer i mitt hode.

for det første er det byggjemåter, suet og kravellbygd. Ein suet båt er ein som har borda i skutesiden lagt med overlapp, og "sydd" sammen. Kravellbygd er når borda står butt i butt, med drev som tetting i natene imellom. Om folk kaller det som held det sammen for klink, nit, nagel eller noko anna - eg bruker ordet båtsaum, og den kan vera laget av kobber eller galvanisert jern. Denne båtsaumen blir slått inn frå utsiden, og blir påsatt ei skive til mothold på innsiden, navnet som eg har lært på denne skiva er roe. Innenfor roen blir so båtsaunen kuttet i passe lengde og slått flat i enden. Det er denne prosessen å slå flat som er å klinke.Dermed fell både skruing og einenagler utenfor mitt begrep av klinkbygd, men er samtidig heilt klart suet, som betyr at det er sydd sammen.

intressant :smiley:

sømmen håller sammen borden, mye riktig det du skriver....men med overlappende bord så er det klinkbyggd.

http://no.wikipedia.org/wiki/Klinkbygging

Historikk og teknikk

Klinkbygging betyr at bordene i båtens bunn og sider legges litt over hverandre, ikke kant i kant slik som i en kravellbygd båt. For å feste bordene sammen borer man hull, setter utenfra i en nagle av jern eller kopper (som kalles båtsøm), deretter setter man på ei skive (ei roe) på innsiden. Den overflødige naglespissen klippes av, og den butte enden av naglen klinkes flat med en hammer (en klinkehammer), mens det holdes mot på naglehodet. Nagler av einer har også vært utbredt i Norge (se listring).

og Listerbåtene er klinkbygde

http://no.wikipedia.org/wiki/Listring

S/Y Gunga Din

Siste nytt!

Har nå hatt en hyggelig prat med karen som bygget båten på daverende Saltrø Båtbyggeri, nå Saltrø Treindustri. Meget trivelig og hjelpsom kar.

Båten er bygget på 80 tallet. Det er bygget 4-5 stykker av denne båten. Den siste i 87.

Må motstridig gi "Gunga Din" rett i at byggemåten blir kalt klinkbygd, Dette i følge bygger. :headbang: (du vet for mye, du bør kjølhales) :confused::smiley:

I tillegg til å være skrudd er den limt med sikaflex

Avtalte med bygger at jeg skulle sende bilder så han kunne gi meg mer av historien til båten og eventuelt gi meg noen tips.

hej Reppen

vi kan ta en pils da vi treffes.......så kan du få se min båt, den er også klinkbygget...men forsenkt og proppet ! :thumbsup:

(hvis jeg blir klar med renoveringen)

sa han om det vart noe problem med båtene senere........skruing er ikke mange som gjort, for man er litt skeptisk till hållfastheten

S/Y Gunga Din

Hei, Gunga din.

Slik eg har forstått wikipedia, so er den oppbygd slik at kvensomhelst kan vera innom og skriva det meste.

Eg held derfor ikkje den for å vera noka god kilde for å påstå noko som helst.

No er det veldig mulig at språket har "gått frå" mi oppfatning av ting, men påstander med rot i wiki får meg ikkje til å endra oppfatning.

Eg foreslår enig om å vera uenig.

hej Reppen

vi kan ta en pils da vi treffes.......så kan du få se min båt, den er også klinkbygget...men forsenkt og proppet ! :thumbsup:

(hvis jeg blir klar med renoveringen)

sa han om det vart noe problem med båtene senere........skruing er ikke mange som gjort, for man er litt skeptisk till hållfastheten

Høres bra ut :smiley:

Skal vi ta pilsen før eller etter kjølhalingen :rolleyes:

Sa ingenting om problemer nei.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...